حال ناخوش بخش کودک در نمایشگاه کتاب تهران؛ خبری از خریدار نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، رویدادی که سالهاست به عنوان مهمترین گردهمایی فرهنگی کشور شناخته میشود، امسال هم در نیمه برگزاری است؛ اما اگر پای صحبت غرفهداران بخش کودک بنشینید، خیلی زود متوجه میشوید که این ویترین رنگارنگ، در پشت پرده دچار بینظمی، کمتوجهی و فرسایش تدریجی شده است. در حالی که از حضور مردم و مدارس خبری نیست، ناشران کودک با شرایطی دشوار و امکاناتی حداقلی مشغول فعالیتاند.
«در روز اول برق نداشتیم، دستگاه پوز نداشتیم، غرفهچینی هنوز تمام نشده بود.» این جملات از زبان ناشری است که بیش از دو دهه سابقه حضور در نمایشگاه را دارد.
سیدمحمدمهدی سیدناصری قائم مقام نشر ذکر میگوید: «سالهای قبل هم بینظمیهایی بود، اما امسال شرایط بدتر شده. دستگاه کارتخوان تازه عصر روز اول رسید، و تا برق غرفه وصل شود نیمی از روز از دست رفت. تازه اگر برق بیاید، تهویه درست کار نمیکند و هوای سالن برای بچهها واقعاً آزاردهنده است. برق مشکل دارد، مایکروویو میسوزد و مسائل دیگر...»
فروش شاخص حیاتی ناشران نمایشگاه کتاب
مسئله فقط در زیرساختها خلاصه نمیشود. فروش، این شاخص حیاتی برای ناشران، در وضعیت بحرانی قرار دارد. امیرمحمدرضایی یکی دیگر از مدیران غرفه از انتشارات مهرک میگوید: «فروش به شکل محسوسی اُفت کرده. مخاطب کمتر میآید، مدارس و دانشآموزها تقریباً حضور ندارند. انگار بخش کودک در اولویت هیچکس نیست.» این در حالی است که بخش کودک همواره یکی از پویاترین و خلاقترین بخشهای نمایشگاه بوده؛ جایی برای آشنایی نسل آینده با فرهنگ کتاب و مطالعه. حتی غرفهها هم شبیه دخمه است!»
کمبود اطلاع رسانی از سوی رسانهها
ناشر دیگری با نگاهی تحلیلیتر معتقد است که ضعف شدید در اطلاعرسانی عمومی نیز یکی از دلایل این وضعیت است.
این مسئول غرفه انتشارات صابری میگوید: «نه صداوسیما، نه خبرگزاریها، نه حتی شبکههای اجتماعی شهرداری و وزارت ارشاد، اطلاعرسانی مناسبی انجام ندادهاند. خیلیها حتی نمیدانند نمایشگاه کجاست، یا اینکه اصلاً بخش کودک جداگانهای دارد. در این شرایط چطور انتظار داریم مخاطب هدف به سمت ما بیاید؟»
نمایشگاه مجازی نافع یا مضر در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران؟!
بخش کودک امسال در کنار نمایشگاه مجازی فعال است، اما ناشران معتقدند این هم به نوعی به اُفت فروش حضوری دامن زده، چرا که کتابهایی که به صورت آنلاین با تخفیف ۲۰ درصد عرضه میشوند، رقیب جدی غرفههای فیزیکی شدهاند، آنهم بدون اینکه امکانات و تبلیغات برابری برای بخش حضوری فراهم شده باشد. برخی ناشران در این میان از تخفیفهای محدود ۱۰ درصدی خود نیز گلایه دارند و میگویند: «با این قیمتهای بالا و شرایط اقتصادی مردم، حتی با تخفیف هم فروش به سختی انجام میشود.»
در حالی که بخش کودک نمایشگاه کتاب باید نماد امید، آموزش، پرورش خلاقیت و مهارتهای زندگی برای نسل آینده باشد، امسال بیشتر شبیه حاشیهای فراموششده در دل یک رویداد بزرگ است. ناشران کودک، با تمام تلاش برای تولید محتواهای روانشناسیمحور، آموزشی و سرگرمکننده، در میان انبوهی از بیبرنامگی، کمتوجهی و افت مخاطب، احساس میکنند صدایشان شنیده نمیشود.
نمایشگاه کتاب تهران اگر قرار است همچنان قلب تپنده فرهنگ کشور باقی بماند، باید از بخش کودک شروع کند. چون آنجا، جایی است که آینده آغاز میشود.
انتهای پیام/
