معلمان باید ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به کلاس ببرند+فیلم

به گزارش خبرنگار آنا، وظیفه تضمین رشد فکری کودکان و آمادهسازی هر نسل جدید برای رویارویی با چالش آینده به معلمان سپرده شده است. میتوان انتظار داشت که چنین کارهای مهمی در هر جامعهای از جایگاه بالایی برخوردار باشد و از احترام و پاداش قابل توجهی برخوردار باشد.
با توجه به اهمیت و جایگاه والای شغل معلمی به عنوان شغل انبیا با یکی از معلمان در خصوص تدریس اثربخش گفتوگویی کردیم و مشروح گفتوگوی تفصیلی خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا را با صدیقه یگانه، هنرآموز شبکه نرم افزار شاغل در هنرستانهای فنی حرفهای در ذیل میخوانیم؛
آنا: شرح حال خودتان را به مناسب هفته مقام معلم بفرمایید؟
یگانه: هنرآموز رشته شبکه نرمافزار و شاغل در هنرستانهای فنی و حرفهای هستم. دو نوع هنرستان از جمله هنرستانهای فنی و حرفهای و هنرستانهای کاردانش در کشور وجود دارد. هنرستانی که در آن تدریس میکنم، نسبتاً بزرگ است و بیش از 500 هنرجو در رشتههای مختلف در گرایش فنی و حرفهای و کاردانش در آن مشغول فعالیت هستند. هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش دخترانه امین واقع در محله چاردیواری در منطقه 5 شهرداری تهران است.
آنا: وضعیت هنرستانها در کشور به چه صورتی است؟
یگانه: هدف از ایجاد هنرستانها آمادهسازی هنرجوها برای ورود به بازار کار بود؛ اما نسبتاً از هدفی که هنرستانها دارند، دور هستیم و روز به روز شاهدیم، این فاصله تا هدف کمتر میشود.
درصدد هستیم که دانشآموزان را در هنرستانها به بازار و دنیای واقعی کار نزدیک کنیم، زیرا رشتههای متنوع خوبی از جمله رشته فتوگرافیک،حسابداری، طراحی و دوخت و ... در هنرستانها وجود دارد. من در هنرستانی که هستم، شبکه نرمافزار را تدریس میکنم. اگر هنرجو بتواند در هنرستان بهویژه در رشتههایی مثل طراحی دوخت و فوتوگرافیک مدرک دیپلم دریافت کند، تا حد زیادی میتواند خود را به بازار نزدیک کند.
امیدوار هستیم که با تلاش وزارت آموزش و پرورش و هنرآموزان در هنرستانها به هدف اصلی که ورود به بازار کار است، روز به روز نزدیکتر شویم.
آنا: شما به عنوان یک معلم در هنرستان چقدر به هدف اصلی یعنی بازار کار، نزدیک شدهاید؟
یگانه: نمیتوانیم عدد خاصی را مشخص کنیم؛ اما در حال حاضر نسبت به سالهای اول تدریس به این هدف نزدیک تر شدیم؛ اما همچنان جای کار بسیار زیادی وجود دارد و باید روی هنرآموزان سرمایهگذاری کنیم، در نهایت، این سرمایهگذاری نتیجه خوبی برای هنرآموزان و بازار کار کشور خواهد داشت.
آنا: به نظر شما تدریس اثربخش به چه تدریسی گفته میشود و باید چه ویژگیها و شاخصهایی داشته باشد؟
دانشآموزان باید به کسب درآمد برسند
یگانه: زمانی که دانش آموز بودیم معلم بعد از تدریس از ما درس میپرسید و بازی کتاب را در نظر میگرفتیم، اما امروزه با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در وزارتخانه مشخص شده، معلم را دعوت میکند علاوه بر اینکه تدریس میکنید، ساحتهای شش گانه را به کلاس ببرید.
مسائل زیستی و سلامت دانشآموزان باید در اولویت قرار گیرد
یکی از ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت اقتصادی است. یعنی اگر وارد کلاس میشوم علاوه بر کتابی که تدریس میکنم، دانشآموزان را تشویق کنم به بازاری که وارد آن میشوند و با مسائل اقتصادی در رشته خودشان آشنا شوند تا بتوانند به بازار کار وارد شوند و برای خودشان کسب درآمد داشته باشند.
ساحت دیگر این سند زیستی و تربیت بدنی است. اینکه معلم علاوه بر آموزش مطالب درسی، مسائل زیستی و سلامت دانش آموزان و هنرجویان را در نظر داشته باشم و در میان کلاس یک تمرین چشمی به دانش آموزان ارائه دهیم. رشته من شبکه و نرم افزار است و ساعتهای زیادی را با مانیتور کار میکنیم و در ۸ ساعت تدریس دقایقی را باید به تمرین چشمی اختصاص دهیم و سلامت بچهها را در نظر داشته باشیم.
آنا: معلمان درباره ساحتهای سیاسیاجتماعی باید چه اقداماتی در کلاس درس انجام دهند؟
خلق زندگی بهتر خارج از مدرسه
یگانه: یکی دیگر از ساحتها، ساحتهای سیاسی و اجتماعی است. یعنی معلمان باید به این موضوع بنگرند ککه دانشآموزان الان در کلاس حضور دارند؛ اما سالهای آتی باید در جامعه بزرگتری حاضر و برای یک زندگی تربیت شوند. آنها علاوهبر پذیرش نقش دانشآموز و هنرجو باید نقش خود را به عنوان یک فرد در جامعه بزرگتر یعنی خانواده، محل کار و... خارج از مدرسه تطبیق دهند و زندگی بهتری را برای خود و اطرافیان خلق کنند.
ساحت فناورانه از دیگر ساحتهای مهم و مورد توجه است که باید معلمان در کلاس درس به آن توجه ویژهای داشته باشند. این ساحت به رشته من نیز بسیار نزدیک است. اگر معلمان نتوانند زمان استفاده از فناوریهای هوشمند را در کلاس درس مدیریت کنند، به سمتی سوق داده میشویم که آنها کلاس را اداره کنند؛ لذا باید به این درجه از پیشرفت برسیم تا از دنیای مجازی و اختیاراتی که داریم، بهترین استفاده را ببریم.
آنا: شما به عنوان یک معلم برای اثربخشی بیشتر هنرجویان از چه روشهایی استفاده میکنید؟
تأکید بر ساحتهای تربیتی و دنیای واقعی کار
یگانه: شبکه نرم افزار به گونهای است که میتوان درصد بالایی از دانشآموزان کلاس را به دنیای واقعی کار دعوت کرد. بنده در سالهای اول خدمت به سمت ساحتها نمیرفتم، اما الان متوجه شدم که دانشآموزان و هنرجویانی که به امانت نزد ما هستند، باید بتوانیم به سمت دنیای واقعی کار سوق دهیم. تأکید بر ساحتهای تربیتی و دنیای واقعی جزء طرحهایی است که در کلاس تدریسم بهشدت از آن استفاده میکنم.
یکی از درسها در پایه یازدهم رشته نرمافزار، برنامهریزی و طراحی صفحات وب است. اگر بتوان دانشجو و هنرجو را با افرادی که در این حوزه کار کردهاند، آشنا کنید میتوانید آنها را با دنیای واقعی کار آشنا کنید. متأسفانه یکی از مشکلات اساسی در مدارس و دانشگاهها دوری از صنعت است.
من به عنوان یک معلم سعی میکنم در دورههای کارآموزی و ارائه درسها، تمرینها را به سمتی سوق دهم تا دانشآموزان بتوانند از آن تجربه لذتبخش و کاری کسب کنند؛ برگزاری این دورهها باید در کشور به یک اپیدمی تبدیل شود و همه آن را در کلاس درس پیادهسازی کنند. تا قله فاصله زیادی دارم؛ اما لحظه به لحظه تلاش میکنم که رکود و توقف نداشته باشم و به قله و هدفی که برای بنده به عنوان معلم در نظر گرفته شده، نزدیک شوم.
