در مراسم افتتاح توانمندی‌های صادراتی ایران چه مطرح شد

از تقویت دیپلماسی اقتصادی تا رکورد صادرات کالای غیر نفتی در ایران اکسپو ۲۰۲۵

از تقویت دیپلماسی اقتصادی تا رکورد صادرات کالای غیر نفتی در ایران اکسپو ۲۰۲۵
بر اساس برنامه هفتم توسعه، صادرات غیر نفتی ایران در هر سال از این برنامه باید بیش از ۲۳ درصد افزایش پیدا کندهمچنین باید با تقویت دیپلماسی اقتصادی پیمان‌های تجارت آزاد و ترجیحی را گسترش داده شود. این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران با رشد ۱۵.۶ درصدی، به رکورد بی‌سابقه ۵۷.۸ میلیارد دلار رسید؛ رقمی که در تاریخ تجارت غیرنفتی کشور بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا،امروز درحالی آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۵» با حضور هیئت‌های تجاری از بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سالن اجلاس سران برگزار شد، که براساس پیمایش صورت گرفته در موسسه افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ۶۳.۱ درصد از مردم نسبت به آینده ایران امیدوار هستند

بتازگی بابک نگاهداری، از پیمایش صورت گرفته در موسسه افکارسنجی ملت در دی ماه ۱۴۰۳ در خصوص تصویر ایران آینده خبر داد و درباره نتایج آن گفت: براساس این نظرسنجی ۶۳.۱ درصد از مردم به آینده کشور امیدوار هستند، خاطرنشان کرد: براساس نتایج این نظرسنجی، مردم مهم‌ترین سرمایه کشور برای ساخت آینده ایران را ۶۵.۲ درصد جوانان و نیروی انسانی، ۳۳.۵ درصد علم و فناوری، ۱۸.۳ معادن و منابع انرژی، عنوان کرده‌اند.

امیدواری به آینده ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی، گواه عزم فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در بخش‌های مهم اقتصادی و از همه مهتر راهبرد نتیجه بخش دولت مردان برای دستیابی به توسعه اقتصاد کشور با تعامل و همکاری با سایر کشورهاست.

این در حالی است که به گفته سیدمحمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت چهاردهم شاید ذهنیتی شکل گرفته باشد که به دلیل تحریم‌های ظالمانه، دروازه‌های تجارت و صادرات جمهوری اسلامی ایران به سایر کشور‌ها بسته شده است، اما دستاورد اخیر که با تلاش تاجران فعالان بخش خصوصی حاصل شده است نشان از وضعیت توسعه ایران در بخش‌های تجاری است..

وزیر صمت در آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۵» با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۳ صادرات غیرنفتی ایران ۱۵۲ میلیون تن کالا به ارزش ۵۷.۸ میلیارد دلار بوده و تراز تجاری کشور بدون احتساب طلای وارداتی، هشت میلیارد تومان مثبت شده و بهبود یافته است، گفت:حجم مبادلات تجاری ایران با جهان ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است که رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. این ارقام به ما می‌گوید ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، با اعتماد به نفس بازیگری فعال و خلاق و قابل اعتماد در عرصه جهانی است.

وی به هدف گذاری صورت گرفته در برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و افزود: صادرات غیر نفتی ایران در هر سال از این برنامه باید بیش از ۲۳ درصد افزایش پیدا کند و به این منظور بایستی بازار‌های جدید در آفریقا، غرب آسیا، آسیای جنوبی و جنوب شرق را گسترش دهیم. همچنین باید با تقویت دیپلماسی اقتصادی پیمان‌های تجارت آزاد و ترجیحی را گسترش دهیم.

صادرات غیرنفتی ایران به رکورد بی‌سابقه ۵۷.۸ میلیارد دلار رسید

درمراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۵»، محمد علی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز با اشاره به حضور نمایندگان ۱۱۱ کشور در نمایشگاه بین‌المللی گفت: ایران اکسپو عرصه خلق و ارائه فرصت‌های تجاری بی‌نظیر است، بیش از یک هزار شرکت ایرانی توانمندی صادراتی خود را به نمایش گذاشتند و گفت‌و‌گو‌های تجاری و رایزنی‌های سیاسی زمینه انعقاد قرارداد‌های جدید را برای توسعه تجارت فراهم می‌کند. حجم تجارت خارجی کشور در سال گذشته با وجود شرایط جهانی، افزایش چشمگیری داشت. صادرات غیرنفتی ایران با رشد ۱۵.۶ درصدی، به رکورد بی‌سابقه ۵۷.۸ میلیارد دلار رسید؛ رقمی که در تاریخ تجارت غیرنفتی کشور بی‌نظیر است.

دهنوی با اشاره به حضور نمایندگان از سراسر جهان، گفت: بیش از ۴۰ کشور آسیایی و آفریقایی، ۲۳ کشور اروپایی و هشت کشور از آمریکای جنوبی در این رویداد حضور داشته‌اند که این تنوع جغرافیایی نشان‌دهنده اهمیت بین‌المللی نمایشگاه برای توسعه تجارت خارجی ایران است.

ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصت‌های بی‌نظیری را برای تجار

مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو ۲۰۲۵» نیز به توانمندی ایران در تبادلات تجاری با سایر کشورها، گفت: ایران اکسپو، بزرگترین نمایشگاه صادراتی کشور، همچون دروازه‌ای باشکوه، فرصت‌های بی‌نظیری را برای تجار، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌آورد تا در فضایی پویا و تعاملی، به تبادل تجربیات، معرفی محصولات و خدمات و ایجاد شراکت‌های سودمند بپردازند.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۴ به عنوان سال سرمایه‌گذاری برای تولید از سوی مقام‌معظم رهبری گفت: یکی از مسائل مهم اقتصاد در کشور، سرمایه‌گذاری برای تولید است و زمانی شاهد رشد تولید خواهیم بود که برای آن سرمایه گذاری‌های لازم صورت بگیرد. در ایران اکسپو نیز علاوه بر سرمایه‌گذاران داخلی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی مواجه خواهیم بود که مشتاقانه برای تعاملات اقتصادی و فعالیت در بخش‌های مختلف به ایران سفر کرده‌اند.

تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو تنها یک نمایشگاه تجاری نیست، بلکه یک اکوسیستم کامل از فرصت‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی است، اظهار کرد: این رویداد، بستری مناسب برای معرفی آخرین دستاورد‌های صنعتی، نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین ایرانی به جهانیان فراهم می‌آورد و به شرکت‌های داخلی این امکان را می‌دهد تا با حضور در عرصه بین‌المللی، برند خود را تقویت کرده و سهم بیشتری از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند. تجار و بازرگانان خارجی نیز با حضور در ایران اکسپو، فرصتی بی‌نظیر برای ورود به بازار پرظرفیت ایران را به دست می‌آورند. آنها می‌توانند با شناسایی شرکای تجاری بالقوه، عقد قرارداد‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف، از مزایای حضور در این بازار پویا بهره‌مند شوند.این رویداد به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است و ایران اکسپو نه تنها یک نمایشگاه تجاری، بلکه نمادی از امید، نوآوری و پیشرفت است و پنجره‌ای رو به آینده‌ای روشن برای ایران گشوده است و می‌تواند تحولات چشمگیری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، گردشگری و فرهنگی کشورمان ایجاد کند.ایران اکسپو همچنین با معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران، می‌تواند آثار مثبتی در این زمینه‌ها داشته باشد. از جمله این آثار می‌توان به افزایش ورود گردشگران خارجی اشاره کرد که این نمایشگاه با معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، می‌تواند به افزایش ورود گردشگران خارجی و رونق صنعت گردشگری کمک کند. این امر می‌تواند به افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های گردشگری منجر شود.

معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی برای صادرات

به گزارش آنا، این نمایشگاه که از امروز تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست، فرصتی برای معرفی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی برای صادرات کالا‌ها و خدمات فنی و مهندسی به اقصی نقاط جهان خواهد بود. در جریان برگزاری این نمایشگاه بیش از ۲ هزار شرکت و نمایندگان آنها از کشور‌های مختلف دنیا به تهران آمده‌اند تا ضمن آشنایی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگترین برند‌های ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف نمایند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در دوره هفتم نمایشگاه بیش از ۸۰۰ شرکت بزرگ ایرانی به مدت پنج روز محصولات و دستاورد‌های خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب