ساخت سمعک ایرانی؛ محصولی که نیاز نیمی از جامعه ناشنوایان را تأمین میکند

رحیم صانعیفرد معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در چهل و سومین سالگرد راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که این دانشگاه در آذربایجان غربی اکنون ۹ واحد و ۵ مرکز دانشگاهی دارد و ۳۶ هزار دانشجو، ۶۵۰ استاد و ۷۵۰ کارمند در آن فعال هستند.
وی شاخصترین دستاوردها و موفقیتهای دانشگاه در واحدهای دانشگاهی استان آذربایجان غربی را ساخت سمعک برای ناشنوایان، پابند الکترونیکی و کنتور آب هوشمند در واحد ارومیه، ایجاد آزمایشگاه مرجع استاندارد غذا و دارو در واحد ماکو، ایجاد تیرپارک و مرکز خدمات رفاهی در زمین مرکز پیرانشهر، ایجاد آزمایشگاههای عسل و اپی تراپی و تولید قطعه در واحد خوی، ایجاد گلخانه و مرکز پرورش ماهی در واحد مهاباد در کنار جذب و پذیرش بیش از ۱۵ هزار دانشجوی جدید برشمرد.
صانعیفرد در پاسخ به این پرسش که دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی تا چه اندازه در راستای حل مسئله موفق بوده و تعامل آن با صنعت و بخش تولید چگونه است؟ گفت: برگزاری رویداد عصر امید با حضور صنایع و کارخانهجات صنایع غذایی، برگزاری صدرای ۱ و فراهم کردن مقدمات برای برگزاری صدرای ۲ در واحدهای دانشگاهی استان، تعامل با صنایع به منظور بازدید دانشجویان از کارخانهجات، اجرای موفق طرح پویش و جذب دانشجویان در صنعت ازجمله فعالیتها در این زمینه بوده است.
بازنگری بررسی طرحهای سرمایهگذاری در سازمان مرکزی
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی خواستار بازنگری در فرایند بررسی طرحهای سرمایهگذاری در سازمان مرکزی شد و تأکید کرد: معمولاً طرحهای سرمایهگذاری به علت طولانی بودن فرایند از چرخه بررسی خارج میشود؛ بنابراین این فرایند نیازمند بازنگری است.
وی خطاب به مسئولان و مدیران سازمانی ادامه داد: برقراری ارتباط بین دانشگاه با صنعت و بازار برای فروش محصولات شرکتهای دانشبنیان و فناور میتواند در جذب درآمدهای غیر شهریهای مثمر واقع شود.
صانعیفرد درباره اینکه دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی در کدام حیطه فعالیتی، زبانزد است؟ به آنا گفت: این دانشگاه در حوزههای کشاورزی و امنیت غذایی، هوش مصنوعی و اقتصاد مرزی و ایجاد آزمایشگاههای مورد نیاز و برگزاری دورههای کاربردی و فعالیتهای فرهنگی مؤثر در سطح واحد دانشگاهی، استان و سطح ملی فعالیتهای خوبی داشته تاجاییکه جایگاه دانشگاه را در جامعه ارتقا داده است.
وی درباره محصول یا محصولات دانشگاهی شاخص در دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی که توانستهاند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کنند، تشریح کرد: ساخت نخستین و تنها سمعک ایرانی که در صورت راهاندازی خط تولید انبوه میتواند بیش از نصف نیاز جامعه ناشنوایان کشور را تأمین کرده و جلوی واردات این محصول را بگیرد، ازجمله این محصولات است.
فعالیت آزمایشگاه استاندارد غذا و دارو در ماکو
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه آزمایشگاه تولید قطعات در دانشگاه آزاد واحد خوی در راستای تأمین قطعات صنعتی فعال است، افزود: آزمایشگاه استاندارد غذا و دارو دانشگاه آزاد ماکو هم برای حل مشکل صادرکنندگان و واردکنندگان در منطقه آزاد ماکو و با حمایت سازمان منطقه آزاد ماکو راهاندازی شده است.
وی با اعلام اینکه راهاندازی طرح پژوهشی و صنایع بستهبندی عسل و مرکز اپی تراپی در دانشگاه آزاد اسلامی خوی در راستای نیاز این شهر به عنوان قطب تولید عسل است، ادامه داد: طرحهای مشارکت در ایجاد مرکز تجاری آموزشی در منطقه آزاد ماکو و طرح بستهبندی کاغذ رولی در واحد ماکو، پرورش ماهی و ایجاد گلخانه در واحد مهاباد و ایجاد سرای نوآوری امنیت غذایی و تشکیل سرای نوآوری اقتصاد دیجیتال و مراکز تحقیقاتی متنوع نیز، همه در راستای حل مشکلات کشور در زمینههای مختلف بوده است.
صانعیفرد برنامههای استان آذربایجان غربی در راستای همافزایی ظرفیتهای واحدهای دانشگاهی را برگزاری منظم و هدفمند دورههای ارتقای علمی، پژوهشی و فرهنگی برای استادان و کارکنان و استفاده از ظرفیت آزمایشگاهای استان از طریق طرح تعاون برشمرد.
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد استان آذربایجان غربی از حوزه مدارس سما هم سخن گفت و بیان کرد که این استان دارای ۲۱ مدرسه (۷ مقطع ابتدایی، ۷ مقطع متوسطه اول و ۷ مقطع متوسطه دوم) بوده و برای سال تحصیلی ۴۰۵-۴۰۴ نیز مجوز دو مدرسه اخذ شده است.
وضعیت اجرای سند تحول و تعالی در استان آذربایجان غربی
صانعیفرد درباره وضعیت اجرای سند تحول و تعالی در حوزههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و دستاوردهایی آن هم توضیح داد: این استان در دوره سوم ارزیابی سند تحول و تعالی به عنوان استان تلاشگر تعین شد که در مقایسه با عملکرد سال قبل پیشرفت قابل توجهی داشته است.
به گفته صانعیفرد، بسترسازی برای یادگیری سازمانی، ارتقای مستمر عملکرد، هم راستایی نهادی با اهداف سند و تعمیق مسئولیتپذیری مدیریتی هم انجام شده است.
انتهای پیام/