«مشاوره آنلاین» و «همیار مشاور» چگونه موجب ریزش مراجعان سلامت روان شد؟

«مشاوره آنلاین» و «همیار مشاور» چگونه موجب ریزش مراجعان سلامت روان شد؟
مدیر مرکز مشاوره «امین» و استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج گفت: مشاوره فردی و گروهی در حوزه‌های روان‌شناختی، تحصیلی، خانوادگی، مشکلات بین‌فردی، زوج‌درمانی و پیش از ازدواج به‌صورت منظم ارائه، مشاوره آنلاین برای دانشجویانی که امکان حضور نداشتند فراهم و موجب افزایش دسترسی به خدمات و کاهش ریزش مراجعه‌کنندگان شد.

به گزارش خبرنگار آنا، مرکز مشاوره «امین» دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج در ارزیابی سال ۱۴۰۳ مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی، با کسب بالاترین امتیاز در واحد‌های دانشگاهی سطح دو، به‌عنوان رتبه اول کشور معرفی شد.

مرکز مشاوره امین واحد خورموج در اغلب شاخص‌ها امتیاز کامل یا نزدیک به کامل را کسب کرده به‌‌خصوص در پوشش گسترده غربالگری ‌ دانشجویان ورودی جدید، تنوع خدمات مشاوره‌ای، اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی و ارائه خدمات آنلاین ازجمله محور‌های اصلی موفقیت این مرکز عنوان شده است.

مدیر مرکز مشاوره «امین» و استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با بیان جزئیات عملکرد این مرکز گفت: سال گذشته بیش از ۵۰ کارگاه مهارت‌افزایی در موضوعات مختلف مانند تاب‌آوری تحصیلی، مدیریت هیجان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، طرح‌واره‌درمانی، مهارت‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های فرزندپروری برگزار شد که با استقبال بسیار خوب دانشجویان همراه بود.

ستاره محنایی افزود: در کنار کارگاه‌ها، طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی جدید با همکاری مشاوران متخصص اجرا شد که به شناسایی زودهنگام موارد نیازمند حمایت، ارجاع مناسب و برنامه‌ریزی برای پیگیری جلسات فردی کمک کرد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های دانشجو-محور یادآور شد: اجرای برنامه همیار مشاور و آموزش دانشجویان داوطلب برای کمک در شناسایی و پیشگیری اولیه از مشکلات روان‌شناختی، یکی از بخش‌های موفق و اثربخش فعالیت‌های سال گذشته مرکز بود.

مدیر مرکز مشاوره «امین» و استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج درباره تنوع خدمات ارائه‌شده نیز توضیح داد: مشاوره فردی و گروهی در حوزه‌های روان‌شناختی، تحصیلی، خانوادگی، مشکلات بین‌فردی، زوج‌درمانی و پیش از ازدواج به‌صورت منظم ارائه شد. همچنین مشاوره آنلاین برای دانشجویانی که امکان حضور نداشتند فراهم شد و این موضوع باعث افزایش دسترسی به خدمات و کاهش ریزش مراجعه‌کنندگان شد.

محنایی تبیین کرد: ثبت الکترونیک پرونده‌ها، مستندسازی جلسات، تحلیل داده‌های مربوط به سلامت روان و انجام نظرسنجی‌های دوره‌ای به ما کمک کرد تا کیفیت خدمات را ارزیابی و برای بهبود نقاط ضعف تصمیم‌گیری کنیم.

مدیر مرکز مشاوره «امین» و استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج به برنامه‌های ویژه هفته سلامت روان اشاره کرد و افزود: در هفته سلامت روان، مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و مشاوره‌های رایگان اجرا شد که با مشارکت دانشجویان و کارکنان دانشگاه همراه بود و این برنامه‌ها نقش مهمی در افزایش آگاهی و گسترش فرهنگ مراجعه به مشاور ایفا کرد.

وی درباره برنامه‌های پیش‌بینی‌شده مرکز در آینده نیز گفت: «توسعه خدمات حضوری، تلفنی و آنلاین، طراحی و اجرای کارگاه‌های مهارتی ویژه اشتغال‌پذیری و کارآفرینی، افزایش تعامل با خانواده‌های دانشجویان، اجرای دوره‌های آموزشی برای اعضای هیئت علمی با هدف شناسایی دانشجویان در معرض خطر و توسعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سلامت روان دانشجویی از جمله برنامه‌های اصلی مرکز در سال ۱۴۰۴ است.»

مدیر مرکز مشاوره امین واحد خورموج در پایان تأکید کرد: هدف ما ارائه خدمات روان‌شناختی استاندارد، افزایش سطح سلامت روان جامعه دانشگاهی و ایجاد محیطی امن و حمایتگر برای دانشجویان است. تلاش می‌کنیم در سال آینده نیز با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی، روند رو به رشد مرکز ادامه

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا