11:44 06 / 02 /1404

سعدی؛ آموزگار همیشگی اخلاق و خرد اجتماعی

سعدی؛ آموزگار همیشگی اخلاق و خرد اجتماعی
عضو هیئت عملی دانشگاه گفت: بینش اگر عقلانی، اخلاقی و کارآمد باشد، هرگز کهنه نمی‌شود. آموزه‌های سعدی از جنس همین بینش‌ها هستند؛ ریشه‌دار، پایدار و بی‌تاریخ مصرف.

به گزارش خبرنگار آنا، همایش علمی و فرهنگی «سعدی از دیدگاه روان‌شناسی اجتماعی» با حضور اعضای هیئت علمی، دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات فارسی و علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد. این برنامه با هدف بررسی جایگاه آثار سعدی در شکل‌دهی به رفتار اجتماعی، تقویت هویت فرهنگی و ارائه الگوی اخلاقی برای جامعه معاصر طراحی شده بود. دو نفر از استادان دانشگاه با تکیه بر آموزه‌های ماندگار سعدی، نقش او را در تربیت روانی و اجتماعی انسان امروز تحلیل کردند.

مرتضی رزاق‌پور عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در این همایش با نگاهی تحلیلی به رابطه میان دانش و بینش در آثار سعدی اظهار کرد: دانش باید همواره به‌روز باشد؛ اما بینش اگر عقلانی، اخلاقی و کارآمد باشد، هرگز کهنه نمی‌شود. آموزه‌های سعدی از جنس همین بینش‌ها هستند؛ ریشه‌دار، پایدار و بی‌تاریخ مصرف.

وی سعدی را دارای نگاهی روان‌شناختی به رفتار انسان دانست و افزود: سعدی به‌جای توصیه‌های مستقیم، از روایت و تمثیل بهره می‌برد. او با شناختی دقیق از روان انسان، مفاهیم پیچیده اخلاقی را در قالبی شیرین، کاربردی و ماندگار عرضه می‌کند. این شیوه، یکی از دلایل اصلی ماندگاری اوست.

سعدی مربی روح است

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز با اشاره به ظرفیت حکایت‌های سعدی در نهادینه‌سازی فضایل انسانی گفت: سعدی تنها شاعر نیست؛ او مربی روح است. حکایاتش سرشار از توصیه‌هایی به عدالت، شفقت، مهربانی، فروتنی و عشق به زیبایی بوده و اینها دقیقاً مؤلفه‌هایی هستند که جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به آنها نیاز دارد.

محمداسماعیل ابراهیمی با اشاره به تأثیر سعدی بر روان جمعی ایرانیان افزود: سعدی با واژگانی ساده؛ اما عمیق به نیاز‌های روانی انسان پاسخ می‌دهد از کاستن تنش‌های بین‌فردی تا تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی و همدلی.

به گزارش آنا، در پایان این همایش، شرکت‌کنندگان با تأکید بر لزوم بازخوانی مستمر آثار کلاسیک فارسی به‌ویژه گلستان و بوستان از آنها به‌عنوان منابعی غنی در تربیت اجتماعی و آموزش اخلاق یاد کردند. همچنین پیشنهاد شد بخشی از این آموزه‌ها در قالب محتوای رسمی آموزشی در رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی و مطالعات فرهنگی گنجانده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب