سه محور اصلی شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران
به گزارش خبرگزاری آنا، در سیصد و هفتاد و پنجمین صحن شورای اسلامی شهر تهران، حجتالاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورا، گزارشی جامع از اقدامات شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا ارائه کرد. او گفت مدیریت شهری در این دوره در سه محور اصلی برای کاهش آلودگی هوا وارد عمل شده است.
آقامیری با تأکید بر نقش فضای سبز در تصفیه طبیعی هوا اعلام کرد شهرداری تهران در این دوره ۱۳۵ پارک و بوستان جدید احداث کرده است؛ بهگونهای که شمار بوستانهای شهری از ۲۲۰۰ پارک به بیش از ۲۳۰۰ پارک رسیده است. او فضای سبز را فیلتر طبیعی هوای تهران توصیف کرد و گفت سرانه فضای سبز شهر اکنون بالاتر از استانداردهای جهانی است.
رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورا در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و افزود که ۴۰ درصد خودروهای تهران برای دریافت معاینه فنی به خارج از پایتخت مراجعه میکنند؛ در حالی که بنا بر گزارش ارائهشده، بهترین و بهروزترین سامانههای معاینه فنی دنیا در تهران در این دوره خرید و راهاندازی شده است.
او در ادامه با اشاره به تقویت ناوگان حملونقل عمومی گفت در این دوره بیش از ۱۸۰۰ اتوبوس جدید وارد تهران شده است؛ رقمی که بهگفته او در هیچ دورهای بهتنهایی از سوی شهرداری تأمین نشده بود. آقامیری همچنین به سیاست استفاده از اتوبوسهای برقی پرداخت و توضیح داد که برخی اعضای شورا با این رویکرد مخالف بوده و معتقد بودند بهجای یک اتوبوس برقی، دو اتوبوس دیزلی خریداری شود، اما شهرداری برای کاهش آلایندگی بر توسعه ناوگان پاک پافشاری کرده است.
وی درباره موتورسیکلتهای برقی نیز گفت تفاهمنامه خرید با یک شرکت چینی منعقد شده بود، اما کمیسیون حملونقل شورا با خرید مخالفت کرده و تنها ارائه تسهیلات و حمایت را مجاز دانسته است. او توضیح داد که شهرداری برای مصرف داخلی حدود دو هزار موتورسیکلت برقی نیاز داشت، اما تنها اجازه تأمین تعداد محدودی از آنها داده شد.
آقامیری با اشاره به وضعیت ترافیک تهران اعلام کرد ظرفیت معابر پایتخت حداکثر ۷۵۰ هزار خودرو است، در حالی که اکنون بیش از سهونیم میلیون خودرو در شهر تردد میکنند؛ آماری که موتورسیکلتها را شامل نمیشود. او تأکید کرد تا زمانی که سیاستهای ملی برای تولید گسترده خودروهای برقی عملیاتی نشود، مشکل آلودگی هوا حل نخواهد شد.
وی با ذکر این نکته که برخی کشورها که زمانی آلودهترین پایتختهای جهان را داشتند امروز با برقی شدن بیش از ۹۰ درصد خودروها جزو پاکترین شهرها هستند، افزود که شهرداری تولیدکننده خودرو نیست و سهم اتوبوسها در آلودگی تنها حدود دو درصد است.
آقامیری در پایان گفت موضوع جلسه امروز آلودگی هوا نیست بلکه حسابرسی است. او تأکید کرد شهرداری در چهار سال گذشته عامل آلودگی هوا نبوده و این مشکل ریشهای طولانی دارد که حتی به پیش از انقلاب بازمیگردد. به گفته او حل آلودگی هوا بدون سیاستگذاری ملی و توسعه خودروهای برقی ممکن نیست و تهران همچنان وابسته به باد و باران خواهد ماند.
انتهای پیام/


