14:54 07 / 04 /1401
حجت‌الاسلام خسرپناه عنوان کرد؛

نگاه ضعیف حکمرانی به آموزش و پرورش

یک محقق علوم دینی گفت: استادان باید با نگاه حکمرانی به مقوله آموزش و پرورش بپردازند؛ چراکه این نوع نگاه در کشور ضعیف است.
خسروپناه

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از همدان، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در جمع استادان بسیجی دانشگاه‌های استان همدان اظهار کرد: همدان سرزمین عارفان و دانشمندان بزرگی است که از این دیار ظهور و تجلی پیدا کردند و آیت‌الله تالهی، شهید مفتح و آیت‌الله نوری همدانی از آن جمله‌اند.


وی به ویژگی‌های استاد تراز انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اضافه کرد: استاد تراز انقلاب اسلامی دارای شاخصه‌هایی است و در این بیانیه برای نخستین‌بار رهبر معظم انقلاب اسلامی نظریه‌ای برای انقلاب اسلامی بیان کردند که براساس آن سه رکن نظام انقلابی و سه شاخص برای استاد انقلاب اسلامی تبیین می‌شود.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همواره باید در پی دانستن باشیم، تأکید کرد: در منظومه فکری اسلامی عقل حتی از توحید مهم‌تر بوده و دارای چهار ساحت عقل نظری، عقل عملی (ویژه درک بایدها و نبایدها)، عقل معاش (تدبیرگر و برنامه‌ریز) و عقل معاد است، یعنی عقل آخرت‌اندیش که به کمک آن آدمی آخرت خود را شناخته و مدنظر قرار می‌دهد.


این محقق علوم دینی مطرح کرد: از منظر دین مبین اسلامی هر شخصی که این چهار عقل را جمع کند اولوالالباب (خردمند) است و خداوند به او حکمت می‌دهد و از اینجا یکی از ویژگی‌های استاد تراز انقلاب اسلامی یعنی حکمت مستفاد می‌شود، چراکه استاد تراز باید حکیم‌تر باشد.


نگاه ضعیف حکمرانی به آموزش و پرورش


خسروپناه تبیین کرد: خودسازی در بیانیه گام دوم مشتمل بر خودسازی عقلی و معنوی است و یک استاد علاوه بر تحقیق و ارائه مقاله باید بررسی کند به چه میزان موفق شده جامعه را از گره‌ها نجات دهد.


وی با اشاره به شاخص‌های استاد تراز انقلاب متذکر شد: خودسازی، تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی سه شاخصه اصلی استاد تراز انقلاب اسلامی هستند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر خودشناسی از سوی استادان تشریح کرد: خودشناسی موجب می‌شود استاد با شناخت دقیق فضائل، رذایل و جنبه‌های شخصیتی خود روز به روز بر علم خویش بیفزاید.


خسروپناه به تفکیک عقل و علم پرداخت و گفت: استاد تراز انقلاب نه‌تنها از عقل به عنوان یک ابزار مهم استفاده می‌کند؛ بلکه در مسیر تلاش برای افزایش حکمت خویش همت می‌گمارد و البته حکیم بودن به تولید مقاله ارتباطی ندارد.


نگاه ضعیف حکمرانی به آموزش و پرورش


وی، سلوک معنوی و شب‌زنده‌داری را جزء لوازم نیل به حکمت دانست و گفت: استاد تراز انقلاب اسلامی در مسیر حکمرانی اسلامی قلم می‌زند و حکمرانی با حکومت متفاوت است.


این محقق علوم دینی افزود: حکمرانی آموزش عالی در کشور ما ضعیف است و در بخش سیاست‌گذاری نیز با ایده‌آل مطلوب فاصله داریم و ضرورت دارد استادان با نگاه حکمرانی به مقوله آموزش و پرورش بپردازند، چراکه نگاه به این مقوله در کشور ضعیف است و بسیج عقل، علم و حکمت در صورتی که در حکمرانی بروز پیدا کند نتایج مطلوب حاصل می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب