۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
16:21 05 / 02 /1404
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

پیوند رشته‌های تحصیلی با مفاهیم امامت و مهدویت؛ استفاده از نهج‌البلاغه در تولیدات فرهنگی

پیوند رشته‌های تحصیلی با مفاهیم امامت و مهدویت؛ استفاده از نهج‌البلاغه در تولیدات فرهنگی
رئیس جشنواره امامت و مهدویت در استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد که رشته‌های تحصیلی با پیونددادن مفاهیم امامت و مهدویت به تخصص‌های خود در تولید محتوای علمی، فرهنگی و پژوهشی سهیم شوند.

ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به مناسبت آغاز پنجمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با محور نامه 31 نهج‌البلاغه به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: لزوم برگزاری فاخر جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه‌ها با توجه به اهمیت موضوع امامت و مهدویت، برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این مفاهیم ارزشمند، نیازمند فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در واحد‌های دانشگاهی و اولویت‌بندی این موضوع در برنامه‌های فرهنگی و علمی است.

وی اظهارکرد: بر اساس این دیدگاه در صورتی که مسئولان واحد‌های دانشگاهی این موضوع را با اهمیت ویژه‌ای مدنظر قرار دهند، تلاش خواهند کرد تا جشنواره‌ای فاخر و تاثیرگذار برگزار شود. در غیر این صورت، برگزاری جشنواره‌ها به شکل رفع تکلیف نه تنها تاثیری نخواهد داشت؛ بلکه ممکن است موجب بی‌ارزش جلوه دادن این مفاهیم شود.

این مقام مسئول بیان کرد: پیشنهاد می‌شود در صورت برگزاری جشنواره از تمام ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده شده و همه رشته‌های تحصیلی با پیوند دادن مفاهیم امامت و مهدویت به تخصص‌های خود در تولید محتوای علمی، فرهنگی و پژوهشی سهیم شوند.

با الهام‌بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشجویان و استادان می‌توان از مفاهیم نهج‌البلاغه در نگارش مقالات، پژوهش‌ها، و تولیدات فرهنگی مانند شعر، داستان، فیلم کوتاه و نمایش استفاده کرد

رئیس جشنواره امامت و مهدویت در استان چهارمحال و بختیاری افزود: برای نمونه، رشته‌های ادبیات، معارف اسلامی، روانشناسی و علوم اجتماعی می‌توانند با رویکرد تخصصی خود در غنای جشنواره مشارکت فعال داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری متذکرشد: این جشنواره صرفاً یک فعالیت فرهنگی نبوده و باید به یک حرکت علمی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی گسترده تبدیل شود. تبلیغات موثر، مشارکت حداکثری واحد‌ها و تولید محصولات علمی و فرهنگیِ قابل ارائه به جامعه ازجمله الزامات موفقیت این جشنواره است. 

رحیمی یادآور شد: حذف واحد‌هایی که توانایی لازم برای برگزاری کیفی این رویداد را ندارند هم به منظور جلوگیری از برگزاری ضعیف و تأثیر منفی احتمالی، ضروری به نظر می‌رسد. با این رویکرد، می‌توان جشنواره‌ای فاخر، تاثیرگذار و شایسته شأن موضوع امامت و مهدویت برگزار کرد و پیام آن را به‌درستی به اقشار مختلف جامعه رساند.

وی گفت: جشنواره امامت و مهدویت با محور نهج‌البلاغه می‌تواند در قشر دانشگاهی، دانشجویی و سایر اقشار جامعه تأثیرات متعددی داشته باشد. تعمیق معرفت دینی و اعتقادی جشنواره با محور نهج‌البلاغه، می‌تواند موجب افزایش شناخت و درک عمیق‌تر نسبت به مفاهیم بنیادین امامت و مهدویت شود. این امر به ویژه برای دانشجویان که در مرحله شکل‌گیری فکری و اعتقادی هستند، اهمیت زیادی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و واحد شهرکرد بیان‌ کرد: تقویت هویت دینی و ملی برگزاری چنین جشنواره‌هایی موجب تقویت پیوند نسل جوان با ریشه‌های فرهنگی و دینی‌شان می‌شود و از تضعیف هویت اسلامی-ایرانی در برابر فرهنگ‌های بیگانه جلوگیری می‌کند.

به گفته رحیمی، افزایش همبستگی اجتماعی جشنواره‌هایی با این رویکرد، افراد مختلف جامعه را حول یک محور مشترک معنوی گرد هم می‌آورد که این مسئله موجب افزایش همدلی و همبستگی میان اقشار مختلف می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: ترویج فرهنگ انتظار و عدالت‌خواهی با تمرکز بر مهدویت و آموزه‌های نهج‌البلاغه درباره عدالت این جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز رشد روحیه عدالت‌طلبی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و امید به آینده در جامعه باشد.

این مقام مسئول افزود: با الهام‌بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشجویان و استادان می‌توان از مفاهیم نهج‌البلاغه در نگارش مقالات، پژوهش‌ها، و تولیدات فرهنگی مانند شعر، داستان، فیلم کوتاه و نمایش استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب