42 سال فراز و فرود دانشگاه آزاد در شهرکرد؛ از اجرای ۳ هزار طرح پژوهشی تا توسعه فناوریهای نوین

خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بهعنوان بزرگترین دانشگاه استان چهارمحال و بختیاری در چهل و دومین سالگرد راهاندازی خود (اول اردیبهشت 62) بهعنوان یک نهاد آموزشی پیشرو در منطقه، نقش مهمی در آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص ایفا کرده است.
این دانشگاه با طیف گستردهای از دانشکدهها و رشتههای تحصیلی، همواره در تلاش بوده تا با ایجاد فضاهای آموزشی مناسب، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاهها، جذب اعضای هیئت علمی مجرب و برقراری ارتباط با صنعت و جامعه، پاسخگوی نیازهای آموزشی و پژوهشی استان و کشور باشد.
سالهای اخیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با تمرکز بر توسعه رشتههای مهارتی، ایجاد دانشکدههای جدید و توجه به نیازهای بازار کار، گامهای مهمی در راستای تحقق شعار سال و تربیت نیروهای متخصص و کارآفرین برداشته است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با تمرکز بر ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش، در تلاش است تا با توسعه دانشکدههای موضوعی جدید و بینرشتهای، پاسخگوی نیازهای تخصصی و مهارتی جامعه باشد.
این دانشگاه با ایجاد زیستبوم فناور تخصصی ساختمان و توسعه سیستمهای هوشمند مبتنی بر فناوریهای نوین فوتونیکی، نقش مهمی در پیشرفت صنایع مختلف ایفا میکند. با حمایت از طرحهای پژوهشی برتر و انتشار نتایج تحقیقات در مجلات معتبر بینالمللی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به عنوان یک مرکز علمی فعال و تاثیرگذار در سطح ملی و بینالمللی شناخته میشود.
خبرنگار آنا در چهل و دومین سالگرد راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفتوگویی را با ابراهیم رحیمی رئیس این دانشگاه ترتیب داده است.
گپ و گفت آنا با رحیمی در پی میآید:
تکامل دانشگاه آزاد شهرکرد در ۴۲ سالگی؛ از دانشکدههای موضوعی تا فعالیتهای پژوهشی
آنا: در سالروز راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد قرار داریم، ابتدا درباره چگونگی راهاندازی این دانشگاه توضیح دهید و بگویید تاکنون به چه دستاوردهایی دست یافته است؟
رحیمی: ابتدا چهل و دومین سالروز راهاندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد را به دانشجویان، استادان و مردم استان چهارمحال و بختیاری تبریک میگویم، دانشگاه آزاد شهرکرد اول اردیبهشت ۱۳۶۲ راهاندازی شد و از نیمسال دوم سال تحصیلی ۶۵ - ۶۴ با پذیرش ۵۶۸ دانشجو در هشت رشته در مقطع کاردانی و سه رشته در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون با حدود ۱۰ هزار دانشجو در مقاطع دکتری تخصصی، دکتری حرفهای، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی با ۱۶۶ عضو هیئت علمی تماموقت، دستیار آموزشی و هیئت علمی وابسته در ۱۶۵ رشته آموزشی، فعالیت علمی ـ پژوهشی خود را ادامه میدهد و تاکنون حدود ۶۳ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اکنون دارای هشت دانشکده موضوعی «هوش مصنوعی و فناوریهای اجتماعی»، «صنعت ساختمان و محیط زیست»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «جامعه و حکمرانی»، «هنر و رسانه»، «فرهنگ، تاریخ و تمدن»، «هوش مصنوعی» و «کوانتوم»، ۹ دانشکده مصوب «دامپزشکی»، «علوم پزشکی»، «فنی و مهندسی»، «علوم پایه»، «علوم انسانی»، «کشاورزی و صنایع غذایی»، «پردیس اردل»، «پردیس لردگان» و «دانشکده مهارت» و دو دانشکده غیرمصوب «معماری و هنر» و «معارف اسلامی» است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در ۴۱ سال گذشته به سمت تکامل پیش رفته و سهم و نقش انکارناپذیری در آموزش عالی کشور داشته و بار عمدهای را از دوش دولت و وزارت علوم در پاسخگویی به نیاز متقاضیان تحصیلات عالی برداشته و امروزه دارای سرمایه و اندوخته ممتاز است و ظرفیت قابل اتکایی برای برنامههای پیشرفت ایران اسلامی دارد و از این حیث میتوان و باید روی این ظرفیت بهخصوص در تمدنسازی نوین اسلامی که مدنظر مقام معظم رهبری است، حساب باز کرد.
آنا: وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از حیث جذب اعضای هیئت علمی و غیرهئیت علمی و توسعه چه شرایطی را تجربه کرده است؟
رحیمی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بزرگترین دانشگاه استان چهارمحال و بختیاری است، این دانشگاه از حیث جذب اعضای هیئتعلمی در مراتب مختلف علمی توسعه و تنوع رشتهها، فضاهای آموزشی، آزمایشگاهها و کارگاههای مجهز، جذب کارکنان کارآمد، جذب دانشجو و تعداد فارغالتحصیلان موفق عمل کرده و در هرکدام از موارد یاد شده شاخصها حکایت از موفقیت این دانشگاه دارد، بهگونهای که همواره تعدادی از کارکنان اعم از هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی در استان چهارمحال و بختیاری و کشور در مصادر و مناصب مهم قرار گرفتهاند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در ۴۱ سال گذشته به سمت تکامل پیش رفته و سهم و نقش انکارناپذیری در آموزش عالی کشور داشته و بار عمدهای را از دوش دولت و وزارت علوم در پاسخگویی به نیاز متقاضیان تحصیلات عالی برداشته است
دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد باید در چارچوب انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت تبدیل دانش به ثروت توسعه اقتصاد و تولید دانشبنیان پرورش دانشجویان مؤمن و انقلابی پیش برود، این دانشگاه باید بیش از پیش با جامعه و صنعت ارتباط بگیرد و دنبال محقق کردن شعار سال باشد و در کشف و حل مسائل جامعه و صنعت استان چهارمحال و بختیاری حضور پررنگتر داشته باشد.
خلأ مدارس سما در استان چهارمحال و بختیاری
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با توجه به افق پنجساله چه عملکردی را ثبت خواهد کرد؟
رحیمی: در افق پنجساله گسترش رشتهها با توجه به آمایش سرزمینی توسعه شرکتهای دانشبنیان، تولید علم نافع در قالب طرحها و مقالات و کتب گفتمانسازی در چارچوب تحقق تمدن نوین اسلامی، استفاده از امکانات در حل مسائل روز استان چهارمحال و بختیاری و کشور فعالیتهای فرهنگی فاخر و تأثیرگذار، چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خواهند بود.
در این راستا توجه به رفاه و معیشت کارکنان و تأمین نیازمندیهای دانشجویان از قبیل ارتقای کمّی و کیفی خوابگاهها و وسایل ایاب و ذهاب سلف و تجهیزات آموزشی و ارتقای استادان هم بخش دیگری از چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی در افق پنج ساله است.
در مدت فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد سعی بر آن بوده که نیازهای آموزشی استان چهارمحال و بختیاری ارزیابی و رشتههای متناسب در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد راهاندازی شود؛ بهخصوص با تحولی که در معاونت سما انجام گرفته و تمرکز بر رشتههای مهارتی مورد نیاز صورت گرفت با دستگاههای مختلف تفاهمنامه تنظیم شد.
آنا: خلأ مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد احساس میشود، در این مسیر چه اقداماتی انجام دادهاید؟
رحیمی: بله. خلأ مدارس سما در شهرکرد احساس میشود و در این راستا مدارس سما با رویکردهای نوین آموزشی و پرورشی راهاندازی میشوند.
مجموعه معاونت امور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت نظارت و مدیریت مدارس سما در مقاطع مختلف و دانشکده مهارت و کارآفرینی را برعهده دارد.
سیاست کلان معاونت امور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه رهنمودهای مختلف درراستای توسعه آموزش عالی و آموزش در مقاطع پایینتر، مدیریت و نظارت بر عملکرد مدارس ابتدایی و دبیرستان، ارائه رهنمودهای علمی برای افزایش سطح علمی و ارائه راهکارهای فرهنگی و هنری در مقاطع مختلف تحصیلی است.
مدارس سمای استان چهارمحال و بختیاری با بهرهگیری از نیروهای مجرب و متخصص در حوزه مدارس و دانشکده و رویکردهای نوین آموزشی و پرورشی درراستای تحقق اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت نیروهای انسانی مهارتآموخته بهمنظور تأمین نیازهای انسانی صنعتی و اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری فعالیت خواهد داشت.
