بهروزرسانی استانداردها و تلفیق فناوری در هنرستانها برای آمادگی بازار کار

عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش، عباس بیات، در گفتوگو با خبرگزاری آنا از بهروزرسانی محتوای دروس و استانداردهای رشتههای فنی و حرفهای در هنرستانها خبر داد.
وی همچنین به تلاش برای تلفیق فناوریهای نوین با رشتههای مختلف و راهاندازی رشتههای جدید در حوزههای اقتصادی و دیجیتال اشاره کرد.
همچنین مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از تغییرات اساسی در برنامههای آموزشی هنرستانها خبر داد و اعلام کرد: یکی از اولویتهای اصلی این دفتر در حال حاضر بهروزرسانی محتواها و استانداردهای رشتههای مختلف آموزشی است.
به گفته وی، این بهروزرسانیها در راستای تطبیق محتوای آموزشی با آخرین تحولات تکنولوژیک و نیازهای بازار کار صورت میگیرد.
تلفیق فناوریهای نوین با رشتههای هنرستانی
وی با اشاره به رشتههایی همچون «نان شیرین و شکلات» که پیشتر در هنرستانها تدریس میشده است، گفت: این رشتهها از چندین سال پیش در استانهای مختلف کشور فعال هستند و هماکنون بیش از ۴۵ رشته محل در این زمینه وجود دارد. البته، این رشتهها همچنان در حال توسعه به لحاظ کمی و کیفی هستند.
بیات تأکید کرد: بهروزرسانی محتوای آموزشی صرفاً بهمنظور بهبود کیفیت دروس نیست، بلکه هدف اصلی این تغییرات، همراستایی با پیشرفتهای فناوری و نیازهای اقتصادی جدید است. بسیاری از استانداردهایی که پیشتر در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی تدوین شده بودند، دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیستند. بنابراین، ما در حال بازبینی و بهروزرسانی این استانداردها بهمنظور ایجاد هماهنگی با فناوریهای نوین هستیم.
راهاندازی رشتههای جدید در حوزه اقتصاد دیجیتال
وی در ادامه به اهمیت تلفیق فناوریهای نوین در رشتههای مختلف هنرستانها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، حتی در رشتههای مکانیک خودرو و تاسیسات نیز مفاهیم و ابزارهای فناوری اطلاعات و نرمافزارهای جدید وارد شده است. در برخی از رشتهها، تلفیق با حوزههای رایانهای مانند شبکه و نرمافزار نیز صورت گرفته است. این تغییرات نشاندهنده این است که رشتهها دیگر به صورت مجزا آموزش داده نمیشوند، بلکه هر رشته با دیگر رشتهها و فناوریهای نوین ادغام میشود.
بیات همچنین از برنامهریزی برای ایجاد رشتههای جدید در حوزه اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: با همکاری وزارت ارتباطات، ما در حال تدوین برنامههایی برای راهاندازی رشتههای جدید در این حوزه هستیم. این رشتهها به دانشآموزان کمک خواهند کرد تا با تحولات جدید در حوزههای اقتصادی آشنا شوند و بتوانند در آینده شغلهای نوآورانهای پیدا کنند.
تغییر رویکرد در رشتههای کمتر جذاب
وی در ادامه به موضوع شغلی که ممکن است برای برخی رشتهها جذاب نباشد نیز اشاره کرد و گفت: رشتههایی مثل کاشیکاری و سنگکاری که عنوان آنها شاید برای برخی جذاب نباشد، در حال تغییر هستند. اکنون در این رشتهها، دانشآموزان با مجموعهای از مهارتها آشنا میشوند که در نهایت میتواند در ساخت و ساز و حوزه عمران به کار آید. این مدل آموزش باعث میشود که دانشآموزان با مشاغل متعدد آشنا شوند و به جای یادگیری یک شغل خاص، بتوانند مجموعهای از مهارتها را کسب کنند.
آموزش مهارتهای کارآفرینی به دانشآموزان
عباس بیات گفت: هدف ما این است که دانشآموزان بتوانند پس از فارغالتحصیلی نه تنها مهارتهای فنی را یاد بگیرند بلکه با مهارتهای کارآفرینی و کسب درآمد هم آشنا شوند. ما به دنبال این هستیم که در کنار آموزش حرفهای، به دانشآموزان این فرصت را بدهیم که بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند و به مدت طولانی از مهارتهای خود بهره ببرند.
وی اضافه کرد: دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش در راستای بهبود کیفیت آموزشی و تطبیق با نیازهای جدید بازار کار، برنامههای گستردهای را برای بهروزرسانی محتوای درسی و تلفیق فناوریهای نوین در هنرستانها دنبال میکند.
انتهای پیام/