مجید ابراهیمزاده در گفتوگو با آنا؛
تهیه کنندههای تئاتر و سالندارها از آثار دست چندم حمایت میکنند

نویسنده و کارگردان کنسرت نمایش «آفریقا خورشید خودش را میکشد» گفت: هیچ سالنی جز شهرزاد از گروه ما حمایت نکرد و هیچ تهیه کنندهای حاضر به سرمایه گذاری برای اجرا نشد، درحالی که خیلی از سالندارها و تهیه کنندهها به آثار دست چندم بها میدهند و سرمایه گذاریهای کلان میکنند!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کنسرت نمایش «آفریقا خورشید خودَش را میکُشَد» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مجید ابراهیمزاده در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه میرود.
داستان ازاین قرار است که پیتر نیکلای ایوانوف نویسنده و کارگردان روس که از اختلال روانی رنج میبرد، میخواهد بخشی از زندگی کن سارو ویوا نویسنده اهل نیجریه را به صحنه تئاتر ببرد اما با مشکلاتی مواجه میشود بنابراین تصمیم میگیرد بخشی از زندگی خودش را به صحنه ببرد. نمایش زندگی پیتر با حضور دکتر یونگ شروع میشود که او را روانکاوی می کند. پیتر بخش مهمی از زندگی خود را سانسور کرده است.
مجید ابراهیم زاده نویسنده، طراح و کارگردان نمایش در گفت وگو با آنا گفت: ایده کنسرت نمایش «آفریقا خورشید خودش را میکشد» و نمایشی که بر پایه موسیقی استوار باشد همیشه در ذهنم بود و در دو نمایش قبلی تجربههای این چنینی داشتم. ایده اولیه نگارش نمایشنامه از یک داستان کوتاه از یک نویسنده نیجریایی که توسط یکی از دوستانم به اسم سمیرا شیرگیر ترجمه شده بود، آمد که به نظرم میتوانست تبدیل به یک اثر نمایشی جذاب باشد.
وی در این باره افزود: البته فقط ایده از آن داستان کوتاه گرفته شد و قصه کاملا در فضای تخیلی بود. در حین نگارش هم به صحنههایی بر خوردیم که نیاز داشت با موسیقی ترکیب شود تا تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد
ابراهیم زاده در ادامه گفت: در اجرای کنسرت نمایش تاثیرگزاری صحنهها بر پایه موسیقی بنا میشود. بازیگران و تمامی عوامل علاوه بر هماهنگیهای لازم یک اثر نمایشی، باید یک هماهنگی هم با عوامل موسیقی داشته باشند. البته در بسیاری از نمایشها طراحی خاصی برای هماهنگی این دو گروه انجام نمیشود و اجراهای موسیقی صرفا بعد از خروج بازیگران از صحنه اتفاق میافتد.
ابراهیم زاده در ادامه گفت: در اجرای کنسرت نمایش تاثیرگزاری صحنهها بر پایه موسیقی بنا میشود. بازیگران و تمامی عوامل علاوه بر هماهنگیهای لازم یک اثر نمایشی، باید یک هماهنگی هم با عوامل موسیقی داشته باشند. البته در بسیاری از نمایشها طراحی خاصی برای هماهنگی این دو گروه انجام نمیشود و اجراهای موسیقی صرفا بعد از خروج بازیگران از صحنه اتفاق میافتد.
وی اظهار داشت:این امر نیاز به طراحی و انسجام خاصی دارد که اثری با تاثیرگزاری بسیار زیاد نسبت به سایر آثار داشته باشیم. البته با یادآور شوم که در ایران هنوز به نقطه استانداردی در این زمینه نرسیدیم و صرفا گروهها آثار تجربی در این زمینه انجام میدهند.
وی یادآور شد: نمایش آفریقا به دلیل تعدد نفرات و اعضا چندین بار دچار تعویض کادر و اعضای اجرایی شد و همچنین به دلیل پروداکشن بزرگ خود در هر سالنی امکان اجرا نداشت به همین دلیل آماده سازی آن از زمان نگارش نمایشنامه تقریبا ۲ سال و از زمان تمرینات گروه تقریبا ۱۸ ماه زمان صرف شد؛ البته خاطر نشان می کنم که طبق اصول تمرین تمامی گروههای تمرینی پیش نرفتیم به این دلیل که در هر جایی امکان تمرین گروهی این چنینی نبود بنابراین بیشتر تمرینها صرفا هفتهای یک جلسه برگزار میشد تا با سالن مورد نظر به توافق برسیم.
وی با بیان اینکه گروه کنسرت نمایش آفریقا در ابتدا با ۹۰ درصد گروه نمایش قبلی شروع شد ولی به دلایل عادی و روال اکثر گروهها اعضایی جدا شدند و افراد دیگری جایگزین شدند که البته سعی میکردیم نفرات را از کسانی انتخاب کنیم که دیگر اعضا معرفی میکردند، اظهار داشت: بنابراین برای آفریقا فراخوان جدی داده نشد و یا اگر هم داده شد، از آن فراخوان نفراتی را به خود اضافه نکرد.
وی درباره سالن اجرا گفت: برای نمایش آفریقا با سالنهای زیادی وارد مذاکره شدیم، اما متاسفانه از نظر ابعاد خیلی از سالنها مناسب نبودند و خیلی از سالنها هم زمان اجرایی شلوغی داشتند؛ و حتی خیلی از سالنها هم در مکان خوبی برای اجرای یک کنسرت نمایش نبودند. با حمایتهای مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد گروه تصمیم گرفت اجراهای خود را در این مجموعه شروع کند
وی در پایان یادآور شد: گروه آفریقا چیزی نزدیک به ۲ سال با تعداد نفراتی به بزرگی ۶۰ نفر مشغول تمرین بود ولی در حین نتیجه گیری هیچ سالنی از این گروه حمایت نکرد و هیچ تهیه کنندهای حاضر به سرمایه گزاری صرفا اجرا و نه تولید نشد. در حالی که خیلی از سالن دارها و تهیه کنندهها به آثار دسته چندمی بها داده و سرمایه گذاریهای کلان میکنند؛ و اگر مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد حمایت نمیکرد گروه آفریقا باید بدون حتی یک اجرای عموم تعطیل می شد. خواهشمندم به گروههای جوان و گروههایی که چهره شناخته شده ندارند هم توجه بفرمایید. خیلی از گروهها با نمایشهای بسیار خوب بدون حمایت تعطیل شده و نا امید میشوند.
وی درباره سالن اجرا گفت: برای نمایش آفریقا با سالنهای زیادی وارد مذاکره شدیم، اما متاسفانه از نظر ابعاد خیلی از سالنها مناسب نبودند و خیلی از سالنها هم زمان اجرایی شلوغی داشتند؛ و حتی خیلی از سالنها هم در مکان خوبی برای اجرای یک کنسرت نمایش نبودند. با حمایتهای مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد گروه تصمیم گرفت اجراهای خود را در این مجموعه شروع کند
وی در پایان یادآور شد: گروه آفریقا چیزی نزدیک به ۲ سال با تعداد نفراتی به بزرگی ۶۰ نفر مشغول تمرین بود ولی در حین نتیجه گیری هیچ سالنی از این گروه حمایت نکرد و هیچ تهیه کنندهای حاضر به سرمایه گزاری صرفا اجرا و نه تولید نشد. در حالی که خیلی از سالن دارها و تهیه کنندهها به آثار دسته چندمی بها داده و سرمایه گذاریهای کلان میکنند؛ و اگر مدیریت پردیس تئاتر شهرزاد حمایت نمیکرد گروه آفریقا باید بدون حتی یک اجرای عموم تعطیل می شد. خواهشمندم به گروههای جوان و گروههایی که چهره شناخته شده ندارند هم توجه بفرمایید. خیلی از گروهها با نمایشهای بسیار خوب بدون حمایت تعطیل شده و نا امید میشوند.
گروه آفریقا از ۲ دی ماه اجرای خود را هر شب ساعت ۹:۳۰ دقیقه شروع کرده است.
انتهای پیام/
ارسال نظر