آنا: مهمترین اهدافی که در معاونت سما دنبال میکنید چیست؟
رحیمی: توسعه و مناسبسازی فضاهای مدارس و دانشکده مهارت و کارآفرینی، تقویت و توسعه کمّی و کیفی مدارس و دانشکده مطابق با استانداردهای معمول، توسعه مدارس تخصصی ورزش، ارتقای سطح پژوهش مبتنی بر دانشمداری در سطح دانشکده مهارت و کارآفرینی و مدارس، افزایش سهم این دانشکده در تولید، توسعه و انتقال علم و فنآوری و تقویت فضائل اخلاقی، ایمان و امید به آینده در میان دانشجویان و دانشآموزان از اهداف معاونت مدارس سما در استان چهارمحال و بختیاری است.
همچنین کسب عنوان برتر توسط مدرسه عالی مهارت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از دستاوردهای ماست، بهطوری که مدرسه عالی مهارت تربیتمعلم ابتدایی واحد شهرکرد با برگزاری ۱۵ دوره موفق از سال ۱۴۰۱ تا امروز بهعنوان مدرسه برتر شناخته و معرفی شد.
آنا: اهداف راهاندازی مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد چه بود؟
رحیمی: هدف از ایجاد مدارس عالی مهارتی آموزش غیررسمی و ارتقای مهارتهای حرفهای و نیز گسترش دانش مهارتی و توانمندسازی منابع انسانی تحصیلکرده با رویکرد راهاندازی کسب و کار با تکیه بر مدلهای نوآوری اجتماعی درراستای بسترسازی مشاغل فناورانه و دانشبنیان است.
در مدارس عالی مهارت، مهارتآموزان باید از سطح تعریفشدهای از دانش تخصصی، حداقل دیپلم برخوردار باشند.
از توسعه مدرسه عالی مهارتی تربیتمعلم تا پیشرفت رشتههای عمران و علومپایه
آنا: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۴ را بهعنوان سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند، سیاست دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری برای تحقق شعار سال چیست؟
رحیمی: درراستای محقق شدن سیاست شعار سال، یکی از اهداف تعیینشده در سند دانشگاه اسلامی تربیت متخصصان ماهر و کارآفرین از طریق توأم کردن آموزش و مهارت با جلب همکاری بنگاههای اقتصادی است.
بر این اساس، شورای توانا برای توسعه مدرسه عالی مهارتی تربیتمعلم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درراستای برگزاری دورههای تربیتمعلم سوم ابتدایی و پیشدبستانی در شهرکرد موافق کرده است.
موافقت شورای توانا با توسعه مدرسه عالی مهارتی تربیتمعلم ابتدایی برای برگزاری دورههای تربیتمعلم سوم ابتدایی و پیشدبستانی یکی از مهمترین مصوبات این جلسه است.
مدرسه عالی مهارتی تربیتمعلم آذرماه ۱۴۰۲ با مجوز معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی برای برگزاری دوره تربیتمعلم اول ابتدایی راهاندازی شد که پس از برگزاری ۶ دوره موفق، درخواست توسعه فعالیت برای دورههای پیشدبستانی و سوم ابتدایی ارائه و در این شورا با توسعه فعالیت این مدرسه عالی و مهارتی تربیتمعلم موافقت شد.
آنا: تازهترین فعالیت شما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۴ چیست؟
رحیمی: فعالیتهایی که بهتازگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انجام گرفته، عمدتاً با اتکا به برخورداری از اعضای هیئت علمی و کارکنان باانگیزه در رشتههای مختلف بوده که برای نمونه میتوان مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه و گاوداری صنعتی و مراکز درمانگاهی دام و ... را عنوان کرد.
در رشته عمران با برخورداری از کارگاههای مجهز و در رشتههای علومپایه با برخورداری از آزمایشگاههای پیشرفته در رفع نیازهای آموزشی و تجاری استان چهارمحال و بختیاری و حتی استانهای همجوار کوشا و مؤثر بودهایم و قصد توسعه این رویکرد را داریم.
در راستای برنامههای ابلاغی سازمان ارتباطات خوبی با بخش صنعت از حیث آموزش موردنیاز آنها و مسائل و مشکلات آنها برقرار شده که نیاز به کار پژوهشی دارند و روند طرحهای بروندانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری رو به رشد بوده و در برخی از رشتهها ازجمله صنایع غذایی شاهد انعقاد قراردادهای پژوهشی قابلتوجهی بودهایم، امیدواریم بتوانیم از جهات مختلف به تقویت دانش در تولیدات استان و کشور بیفزاییم.
