مرادی در گفت‌وگو با آنا:

دانشجو در امتحانات حضوری براساس معلومات سنجش می‌شود/ نظارتی در آزمون مجازی وجود ندارد

اولویت دانشگاه با برگزاری کلاس‌های حضوری استرئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: در امتحانات حضوری به‌دلیل اینکه قابل کنترل و نظارت بوده و دانشجو ملزم به استفاده از مطالب محفوظی است، امکان تقلبی وجود ندارد و دانشجو براساس معلومات خود سنجش می‌شود.
محسن مرادی



محسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر، درباره معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌صورت مجازی و لطمه آن به حوزه آموزش کشور اظهار کرد: برگزاری امتحانات به‌صورت مجازی آسیب جدی به آموزش وارد می‌کند. با توجه به اینکه در آزمون مجازی نظارتی وجود ندارد، دانشجو برای پاسخ به سؤالات از کتاب و جزوه و حتی اطلاعات دیگران در زمان برگزاری آزمون استفاده می‌کند که همین امر موجب می‌شود دانشجو مانند آزمون حضوری توجه و تمرکز روی یادگیری مطالب نداشته و بدون یادگیری، نمره خوبی هم کسب ‌کند.




بیشتر بخوانید:


رفع نواقص آموزش و آزمون‌های مجازی چگونه ممکن است؟


آزمون‌های مجازی فلسفه علم و دانشگاه را زیر سؤال می‌برد


افت یادگیری با حذف حضور دانشجو و آموزش چهره به چهره




امتحانات حضوری قابل کنترل و نظارت هستند


وی در پاسخ به این پرسش که چرا آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد؟ بیان کرد: در امتحانات حضوری به‌دلیل اینکه قابل کنترل و نظارت بوده و دانشجو ملزم به استفاده از مطالب محفوظی خود است، امکان تقلبی وجود ندارد و براساس معلومات خود سنجش می‌شود. همین موضوع موجب مطالعه دقیق و ایجاد انگیزه در یادگیری شده و ارزیابی استاد و دانشجو به‌صورت دقیق انجام می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد مشهد درباره محاسن و مزایای برگزاری امتحانات و آزمون‌های پایان ترم به‌صورت حضوری عنوان کرد: نظم موجود در کلاس‌های حضوری در کلاس‌های آنلاین محقق نمی‌شود و تعهد استاد و دانشجو در کلاس‌های حضوری بیشتر و تدریس کیفیت بهتری دارد در نتیجه کیفیت امتحانات حضوری بیشتر است.


مرادی اضافه کرد: علاوه‌بر اینکه ارتباط در کلاس‌های حضوری بیشتر و ارائه تجربیات می‌تواند فرصتی برای یادگیری برخی مهارت‌های زندگی باشد در کلاس‌های حضوری پرسش‌ها در همان لحظه مطرح شده و پاسخ‌های دریافتی مفهومی‌تر خواهد بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی توضیح داد: برگزاری کلاس‌های آنلاین نیازمند اتصال اینترنتی استادان و دانشجویان است و دسترسی به اینترنت از سوی افرادی که در مناطق دوردست و مناطق روستایی زندگی می‌کنند، ضعیف است و کیفیت برگزاری امتحانات برای آنان کاهش می‌یابد.


آسیب‌های کلاس‌های مجازی آموزش ‌و پرورش و دانشگاه‌ها روشن است


رئیس دانشگاه آزاد مشهد در پاسخ به این سؤال که ادامه روند آموزش و آزمون‌های مجازی چه آسیب‌ها و خطراتی را برای عرصه آموزش کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها و دانشجویان در پی دارد؟ متذکر شد: اولویت دانشگاه با برگزاری کلاس‌های حضوری است به‌ دلیل اینکه آسیب‌های کلاس‌های مجازی چه در آموزش ‌و پرورش و چه در دانشگاه‌ها روشن و آشکار است.




بیشتر بخوانید:


افزایش مهارت دانشجویان با حضوری‌شدن دانشگاه‌ها


ارزیابی دانشجویان در امتحانات حضوری منطبق بر واقعیت و قابل اعتماد است




۶۰ تا ۷۰ درصد افت تحصیلی در دوران کرونا اتفاق افتاده‌ است


مرادی یادآور شد: براساس برآوردی که در دوران کرونا انجام شده است، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افت تحصیلی اتفاق افتاده‌ است و در بخش تدریس و برگزاری آزمون‌ها و امتحانات ارزیابی دقیق صورت نگرفته است. خوشبختانه براساس سیاست‌گذاری دانشگاه از نیمسال دوم تحصیلی و بهمن ۱۴۰۰ کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار خواهد شد.


وی بیان کرد: پیش از این نیز با تأکید دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر حضوری‌شدن کلاس‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌دلیل اینکه تعداد دانشجویان اندک بود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد، کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کردیم تا مقدمه‌ای باشد که دانشگاه به‌صورت کامل بازگشایی شود.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب