حضور دلالان اصلی‌ترین مشکل در گردشگری سلامت

حضور دلالان اصلی‌ترین مشکل در گردشگری سلامت
رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه مشکلات عمده گردشگری سلامت در کشور، حضور دلالان و بروکرهای غیررسمی است، گفت: هوش مصنوعی در برطرف کردن مشکلات و ارتقای کیفیت گردشگری سلامت در کشور بسیار کارآمد است.

نرگس وصال، رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار آنا کمبود آموزش تخصصی را یکی از مشکلات موجود در حوزه دانست و گفت: ما در کشور به کارشناسان حرفه‌ای گردشگری سلامت نیاز داریم تا بتوانند بیماران را مدیریت، خدمات را معرفی و پرزنت و فرآیند درمان را تسهیل دهند.

وی ایجاد یک چارت سازمانی رسمی برای گردشگری سلامت در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای بهبود شرایط موجود در حوزه گردشگری سلامت دانست و گفت: این ساختار در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی ایران از وظایف معاونت درمان دانشگاه است. این یک قدم بزرگ است. 

وصال گفت: جذب بیماران خارجی، ارتقای کیفیت خدمات درمانی، یکپارچه‌سازی مراکز درمانی، توانمندسازی واحدهای بین‌الملل بیمارستان‌ها، پیگیری وضعیت بیماران پس از درمان (Follow-up) از اهداف اصلی گردشگری سلامت است.

رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت پیگیری بیماران پس از ترخیص تاکید کرد: این مسئله بسیار حیاتی است. چراکه بیمار خارجی پس از دریافت خدمات درمانی در کشور باید از پیگیری مراکز درمانی و پزشک معالج مطمئن شود، این موضوع اعتماد بیماران را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بیماران بیشتری از طریق توصیه و تبلیغات دهان به دهان جذب شوند. علاوه بر این، بیمارستان‌ها نیز باید از کیفیت، موثر بودن خدمات و رضایت‌بخشی بیماران مطلع باشند.

وصال با بیان اینکه مشکلات عمده گردشگری سلامت در کشور، حضور دلالان و بروکرهای غیررسمی است. ادامه داد: متأسفانه حضور بروکرها و واسطه‌های غیرمجاز آسیب جدی به گردشگری سلامت در ایران زده است که ازجمله این آسیب‌ها میتوات به افزایش بی‌رویه هزینه‌های درمان، کاهش اعتماد بیماران اشاره کرد.

وی افزود: به عنوان مثال، یک عمل جراحی که در بیمارستان باید ۲ هزار دلار هزینه داشته باشد، از طریق برخی مطب‌ها و واسطه‌ها تا ۶ هزار دلار به گردشگران سلامت تحمیل می‌شود که این مسئله هم به اعتبار پزشکان و بیمارستان‌ها لطمه می‌زند و هم باعث می‌شود که بیماران از ایران تصویری نادرست داشته باشند.

وصال تشریح کرد: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای مقابله با این معضل با تعدادی از شرکت‌های تسهیلگر معتبر که دارای مجوز رسمی از میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و اتاق بازرگانی هستند، قرارداد منعقد کرده‌اند. این شرکت‌ها وظیفه دارند بیماران را به شکل قانونی و شفاف به مراکز درمانی معرفی کنند تا تمام محاسبات مالی تحت نظارت مستقیم بیمارستان انجام شود.

وی در خصوص نقش فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی در برطرف کردن مشکلات و ارتقای کیفیت گردشگری سلامت در کشور گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در چندین زمینه مهم از جمله دریافت و پردازش پرونده‌های بیماران، پرونده‌های الکترونیکی و ارتباط هوشمند بین پزشک و بیمار، تورهای مجازی برای معرفی مراکز درمانی مثل استفاده از واقعیت مجازی (VR)، سیستم‌های هوشمند پشتیبانی و پیگیری وضعیت بیمار در گردشگری سلامت مفید باشد.

رئیس اداره گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آینده گردشگری سلامت در کشور، تاکید کرد: ما در حوزه پزشکی پتانسیل‌های بسیاری داریم که نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد. اگر بتوانیم واسطه‌ها و دلالان را کنار بزنیم، شرکت‌های تسهیلگر مجاز را حمایت کنیم و از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی و دیجیتال‌سازی استفاده کنیم، قطعاً ایران می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در منطقه و حتی جهان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب