وزیر آموزش و پرورش: انتظارات نظام از معلمان نمونه ملی بسیار بالاست

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با معلمان نمونه کشوری که امروز برگزار شد، تأکید کرد: انتخاب شما به عنوان معلمان نمونه، نگاه جامعه و استانها را به شما تغییر داده و طبیعی است که انتظارات زیادی از شما داریم.
وی افزود: بازگشت شما به استانها باید دستاوردهای بزرگی برای نظام تعلیم و تربیت به همراه داشته باشد. مرجعیت و جایگاه شما فراتر از یک مدرسه است و باید در سطح منطقه و استان اثرگذار باشید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان نمونه باید دغدغههای ملی نظام تربیت را به گفتمان عمومی تبدیل کنند، تصریح کرد: شما راهبران اصلی تعلیم و تربیت هستید و مسئولیت شما دهها برابر سنگینتر از گذشته است.
وی از معلمان خواست به خود و مسئولیت جدیدشان متفاوت نگاه کنند و در ادامه به معلمان نمونه اجازه داد تا دغدغهها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین بر «انتقال دیدگاههای عمیق معلمان به رئیسجمهور و مسئولان قوه قضائیه» تأکید کرد و گفت: بیان دغدغههای واقعی معلمان در حوزه تعلیم و تربیت برای تصمیمگیریهای کلان بسیار مهم است.
اهمیت معلمی و چالشهای تربیت در مدارس
وزیر آموزش و پرورش به اهمیت شغل معلمی و چالشهای موجود در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد.
وی با بیان نکاتی درباره سختیهای تربیت و جایگاه معلم در جامعه، تأکید کرد که این شغل یکی از مهمترین و ارزشمندترین مشاغل در نظام هستی است.
تربیت؛ سختترین کار در نظام هستی
کاظمی به تفاوت میان حکومتداری و تربیت اشاره کرد و گفت: در حکومتداری میتوان با دستور و بخشنامه نظم برقرار کرد، اما تربیت یک امر لطیف و پیچیده است که به هیچ وجه نمیتوان با زور و اجبار کسی را تربیت کرد.
وی افزود: تربیت نیازمند بسترهایی است که در آن شوق و اراده برای رشد فردی ایجاد شود.
وی ادامه داد: تربیت از حکمرانی سختتر است زیرا در حکمرانی میتوان از ساز و کارهای مختلف برای ایجاد نظم و انضباط استفاده کرد، اما در تربیت، این فرآیند نیاز به لطافت و درک عمیقتری از فرد دارد.
جایگاه معلم؛ شغل ارزشمند و مسئولیت سنگین
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر جایگاه ویژه معلمان در جامعه گفت: شغل معلمی، شغل بسیار ارزشمندی است و هیچ چیزی در دنیا نمیتواند ارزش کار معلم را قیمتگذاری کند.
وی با اشاره به سختیهای این شغل، آن را به مأموریتی بسیار مهم شبیه دانست که به پیامبران واگذار شده است.
کاظمی همچنین به اهمیت تربیت انسان و ساخت فرهنگ اشاره کرد و یادآور شد که معلمان باید به عنوان الگوهایی برای دانشآموزان خود عمل کنند.
لزوم توجه به وضعیت معلمان
کاظمی در ادامه سخنرانی خود به لزوم توجه بیشتر به وضعیت معلمان و بهبود شرایط کاری آنها در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: هرچه که به معلمان توجه بیشتری شود، محصولات تربیتی بهتری از مدارس به جامعه تحویل داده میشود.
وی بیان کرد: اگر به معلمان میدان داده شود و شرایط مناسب برای تدریس فراهم گردد، خروجی مدارس میتواند بسیار مثبتتر باشد.
تجربه معلمی در روستا: عشق و علاقه به آموزش
وزیر آموزش و پرورش به تجربه شخصی خود در تدریس در روستا اشاره کرد و گفت: در شرایطی که امکاناتی همچون پروژکتور، تبلت و لپتاپ وجود نداشت، تنها عشق و علاقه به معلمی بود که موجب موفقیت در آموزش میشد.
وی افزود که در دوران تدریس در روستا، علیرغم نبود امکانات، معلمان توانستند با دلگرمی و انگیزه بالا، محیط آموزشی مناسبی را برای دانشآموزان ایجاد کنند.
معلمان امانتداران انسانها
کاظمی به اهمیت مسئولیت معلمان در تربیت انسانها و آموزش فرهنگ اشاره کرد و گفت: معلمان باید خود را امانتداران انسانها بدانند. امانتهایی که هیچچیز در دنیا نمیتواند ارزش آنها را تعیین کند.» وی تأکید کرد که معلمان باید همواره به مسئولیت سنگین خود در تربیت نسل آینده توجه داشته باشند و برای تحقق این هدف، در تلاش باشند.
وی از نگرانیهای موجود در نظام آموزشی سخن گفت و اظهار داشت: امروز دانشآموزان نمره ۲۰ میگیرند، اما این آموزهها در زندگی آنها نمود ندارد. آموزشهای خشک، بیروح و غیرمهارتی چالش بزرگی است که امروز گریبانمان را گرفته است.
کاظمی چالشهای اصلی نظام آموزشی را «منابع مالی، عدالت، کیفیت فضای آموزشی و برنامه درسی» برشمرد و گفت: باید سازوکاری طراحی کنیم که دانشآموز در کنار آموزش، تربیت شود، نماز را تجربه کند و مسائل اجتماعی را عملی بیاموزد.
وی با اشاره به افزایش ۶۸ درصدی بودجه آموزش و پرورش، تأکید کرد: صرف افزایش بودجه مشکلگشا نیست؛ باید برنامه درسی را اصلاح کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به «شانهای چندگانه معلمی» شامل تربیتی، تعلیمی، تسکینی، پدری و مادری و نظارتی اشاره کرد و گفت: باید جایگاه معلمان را به سطح تربیتی ارتقا دهیم.
کاظمی با اشاره به حضور یک میلیون معلم در کشور، گفت: مشکل اصلی این است که آموزش و پرورش اولویت دولتها نبوده، اما اکنون با برگزاری ۲۸ جلسه تخصصی، شاهد توجه ویژه به این حوزه هستیم. همچنین سال گذشته را «بهترین سال آموزش و پرورش» خواند و از پرداخت بهموقع حقوق و پاداش معلمان خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش اجرای «سند تحول بنیادین» را مهمترین رسالت این وزارتخانه دانست و گفت: عدالت، محور اصلی این سند است و توسعه آن را با تمرکز بر کیفیت آموزشی پیگیری میکنیم.
وی همچنین بر ضرورت تحول در شیوههای یادگیری تأکید کرد و گفت: دانشآموزان، معلمان و خانوادهها باید در فرآیند آموزش فعال باشند.
کاظمی از روشهای نوین تدریس مانند «آموزش معکوس» نام برد و خواستار استفاده از تجهیزات و فضای پویاتر در کلاسها شد. همچنین وزیر آموزش و پرورش مدیران مدارس را دومین عامل کلیدی پس از معلمان در ارتقای کیفیت آموزش دانست و از اجرای «الگوی مدرسه تراز» خبر داد.
وی در پایان از معلمان نمونه خواست تا به عنوان «پیامرسانان تحول آموزشی» در مدارس و جامعه نقشآفرینی کنند.
انتهای پیام/

آموزش و پرورش با تمام توان در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی تلاش میکند
