تشریح آموزشهای فرهنگی و هنری در شش ماه اول سال ۱۴۰۴
به گزارش خبرگزاری آنا، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل این دفتر به تشریح فعالیت شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ پرداخت و گفت: دفترتوسعه آموزشهای فرهنگی و هنری زیرمجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسئولیت ساماندهی و الگوسازی و توسعه آموزشهای رسمی و غیررسمی هنر را بر عهده دارد که شامل بخش های: هنرستانهای هنرهای زیبا، آموزشگاههای آزاد هنری، آزمونهای مهارتی و کارت صلاحیت تدریس است.
مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی وهنری با اشاره به اهداف کلی دفتر افزود: بررسی و برنامه ریزی در جهت توسعه فعالیتهای هنری در کشور، مطالعه و طراحی آموزشهای هنری با تمرکز بر تحقق هدف تربیت هنرمند، مطالعه، برنامهریزی و تحقیق به منظور ارائه نظامهای آموزش رسمی و غیررسمی هنر، صدور مجوز تأسیس، رسیدگی و نظارت بر اداره امور آموزشی هنرستانهای تحت پوشش وزارت متبوع، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت مراکز آموزش آزاد هنری از جمله اهداف کلی دفتر است که با توجه به مأموریت اصلی این دفتر به عنوان مرجع تخصصی در نظام آموزشی فرهنگ و هنر کشور، توسعه آموزشهای هنری براساس رویکرد دولت چهاردهم و طرح تحولی وزارت فرهنگ و کلان برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقاء سطح آموزش هنر در بخشهای مختلف، در دستور اصلی کار دفتر آموزش قرار دارد.
وی با اشاره به هنرستانهای هنرهای زیبای سراسرکشور که تحت پوشش وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی فعالیت میکنند گفت: یکی از اقدامات مهم دفتر ثبت برند و عنوان هنرستانهای هنرهای زیبا به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و تعداد ۶۴ هنرستان هنرهای زیبا در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از ۹ هزار نفر هنرجوی دختر و پسر در رشتههای موسیقی، نقاشی، نمایش، سینما، گرافیک و انیمیشن به تحصیل مشغول هستند و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ مجوز ۴ هنرستان شامل: هنرستان زیبای دختران گچساران، هنرستان زیبای دختران شاهرود، هنرستان زیبای پسران شاهرود و هنرستان زیبای پسران سمنان صادر شده که در مرحله راه اندازی هستند.
اسماعیلی در ادامه به تشریح فعالیتهای بخش آموزشگاههای آزاد هنری و بخش نظارت و ارزیابی گفت: با پیگیریهای صورت گرفته برند و عنوان آموزشگاه آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است و با راه اندازی سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاههای آزاد هنری، نظارت بر عملکرد آموزشگاهها به صورت منجسم و هدفمند صورت گرفته و رتبه بندی این مراکز نیز به شکلی قاعدهمند انجام میگیرد. همچنین فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاههای آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاه ها، در سامانه آموزشگاههای آزاد هنری انجام میشود و برای تأسیس آموزشگاههای آزاد هنری، شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری با حضور اساتید فن برگزار میشود که در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۰ جلسه این شورا برگزار شد و تعداد ۲۰۳ مجوز آموزشگاه در رشتههای نمایشی، موسیقی، خوشنویسی، تجسمی و هنرهای سنتی صادر شده است.
وی در خصوص فعالیتهای بخش آزمونهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ گفت: آزمونهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر هر ساله در سه دوره خرداد و شهریور و دی ماه به صورت ادواری و جامع برگزار میشود و پذیرفته شدگان در آزمون گواهینامههای معتبر مهارتی دریافت میکنند که شش ماه اول سال ۱۴۰۴ در آزمونهای جامع و ادواری خرداد ماه بیش از ۵۱ هزار نفر و در شهریور ماه بیش از ۳۰ هزار نفر شرکت کردند.
مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری با اشاره به فعالیتهای بخش صدور کارت صلاحیت تدریس افزود: تمامی مدرسان، برای تدریس در آموزشگاههای آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند. متقاضیان دریافت کارت با ثبت نام در سامانه کارت صلاحیت تدریس، در صورت احراز شرایط حرفهای مربیگری در یکی از رشتههای هنری مصوب، میتوانند در آموزشگاههای آزاد هنری به تدریس بپردازند. در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ در رشتههای موسیقی، تجسمی، نمایش، خوشنویسی و هنرهای سنتی بیش از ۶۰۰ از طریق سامانه کارت صلاحیت تدریس برای متقاضیان صادر گردیده است.
اسماعیلی با اشاره به رویدادهای شش ماه اول سال و برگزاری جایزه ملی آموزش هنر گفت: بالا بردن سطح کیفی آموزش و بهویژه بهرهگیری از مربیان و مدرسان شایسته و برگزیده در مراکز آموزش هنر یکی از روشهای مهم در ارتقای کیفیت آموزشی در این مراکز است و توجه به این امر مهم، هدفی ارزنده در این راستاست که برگزاری دومین دوره رویداد اعطای جایزه ملی آموزش هنر با عنوان سرو ایرانی در اردیبهشت ماه و همزمان با هفته معلم، با هدف حمایت از ترویج هنرهای ملی و بومی و آموزش اصولی هنرو تجلیل از جایگاه معلمان و مربیان هنر برگزار شد.
🔸او افزود: از دیگر اهداف رویداد " جایزه ملی آموزش هنر" شناسایی مربیان و مدیران برتر مراکز آموزشی، فراهم کردن شرایط مطلوب برای رقابتی انگیزه بخش در میان معلمان و مدیران مراکز آموزش هنر، توجه به نقش معلمان هنر در حوزه آموزشهای هنری، تلاش برای یافتن و کارآمد کردن شاخصها و استانداردهای آموزشی است که علاوه بر معرفی مدیران و مربیان برتر آموزشگاه ها، مفاخر آموزش هنر مورد تجلیل قرار گرفته و مقرر شده است به صورت مداوم و سالانه برگزار شود.
🔸محمد حسین اسماعیلی در ادامه با اشاره به طراحی تابلوی سر در واحد برای کلیه مراکز آموزش هنر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل هنرستانهای هنرهای زیبا و آموزشگاههای آزاد هنری گفت: در راستای ثبت برند هنرستان هنرهای زیبا و آموزشگاه آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در راستای ساماندهی مراکز آموزش هنر، تابلو و سردر واحد برای این مراکز طراحی شد که از ویژگیهای این تابلوها استفاده از نقشها و طرحها و رنگهای ایرانی است که نمایانگر هنر اصیل و با هویت ایران است و به راحتی توسط شهروندان و مردم از سایر آموزشگاهها قابل شناسایی و تشخیص است.
🔸وی با اشاره به برگزاری جلسات تجزیه و تحلیل حرفهها و مشاغل هنری گفت: یکی از مهمترین برنامههای دفتر آموزش بهروزرسانی و تحول در محتواها و سرفصلهای آموزشی و منابع و استانداردهای آموزش هنراست که با تشکیل کمیته تجزیه و تحلیل حِرَف و مشاغل هنری و برگزاری جلسات مستمر در قالب دیکوم اقدامات زیربنایی در این راستا صورت گرفت که در رشته موسیقی حدود ۹۰۰ شغل و در رشته طراحی گرافیک حدود ۲۰۰ شغل، در رشته نقاشی حدود۱۰۰ شغل و رشته نمایش حدود ۱۵۰ شغل تخصصی احصاء گردید و رشته سینما با حضور اساتید و کارشناسان این رشته از شهریور ماه آغاز به کارکرده است همچنین حدود ۳۰ جلسه کمیتههای تخصصی تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی این حرفهها و مشاغل در شش ماه اول سال برگزارشده است.
🔸 اسماعیلی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه و اجرای برنامهای با عنوان طنین موسیقی ایران در پهنه رودکی گفت: با هدف تجلیل از ایستادگی ملی و به پاس رشادتها و یاد شهدای وطن، نشاندادن انسجام ملی و افتخار به سربازان وطن، چهارم تیرماه تعدادی از هنرمندان هنرستانهای موسیقی، و همچنین گروه سازهای بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و آنسامبل بادی پرواز به سرپرستی افشار حشمتیان، به اجرای موسیقی ملی و حماسی پرداختند
انتهای پیام/