آنا: دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری را در حوزههای فرهنگی دانشجویی، آموزشی و پژوهشی تشریح کنید.
رحیمی: بیش از ۱۵۰ رشته در مقاطع و رشتههای مختلف از کاردانی تا دکتری تخصصی این دانشگاه فعال است و بیش از ۶۳ هزار دانشجو تاکنون از این مجموعه جامع آموزشی در استان فارغالتحصیل شدهاند که بسیاری از این فارغالتحصیلان از مدیران عالیرتبه کشور هستند.
اگر دستاوردهای سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی را در سه حوزه فرهنگی دانشجویی، آموزشی و پژوهشی تقسیمبندی کنیم، در حوزه فرهنگی درراستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف افزایش فضای معنوی در ساخت برنامههای علمی، فرهنگی و آموزشی میتوان به کسب رتبه برتر در جشنواره جایزه ملی ایثار توسط دانشجویان شاهد و ایثارگر، برگزاری سومین جشنواره امامت و مهدویت با معرفی برترین ها، تشییع شهید گمنام در دانشگاه و برگزاری آیین ضیافت شهدایی و تجلیل از خانواده معزز شهدا اشاره کرد
در حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی هم در سال ۱۴۰۳ اقدامات خوبی صورت گرفت و دانشکدههای هوش مصنوعی و فناوریهای اجتماعی، صنعت ساختمان و محیط زیست و تعلیم و تربیت اسلامی در این واحد جامع دانشگاهی آغاز به کار کردند و هدف از راهاندازی این سه دانشکده ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حلمسئله، فعالیت منسجم، همافزایی شبکهای در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و ارتقای سطح علمی دانشگاه و افزایش سطح مشارکت اعضای هیئت علمی است.
آنا: یکی از مؤلفههای تحقق شعار سال ۱۴۰۴ (سرمایهگذاری برای تولید) ارتباط صنعت و دانشگاه است، ارزیابیتان در این زمینه چیست و چه برنامههایی در این زمینه دارید؟
رحیمی: رسیدگی به نیروی دانا و توانا منطبق با نیاز بازار کار و صنعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برای دستیابی به این مهم باید بسترهای آموزش مهارتی در برنامه کاری گروههای آموزشی قرار گیرد تا دانشجو بتواند دانش خود را با نیازهای بازار کار منطبق کرده و پس از پایان تحصیلات با مهارت کافی و علم لازم وارد بازار کار شود.
آنا: در این زمینه مأموریتی برای دانشکدگان موضوعی هم درنظر گرفتهاید؟
رحیمی: بله. توسعه سیستمهای هوشمند مبتنی بر فناوریهای نوین فوتونیکی از مهمترین مأموریتهای دانشکده هوش مصنوعی و فناوریهای اجتماعی و پیشرفته است که میتواند به تحقق شعار سال ۱۴۰۴ کمک کند.
از سویی مأموریت دانشکده صنعت ساختمان و محیط زیست هم دارای راهکارهای کنترل و کاهش مصرف انرژی در ساختمان با بهینهسازی طرحهای معماری، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی و سازه و تولید و انتخاب مصالح ساختمانی و تجهیزات است.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با هدف ارتقای دانش و فناوری به توسعه سیستمهای هوشمند مبتنی بر فناوریهای نوین فوتونیکی میپردازد تا با ترکیب هوش مصنوعی و فوتونیک، راهحلهای نوآورانهای برای بهبود عملکرد افزارههای نوری و الکترونیکی و افزایش کارآیی در صنایع مختلف ارائه دهد.
دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با بهرهمندی از استادان بهنام و باتجربه خود بهخصوص در حوزه صنعت ساختمان میتواند نقش مهمی را در ایجاد زیستبوم فناور تخصصی ساختمان ایفا کند.
راهاندازی سیستم مناسب برای شناسایی ایدههای تخصصی، ایجاد ارتباط صاحبان ایده با سیستمهای تجاریسازی و توسعه فناوریهای نوین از اهداف بلندمدت کارگروههای تخصصی در حوزه صنعت ساختمان و محیط زیست است.
آنا: راهاندازی ۶ دانشکده موضوعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با چه اهداف از پیش تعیینشدهای صورت میگیرد؟
رحیمی: راهاندازی ۶ دانشکده موضوعی جدید «جامعه و حکمرانی»، «هنر و رسانه و فرهنگ»، «تاریخ و تمدن»، «هوش مصنوعی»، «کوانتوم» و «هنر و رسانه» در این واحد دانشگاهی با تصویب رشتههای جدید در مقاطع مختلف تحصیلی بهصورت بینرشتهای و مهارتمحور در دستورکار قرار خواهد گرفت که با توجه به تأمین زیرساخت بهزودی به رشته محلهای واحد شهرکرد اضافه خواهد شد.
از مهر ۱۴۰۳، دانشکدگان موضوعی در حوزه علوم انسانی، علوم مهندسی، کشاورزی و علوم پایه، به لیست دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد افزوده شد و با راهاندازی این دانشکدگان، رشتههای جدیدی متناسب با نیاز منطقه و استان چهارمحال و بختیاری به این واحد دانشگاهی افزوده خواهد شد که در نهایت شاهد جذب بیشتر دانشجو خواهیم بود.
اکنون نزدیک به ۱۰ هزار دانشجو در پنج دانشکده مصوب در واحد شهرکرد مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بین لیست دانشگاههای سراسر کشور، همواره بین پنج دانشگاه برتر ازنظر پذیرش و جذب دانشجو، کیفیت فراغت از تحصیل، برنامهریزی تحصیلی و ارتقای رتبه هیئت علمی بوده و مسیر رشد و تعالی خود را به خوبی طی میکند.
سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در حوزه آموزش کیفیتبخشی به نظام آموزش است و اکنون هدف حوزه معاونت آموزشی، ارتقای کیفیت نظام آموزش با سیاست توسعه و افزایش اعضای هیئت علمی توانمند و نخبه کشوری برای ارتقای سطح علمی دانشگاه است.
با تأمین زیرساختهای آموزشی تا سال ۱۴۰۴ پنج رشته جدید دکتری عمومی پزشکی، کارشناسی ارشد بهداشت مواد غذایی، کارشناسی ارشد پرستاری و سلامت جامعه، کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل و کارشناسی بهداشت مواد غذایی و بهداشت مدارس در حوزه علوم پزشکی به تصویب خواهد رسید.
در حوزه پژوهش و فناوری نیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با ۲ هزار و ۲۹۰ مقاله و ۳۴ هزار و ۵۸۰ استناد و شاخص هیرش یا اچ ایندکس ۷۶ و ۱۹ درصد مقالات بینالمللی، ۳۳۷ مقاله Q ۱، پنج مرکز تحقیقات، پنج مجله تخصصی و ۹ هیئت علمی سرآمد طبق سایت علمسنجی بهلحاظ پژوهشی فعال است.
با پرداخت پژوهانه و کمک هزینه به مبلغ ۷۰ میلیون ریال از طرحهای پژوهشی برتر در این دانشگاه حمایت میشود.
تاکنون بیش از ۳ هزار طرح پژوهشی با موضوع رفع مشکلات جامعه در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد تدوین و اجرا شده و نتایج آن در مجلات معتبر ISI به چاپ رسیده است.
انجام ۵۶ داوری در نشریههای WOS توسط دانشآموخته پسادکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد از دیگر دستاوردهای پژوهشی است.
انجام ۵۶ داوری در نشریههای WOS توسط دانشآموخته پسادکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد براساس گزارش پایگاه اطلاعاتی Web of Science نصیر لندی دانشآموخته پسادکتری دانشگاه ازاد اسلامی شهرکرد و مدرس دانشگاه آزاد سال گذشته میلادی ۵۶ داوری در نشریههای WOS انجام داده است.
از جمله این مجلات میتوان به Animal Biotechnology، Italian Journal of Animal Science، British Poultry Science، Veterinary Quarterly، Animal Nutrition اشاره کرد.
مجله Animal Nutrition از نظر دستهبندی در ۲۵ درصد نخست قرار داشته و ضریب تأثیر آن ۳/۶ و CiteScore آن ۴/۷ است.
دانشآموخته پسادکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تعداد ۴۷ مقاله در مجلات معتبر علمی منتشر کرده و براساس پروفایل Google scholar citations نامبرده H-index وی ۲۰ و i ۱۰-index وی ۲۶ است.
H-index نصیر لندی محقق و پژوهشگر ۱۴ است و از ۴۷ مقاله منتشر شده، ۲۸ عدد از این مقالات نمایه شده در Scopus هستند.
گفتوگو: بهنام اسماعیلی
انتهای پیام/