ضرورت کاهش نرخ تکرار پایه و ارتقای عدالت آموزشی در آموزش ابتدایی

ضرورت کاهش نرخ تکرار پایه و ارتقای عدالت آموزشی در آموزش ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت کاهش نرخ تکرار پایه به‌عنوان شاخص موفقیت، اعلام کرد که استان‌ها باید وضعیت خود را نسبت به سال گذشته بررسی کنند و در صورت عدم بهبود، برنامه‌های خود را بازنگری کنند. وی همچنین به اجرای برنامه‌های تحولی و تأکید بر عدالت آموزشی و توسعه مهارت‌های نوین در دانش‌آموزان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار آنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۷۰ هزار مدرسه کشور توسط ۳۴۰ هزار نیروی انسانی آموزش می‌بینند. در معاونت ابتدایی، هدف ما کسب مدال و افتخار شخصی نیست بلکه خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان محروم، عشایری و روستایی است.

وی افزود: در برنامه راهبردی معاونت ابتدایی، با باور به هم‌افزایی و مشارکت، سه محور عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و ایجاد تعلق، هویت و احساس ارزشمندی در دانش‌آموزان را دنبال می‌کنیم. بر این اساس، ۱۰ برنامه عملیاتی تدوین شده و برای نخستین بار، کارنامه عملکرد تمام مناطق کشور تهیه شده است که وضعیت استان‌ها را به تفکیک مناطق و قابل مقایسه با میانگین کشوری و نواحی درون‌استانی نشان می‌دهد.

حکیم‌زاده تأکید کرد: نرخ ترک تحصیل، نرخ تکرار پایه، نرخ پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل در این کارنامه درج شده است. استان‌ها باید بررسی کنند آیا نرخ تکرار پایه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است یا خیر؛ زیرا این شاخص، معیار اصلی موفقیت محسوب می‌شود. در صورت عدم بهبود، بازنگری جدی در برنامه‌ها ضرورت دارد.

معاون وزیر به اهمیت مهارت‌های نوین در عصر هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: تفکر و پژوهش، مهارت جست‌وجو، خلاقیت، مهارت زبانی و سواد دیجیتال از حوزه‌های کلیدی ماست. بر همین اساس، برنامه‌هایی مانند «عید هنر و داستان»، «جابر بن حیان» و آموزش سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان طراحی شده است که تاکنون میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران معلم در آن مشارکت داشته‌اند.

وی همچنین به برنامه‌های عدالت آموزشی اشاره و گفت: سه برنامه اصلی شامل جذب بازماندگان از تحصیل، اجرای طرح حامی برای حمایت مستمر از دانش‌آموزان با پایه تحصیلی ضعیف و توسعه مدارس شبانه‌روزی و هنرستان‌ها در مناطق عشایری را دنبال می‌کنیم. سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس بازگشتند که بیشترین میزان بازگشت در سال‌های اخیر است.

حکیم‌زاده درباره طرح حامی توضیح داد: این طرح در بیش از ۱۲۲ هزار کلاس درس در طول سال و ۲۸ هزار پایگاه تابستانی اجرا می‌شود و بر اساس نتایج آن، افت تحصیلی در دروس علوم، ریاضی و فارسی تا ۴۹ درصد کاهش یافته است.

وی با تأکید بر ضرورت هدایت دانش‌آموزان عشایری به رشته‌های مهارتی بیان کرد: اکنون عملکرد ما در این حوزه حدود ۱۶ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. هدایت این دانش‌آموزان به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی یک ضرورت اساسی است و تمرکز آنها بر رشته‌های نظری خدمت‌رسانی به آن‌ها نیست.

معاون آموزش ابتدایی همچنین به برنامه‌های تحولی دولت چهاردهم اشاره کرد: دو برنامه اصلی شامل مدرسه تراز سند تحول بنیادین و اصلاح روش‌های یادگیری و آموزش در کلاس درس در دستور کار قرار دارد. در قالب مدرسه تراز، طرح توانمندسازی مدیران و معلمان با عنوان «توانا» در حال اجراست. رؤسای آموزش و پرورش استان‌ها باید اهتمام ویژه‌ای به اجرای این برنامه‌ها داشته باشند.

وی افزود: تحول در آموزش و روش‌های تدریس ضروری است و باید از طریق اجتماعات یادگیری در فضای مجازی و طرح توانا معلمان را توانمند کنیم. در عصر هوش مصنوعی، ناگزیر به تغییر و به‌روزرسانی روش‌های آموزشی هستیم. نظام‌های آموزشی موفق جهان دارای چهار ویژگی مهم هستند: مدیریت یکپارچه، پشتیبانی همه‌جانبه از دانش‌آموزان، تعمیم یادگیری عمیق و برخورداری از معلمان اثربخش.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا