«حامی»، گامی به سوی هوشمندسازی اداری، چابکسازی و حذف بروکراسی
فربد رزازی در حاشیه نشست ارزیابی عملکرد این باشگاه در استانهای مازندران، سمنان و گلستان، سامانه «حامی» را ابزاری کلیدی برای عبور از مدلهای سنتی اداری، کاهش سردرگمی دانشجویان و حرکت به سمت بهرهگیری از هوش مصنوعی در خدمات اداری معرفی کرد.
رزازی در این نشست ابتدا از میزبانی شایسته استان مازندران برای برگزاری جلسه ارزیابی فعالیتهای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در استانهای مازندران، گلستان و سمنان قدردانی کرد و افزود: ما در ابتدای یک مسیر بزرگ تحول اداری در دانشگاه هستیم. دانشگاه برای خدمت به دانشجو ساخته شده و بخشی از این خدمات، اداری است.
در طرح «حامی» به دنبال عبور از مدلهای سنتی هستیم؛ نه تنها تعاملات انسانی را بر اساس مدل پیشخوان-پشتیبان اصلاح کنیم و همه تعاملات را مشاهدهپذیر و قابل بازمهندسی نماییم، بلکه در آینده از مدلهای هوش مصنوعی به عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی استفاده کنیم تا کارایی و پاسخگویی اداری به دانشجو بهینه شود.
وی با اشاره به مدل «پیشخوان و پشتیبان» گفت: هدف اصلی، کاهش سردرگمی در بروکراسی است. در این مدل، دانشجو فقط با «پیشخوان» یا همان حامی در ارتباط است. حامی درخواست را دریافت میکند، در پشتصحنه با پشتیبانان تخصصی هماهنگی لازم را انجام میدهد و نتیجه را به دانشجو برمیگرداند. این یعنی دانشجو دیگر نیازی به سرگردانی در راهروهای دانشکدهها ندارد. سامانه موجود «حامی» این سازوکار اداری را قابل مدیریت و مشاهدهپذیر کرده است.
رزازی در ادامه به چالشهای این تحول اشاره کرد و افزود: تغییر سنتهای چند دهه اداری با مقاومت همراه است. چالش اصلی «مقاومت در برابر تغییر» است. سیستمی که ۲۰ یا ۳۰ سال به یک مدل اداری خاص عادت کرده، به راحتی تغییر را نمیپذیرد. این مقاومت در بدنه کارکنان به دلیل عادتهای قدیمی شدیدتر است.
اما خوشبختانه طرح «حامی» اکنون از این گردنه سخت و بحرانی عبور کرده است. کار با ابتکارات رئیس شهید دانشگاه، شهید دکتر طهرانچی آغاز شد و اکنون با حمایت هیئت رئیسه جدید و تثبیت این نگاه در صف، به سمت یک نقطه پایدار و کارآمد در دو یا سه سال آینده حرکت میکنیم.
وی در پایان خطاب به همکاران و دانشجویان استانهای شمالی اظهار کرد: تعامل با ذینفع خودش یک تخصص است که همکاران طرح حامی در کشور به آن مسلط میشوند. دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحول به سازمانی یادگیرنده است که دو سنجه اصلی کارکنان آن، مهارت مدیریت ارتباط با دانشجو و دغدغه حصول نتیجه در خدمات اداری دانشجویی است. با این نگاه، کیفیت خدمات اداری افزایش مییابد و پاسخگویی و سلامت اداری سیستم تضمین میشود.
امیدواریم با این تحول، دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها عقبماندگیها در بکارگیری مدلهای بهروز دیوانسالاری اداری را جبران کند، بلکه به الگویی در ارائه خدمات هوشمند و چابک تبدیل شود. امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران مانند همیشه در این زمینه نیز پیشگام باشد.
انتهای پیام/