پیشنهاد سردبیر
آناکست؛ علم و آموزش
چرا مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری قرار دارند؟
برخلاف تصور رایج، آسیبپذیری بیشتر مردان در برابر بسیاری از بیماریها فقط یک کلیشه فرهنگی نیست. پژوهشهای ژنتیکی، هورمونی و سلولی نشان میدهند که بدن مردان از برخی جنبهها در برابر بیماریها و روند پیری، شکنندهتر از بدن زنان عمل میکند.
در این اپیزود به بررسی یافتههای علمی درباره تفاوتهای زیستی میان زنان و مردان میپردازیم؛ از نقش کروموزومهای X و Y در عملکرد سیستم ایمنی گرفته تا تأثیر هورمونهایی مانند تستوسترون و استروژن بر سلامت بدن. همچنین با مفاهیمی مانند پیری زیستی، تلومرها، استرس اکسیداتیو و اپیژنتیک آشنا میشویم و میبینیم چرا مردان در بسیاری از بیماریها با خطر بیشتری مواجهاند. این پادکست نشان میدهد که تفاوتهای جنسیتی در سلامت، نه نشانه ضعف یا برتری، بلکه نتیجه سازوکارهای پیچیده ژنتیکی و فیزیولوژیک هستند و شناخت آنها میتواند مسیر پزشکی شخصیسازیشده آینده را هموار کند.
برای شنیدن اپیزودهای بیشتر، می توانید آناکست را در شنوتو، کستباکس و اسپاتیفای هم دنبال کنید
نویسنده و گوینده: جهانگیر داداش زاده
تدوین: نعیمه کرابی
انتهای پیام/
ارسال نظر