آنا: چطور به دانشآموزان انگیزه برای رسیدن به قله میدهید؟
یگانه: سعی میکنیم دانشآموزان را با پروژههای دانشآموزی برای رسیدن به قله ترغیب و تشویق کنیم. پروژه دانش آموز به سمتی میرود که دانش آموز بتواند خود را در یک جشنواره فرهنگی، علمی و آموزشی محک بزند و کسب تجربه داشته باشد تا بعدها بتواند از این تجربه در بازار کار استفاده کند. علاوه بر آن مدل تشویق نسبت به قبل متفاوت شده است. تشویقهای اردویی، ورزشی و ... میتواند دانشآموزان را به هدفی که برای ما تعریف شده، نزدیک کند.
آنا: نقش معلم در تربیت نوجوانان و جوانان تأثیرگذار است؛ شما به عنوان یک معلم از چه راهکارهایی برای تدریس استفاده میکنید؟
تعریف نرمافزار برای کتابخانههای مدارس
یگانه: مسئله تنوع تعریف پروژههایی که نزدیک به دنیای واقعی هستند، یکی از مسائلی است که بنده به عنوان هنرآموز رشته کامپیوتر برایم بسیار اهمیت دارد.
نظام آموزشی پودمانی گونهای از نظامهای آموزشی است که در آن طراحی سامانهٔ آموزشی بر اساس نیازسنجی شغلی و بهصورت پودمانی شکل گرفتهاست، حال یکی از پودمانهای اصلی مدارس با دیتابیس مرتبط میشود و ما به سمت تعریف نرمافزار برای کتابخانههای مدارس میرویم. زمانیکه یک نرم افزار کتابخانهای تعریف میکنیم، دانش آموز به سمت کتاب و کتابخوانی به صورت ناخواسته و مستتر نزدیک میشود. در واقع، ما دانشآموزی را به مطالعه دعوت نکردیم و کسی را به مطالعه کتاب تشویق و ترغیب نکردیم، تنها اقدامی که انجام دادیم، آشنا کردن آنها با محیط بود. وقتی دانشآموزان بهمرور با نرمافزار، به کتاب و کتابخوانی علاقهمند میشوند.
همچنین درصدد هستیم دانشآموزان پایه یازدهم در طراحی و دوخت به خودکفایی برسند؛ بنابراین سعی داریم فضای بلااستفاده را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. در واقع، تمام تلاش مدیریت هنرستان این است که از فضای غیرضروری مدرسه استفاده کند تا بخشی از این فضا به صورت یک تولیدی کوچک و زودبازده برای دانشآموزان مدرسه و در حال تحصیل و فارغ التحصیل باشد که بتوانند وارد بازار کوچک درون مدرسهای شوند. همچنین قصد داریم تولیدات را به مکانهای دیگر عرضه کنیم.
آنا: چه توصیهای به دیگر معلمان دارید که آنها هم بتوانند تدریس اثربخشی داشته باشند؟
فراغ بال و روان باز دانشآموز و تأثیر آن در کیفیت
یگانه: توصیه میکنم در کنار درس تا جایی که امکان دارد به بچهها و دانش آموزان کلاس نزدیک شوید. دانش آموزان مدارس در هر سطح و مقطعی نیاز به یک معلم همراه دارند. این امر نیز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده است، اما باید سعی کنیم خودمان را به اهدافی که در سند مطرح شده، نزدیک کنیم.
سعی کنیم دانشآموزان را به علت مشکلاتی که بسیاری از خانوادهها از نظر فرهنگی دارند، درک کنیم و تا جایی که میتوانیم همراهیهای لازم را داشته باشیم. بسیاری از مسائلی که به عنوان یک معلم تعریف میکنم این است که روند بازدیدها و اردوهای علمی و تربیتی سخت گیرانه است و خانوادهها هم نگاه سخت گیرانهای دارند و باید سعی کنیم این حجم از سخت گیری را کمتر کنیم و در دنیای راحتتری به اردوهای تربیتی و علمی بروند و این مسئله در جامعه ما برجسته نیست و جادارد این مسئله را بزرگتر کنیم.
علاوه بر مطالبی که دانش آموز در کلاس یاد میگیرد، باید فراغ بال و روانی داشته باشد و این مسئله قطعا در کیفیت درس هم تأثیر گذار است. همچنین ارتباط با اولیا کمرنگ است و این ارتباط باید نزدیکتر شود و در آخر برای همه دانش آموزان سرزمینم، آرزوی بهترینها را دارم.
انتهای پیام/