معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس تشریح کرد؛

۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی چیست؟

۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی چیست؟
علی فرهادی گفت: مردمی‌سازی، هوشمندسازی، شفاف‌سازی و کارآمدسازی ۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بجنورد، علی فرهادی معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مراسم گشایش هفتمین اندیشکده حكمراني در استان خراسان شمالی و در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیان اینکه مردمی‌سازی، هوشمندسازی، شفاف‌سازی و کارآمدسازی چهار اصل اصلاح نظام حکمرانی است، اظهار کرد: بررسی و ارزیابی طرح‌ها و لوایح، جوابگویی به سؤالات نمایندگان در مناطق مختلف کشور، آینده‌پژوهی بر اساس نیاز‌های کشور و سیاست‌پژوهی موضوعات مهم، ارائه مشورت و نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌های مربوط به دستگاه‌های اجرایی و دولتی از وظایف مهم مرکز پژوهش‌ها به‌عنوان بازوی علمی و پژوهشی مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: اندیشکده‌ها، بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس هستند که با مدیریت غیرمتمرکز و استقرار در مراکز استان، سعی دارد اهداف مدنظر را با استفاده از ظرفیت نخبگان، خبرگان و تجربه صاحبنظران، اندیشمندان و محققان استان، محقق کند.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به اهداف مهم اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری بیان کرد: تسهیل نظارت‌های میدانی بر حسن اجرای قوانین بر اساس ابلاغ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شناسایی و برقراری ارتباط هدفمند بین دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های پژوهشی و هسته‌های علمی، انجام مطالعات شاخص در سطح استان از طریق همکاری با دفاتر تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و استادان در مسیر تحقق حکمرانی نو در سطح استان‌ها، زمینه‌سازی برای مطالبه‌گری و نقد منصفانه (جهاد تبیین) در راستای اقناع عمومی نسبت به فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی اهداف مهم این اندیشکده است.

۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی چیست؟

فرهادی عنوان کرد: جذب و توانمندسازی افراد مستعد در کشور در راستای ارتقای ظرفیت حکمرانی در سطح ملی، منطق‌های و محلی، توانمندسازی و افزایش ظرفیت سیاستی دانشگاه‌های سراسر کشور به‌عنوان پایگاه‌های خرد و اندیشه‌ورزی در نظام حکمرانی و قانون‌گذاری کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشی، نوآورانه و فناورانه بومی و نیز فرصت‌های هر منطقه در راستای شناسایی مسائل موجود و نوپدید منطقه و شناسایی و تدوین راهکار‌های مواجهه با این مسائل از دیگر اهداف این اندیشکده است.

وی با اشاره به اعضای شورای معین اندیشکده‌های استانی اضافه کرد: شورای معین اندیشکده هر استان متشکل از رؤسای دانشگاه‌های عتف، علوم پزشکی و آزاد استان، رئیس مجمع نمایندگان استان، رئیس شورای عالی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس است که به‌منظور سیاست‌گذاری، پشتیبانی و پیگیری فعالیت‌های اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان تشکیل می‌شود.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تشریح کارگروه‌های تخصصی اندیشکده‌های حکمرانی و قانون‌گذاری مطرح کرد: کارگروه‌ها به‌عنوان بازوی علمی تخصصی شورای علمی استان متناظر با دفاتر ۱۰ گانه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مانند (زیربنایی - انرژی- سیاسی – حقوقی- اقتصادی – بودجه و..) در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های اندیشکده‌های استانی فعالیت می‌کنند که کارگروه‌ها شامل مجموعه استادان، نخبگان، صاحبنظران، اندیشمندان و دیگر محققین و پژوهشگران شاخص استان هستند که ذیل شورای علمی و با مدیریت اندیشکده مشغول به فعالیت خواهند شد.

** مسائل و چالش‌های کشور در دانشگاه حل شود

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حلقه مرکزی رسیدگی به اعتراضات باید در دانشگاه‌ها باشد؛ زیرا اگر مسائل و چالش‌ها در حوزه دانشگاه حل نشود معاندین این فرصت‌ها به نفع خود استفاده خواهند کرد.

۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی چیست؟

موسی پورموسوی بیان کرد: در همه امور و مسئولیت‌ها باید افراد لایق و شایسته انتخاب شوند؛ زیرا اگر فرد نادرستی برای مسئولیتی گماشته شود، قطعاً به کشور خیانت خواهیم کرد. کشور ایران یک میلیون و ۸۰۰ هزار کیلومتر وسعت دارد که در کنار کشور‌هایی مانند چین و روسیه جزء پرهمسایه‌دارترین کشور‌های جهان است به طوری که ۱۵ کشور در همسایگی ایران وجود دارد.

وی توضیح داد: استان خراسان شمالی با مساحتی بالغ‌بر ۲۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر حدود ۱۴۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد به عبارتی این استان ۱۰ درصد مرز مشترک با کشور ترکمنستان را به خود اختصاص داده و کشوری با این وسعت جغرافیایی باید دارای قانون‌گذاری درستی باشد که برای اجرای درست قوانین اندیشکده‌های استانی در حال راه‌‌اندازی است.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تبین کرد: موضوع ناکارآمدی قوانین نیست؛ بلکه تفاوت‌های استانی و اقلیمی سبب می‌شود تا قوانین کارآمد نباشند. در این زمینه باید مسائل استانی شناسایی شوند و اندیشکده‌های استانی برای رفع چالش‌ها گوش شنوا باشد.

به گزارش آنا، در انتهای این نشست ۱۰ نفر از استادان دانشگاه‌های استان خراسان شمالی به‌عنوان عضو شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان خراسان شمالی معرفی شدند.

۴ اصل اصلاح نظام حکمرانی چیست؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب