۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

ریشه‌یابی علل رسوب کالا در بندر شهید رجایی/ چرا فعالیت این بندر وجهه بین‌المللی دارد؟

ریشه‌یابی علل رسوب کالا در بندر شهید رجایی  چرا فعالیت این بندر وجهه بین‌المللی دارد؟
رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: در خصوص چرایی رسوب کالا در بندر شهید رجایی، باید منتظر ارائه گزارش و آمار دقیق از سوی سازمان بنادر کشور باشیم. بدیهی است با انتشار گزارش قطعی مشخص می‌شود دلایل رسوب کالا چه بوده و چقدر این رسوب کالا متاثر از مشکلات انتقال ارز و یا قوانین و مقررات بوده و تا چه حد ضوابط اجرایی در بروز این رسوب تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛بحران انفجاردر بندر شهید رجایی هر روز بیشتر می شود و برخی موضوع کالاهای موجود در این بندر را به کالاهای اساسی گره می زنند. پس از انفجار در بندر شهید رجایی، رئیس‌جمهور ایران این پرسش کلیدی را مطرح کرد که آیا نگهداری ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار کانتینر برای ماه‌ها در این بندر ضروری است؟ پیش تر رئیس جمهور در اظهاراتی با اشاره به رسوب بیش از ۱۴۰ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی یکی از عوامل افزایش خسارت را همین موضوع عنوان کرد. اما چرا کالا‌هایی که وارد بندر شده بودند، سه الی چهار ماه در محل‌هایی با ایمنی پایین باقی می‌ماندند؟

محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران در این خصوص به خبرنگارآنا گفت: مطلبی که رئیس جمهور در خصوص رسوب کانتینر‌ها در بندر شهید رجایی عنوان کرده‌اند صحت دارد، اما این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. لازم به ذکر است که به همین سبب بایستی برای اتخاذ موضوع کارشناسی تا پایان واقعه و وصول آمار‌های دقیق صبر کنیم.

وی در ادامه گفت: در خصوص چرایی رسوب کالا در بنادر باید منتظر ارائه گزارش و آمار دقیق از سوی سازمان بنادر کشور باشیم. بدیهی است که با انتشار گزارش قطعی مشخص می‌شود که دلایل رسوب کالا چه بوده و چقدر این رسوب کالا متاثر مشکلات انتقال ارز و یا قوانین و مقررات بوده است و تا چه حد ضوابط اجرائی در بروز این رسوب تاثیر گذاشته است.

تغییر نرخ ارز در محاسبات گمرکی

فاروقی گفت: رسوب کالا در بنادر گاهی به موضوعاتی مرتبط با الزامات و مقررات ارزی برمی‌گردد. به هر حال بخشی از مشکلات نیز به ضوابط ثبت سفارش در سامانه‌هایی که در این حوزه هستند برمی‌گردد چرا که امسال تغییر نرخ ارز در محاسبات گمرکی را داشتیم و به همین جهت برخی از کالا‌ها معطل بودند تا ابلاغ کاهش سود بازرگانی انجام شود. در برخی دیگر از حوزه نیز کاهش عوارض گمرکی مفروض بوده است که جمیع این عوامل موجب شده است که در ابتدای سال شاهد ترخیص حداقلی باشیم.

وی ادامه داد: کاهش ترخیص به این صورت است که خیلی از تجار معطل بودند که قوانین و تعرفه‌های جدید اعمال شود. توجه کنید که سال گذشته نرخ برابری ارز در محدوده ۲۸۵۰۰ بوده است که در محاسبات ارسال شده تقریبا نزدیک به میانگین نرخ ارز در سامانه نیما قرار داشته است، اما در اسفند سال ۱۴۰۳ این مبلغ به نزدیکی ۷۰ هزار تومان رسیده است. این تغییر در نرخ ارز به معنای پرداخت چندین برابری عوارض گمرکی است و به همین سبب بسیاری منتظر تغییر در دستورالعمل سود بازرگانی و ابلاغ آن بودند و برخی دیگر نیز منتظر بودند که فهرست کالا‌هایی که نرخ مبنای آنها بر اساس ارز ترجیحی بوده است بر اساس نرخ‌های بهار ۱۴۰۴ مجددا اعلام نرخ شوند.

فاروغی گفت: به هر جهت نیت تشریح این موضوع است عوامل مختلفی به هر حال منتج به چنین انباشتی در بندر شده است که در نهایت به این حادثه غمبار منتهی شده است. برخی از الزامات ارزی به این گونه بوده است که مثلا فردی کالایی را خریداری کرده و به گمرکات آورده است، اما به سبب عدم انتقال ارز حتی مالک این کالا نیز در حال حاضر محسوب نمی‌شود. در واقع قصد دارم تشریح کنم که عوامل رسوب کالا متفاوت و گسترده است بنابر این تا زمان ارائه گزارش‌های دقیق نمی‌توان به آسیب شناسی این مسئله پرداخت.

هم اکنون اولویت، شروع به کار مجدد است!

رئیس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: پس از اخذ گزارش از سازمان بنادر و اعلام رسمی گمرک می‌توانیم ببنیم که چه مقدار از کالا‌ها و به چه دلیلی در بندر رسوب کرده است و چه عواملی باعث شده است که این کالا‌ها در انبار‌های به اصطلاح خطرناک متوقف بماند و پس از آن به سراغ رند آسیب شناسی و اتخاذ تصمیمات برویم

وی در ادامه اظهار کرد: در وهله نخست اولویت، گمرک این بوده که سیستم‌های گمرکی به طور کامل مجددا به مدار برگردد و انجام تشریفات گمرکی کالا‌های ورودی و صدوری و ترانزیت بتواند به طور کامل و بدون وقفه مجددا انجام شود. کالا‌های موجود بایستی تفکیک شود و کالا‌هایی که در معرض سانحه قرار نگرفتند ترخیص شوند. لازم به ذکر است که حجم زیادی از مبادلات تجاری کشور از بندر شهید رجایی صورت می‌گیرد و شروع فعالیت این بندر به همین سبب اهمیت بسیاری از نظر تجاری و همچنین وجهه بین المللی ایران دارد.

فاروقی تاکید کرد: حجم بالایی از کالا‌های اساسی همانطور که گمرک اطلاع داده است از بندر شهید رجایی مبادله نمی‌شود و از این جهت می‌توان گفت که آسیب چندانی به کالا‌های اساسی کشور وارد نشده است. باید توجه داشت که مبادلات کالا‌های اساسی بیشتر از طریق گمرکاتی دیگر در جنوب و شمال کشور انجام می‌شود. به عنوان مثال غلات از بندر‌های جنوبی و شمالی مثل بندر امیرآباد و بندر امام خمینی انجام می‌شود و بندرشهید رجایی بیشتر محل مبادلات کالا‌های کانتینری است، نه کالا‌های فله و اساسی!

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب