چگونه از شر «نوتیفیکیشنها» خلاص شویم

بسیاری از کاربران احساس میکنند کنترل چندانی روی زمان و توجه خود ندارند و گاهی مجبورند گوشی را کنار بگذارند یا خاموش کنند تا بتوانند کمی آرامش و تمرکز پیدا کنند. اما زندگی دیجیتال امروز، تنها محدود به مزاحمت نیست؛ گوشیهای هوشمند با قابلیتهای هوشمند مدیریت نوتیفیکیشن میتوانند همان آرامش مورد نیاز را برای ما فراهم کنند.
چه شد که نوتیفییشنها به وجود آمدند؟
نوتیفیکیشنها از هشدارهای ساده ایمیل و پیام در دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ آغاز شدند. در آن زمان، کامپیوترها و تلفنهای همراه اولیه تنها میتوانستند با یک صدای بوق یا پنجره پاپآپ به کاربران اطلاع دهند که پیامی جدید دریافت شده است. هدف اصلی این هشدارها اطلاعرسانی فوری بود و کاربر را از رخدادهای مهم باخبر میکرد، حتی اگر تجربهای ابتدایی و محدود بود.
با گذر زمان و ظهور شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایل مانند (Facebook)، (Twitter) و (WhatsApp)، کاربران نیاز داشتند از پاسخها، لایکها و پیامهای جدید مطلع شوند. همین نیاز باعث شد سیستم نوتیفیکیشن توسعه پیدا کند و به شکلهای مختلف مانند صدا، ویبره، بجها و پاپآپ در گوشیها و اپلیکیشنها ظاهر شود. نوتیفیکیشنها دیگر فقط برای اطلاعرسانی ساده نبودند، بلکه نقش مهمی در مدیریت ارتباطات دیجیتال و اطلاعرسانی لحظهای پیدا کردند.
استفاده کسب و کارها از نوتیفیکیشنها
با گسترش تکنولوژی و استفاده روزافزون مردم از گوشیهای هوشمند، کسبوکارها نیز به دنبال راههایی بودند تا پیامهای تبلیغاتی، یادآوریها و اطلاعرسانیهای فوری را مستقیماً به دست مشتریان برسانند. نوتیفیکیشنها و پیامکها ابزارهایی بسیار مؤثر برای این هدف شدند، زیرا برخلاف ایمیل یا شبکههای اجتماعی، تقریباً مطمئناند که کاربر آنها را مشاهده خواهد کرد.
این ابزارها به کسبوکارها امکان میدهند تا ارتباط خود با مشتریان را به شکل مؤثر و سریع مدیریت کنند. آنها میتوانند مشتریان را از پیشنهادها و تخفیفها آگاه کنند و فروش را افزایش دهند، یادآوریهای مهم مانند موعد خرید، پرداخت قبض یا حضور در رویدادها را ارسال کنند، و تعامل مستقیم و سریع با مشتریان برقرار کنند تا اعتماد و وفاداری آنها حفظ شود.
به همین دلیل، تعداد پیامها و اعلانهای تبلیغاتی در گوشیهای کاربران روزبهروز بیشتر شده است. کسبوکارها با استفاده از این قابلیتها تلاش میکنند حضور خود را در زندگی دیجیتال مشتریان حفظ کنند و تجربه برند را همیشه در ذهن آنها زنده نگه دارند. اما دریافت تعداد بالای نوتیفها مردم را خسته کرده است.
خبرنگار آنا در همین زمینه مطلبی را در خبرگزاری آنا منتشر کرده است که در آن «نیک نیومن» نویسنده گزارشی در «رویترز» (Reuters)، درباره حذف برنامههای پر نوتیفیکیشن میگوید: « اگر هشدارها بیشازحد شود، مردم اپلیکیشن را حذف میکنند. این به معنای بیعلاقگی به اخبار نیست، بلکه نشانه آن است که نمیخواهند اخبار بیوقفه و ۲۴ ساعته مثل قطاری پرسرعت به سراغشان بیاید.»
نوتیفها چه بلایی بر سر تمرکز میآورند؟
به گزارش«نیویورک پست» (nypost) دکتر «مارک ویلیامز» عصبشناس، توضیح میدهد «هر بار که اعلان یا نوتیفیکیشنی دریافت میکنیم چه صدای بیپ، لرزش یا هشدار بصری باشد مغز آن را به عنوان چیزی که نیاز به توجه فوری دارد، تفسیر میکند. این واکنش باعث میشود شبکه کنترل شناختی مغز فعال شود و تمرکز ما از کاری که در حال انجام آن بودیم منحرف شود.
ویلیامز میگوید پس از هر بار حواسپرتی، بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه طول میکشد تا تمرکز کامل خود را بازیابیم و به کار اصلی بازگردیم. او هشدار میدهد که این تغییر مداوم بین کارهای مختلف مغز را در حالت هشدار دائمی قرار میدهد و توانایی ما برای تمرکز طولانیمدت را تحلیل میبرد. نتیجه نگرانکننده این است که هرچه بیشتر دچار حواسپرتی شویم، حفظ تمرکز عمیق در بلندمدت دشوارتر میشود و بازدهی و بهرهوری ما به شدت کاهش مییابد.»
پس از هر بار حواسپرتی، بین ۶۰ تا ۹۰ ثانیه طول میکشد تا تمرکز کامل خود را بازیابیم و به کار اصلی بازگردیم. هرچه بیشتر دچار حواسپرتی شویم، حفظ تمرکز عمیق در بلندمدت دشوارتر میشود و بازدهی و بهرهوری ما به شدت کاهش مییابد
همین دغدغه باعث شده سازندگان گوشیهای هوشمند، به فکر آسایش کاربران باشند و قابلیتهای جدیدی را برای راحتتر کردن زندگی دیجیتال آنها طراحی کنند.
تمرکز و آرامش
سیستمهایی مانند «حالت فوکوس» (Focus Mode) در گوشیهای اپل و سامسونگ، به کاربران اجازه میدهند بازههای زمانی مشخصی را برای کار، مطالعه، استراحت یا رانندگی تعیین کنند. در این حالت، تنها اعلانهای ضروری نمایش داده میشوند و بقیه سکوت میشوند. این قابلیت، به جای قطع کامل گوشی، کمک میکند کنترل روی زمان و انرژی ذهنی حفظ شود.
نظم در روزمرگی
ابزارهایی مثل «خلاصههای برنامهریزی شده» (Scheduled Summary) در «سیستمعامل اختصاصی گوشیهای آیفون» (iOS) یا «(کانالهای اعلان)» (Notification Channels) در اندروید، اعلانها را جمعآوری و در زمان مناسب نمایش میدهند. این ویژگی به افراد اجازه میدهد اعلانها را در لحظه دریافت نکنند و تمرکز روی کارها و فعالیتهای روزمره حفظ شود.
مدیریت روابط و ارتباطات
قابلیتهایی مانند «اعلانهای با اولویت» (Priority Notifications) یا فیلتر هوشمند در حالت «مزاحم نشو»، به کاربران این امکان را میدهند که تنها از افرادی که اهمیت بیشتری دارند پیام دریافت کنند. این ویژگی به سبک زندگی دیجیتال کمک میکند تا ارتباطات انسانی مهم، از میان هیاهوی دیجیتال گم نشود.
بهبود کیفیت خواب و استراحت
حالتهایی مانند «حالت زمان خواب» (Bedtime Mode) یا «خواب شبانه» در اندروید و iOS، همه اعلانها را خاموش میکنند و صفحه نمایش را کم نور میکنند. این ویژگی به کاربران کمک میکند تا خواب بهتر و استراحت واقعی داشته باشند و چرخه زندگی دیجیتال و زندگی واقعی متعادل شود.
زندگی دیجیتال متعادل؛ بهرمند از تکنولوژی نه اسیر آن
کاربران امروز دیگر مجبور نیستند برای آرامش و تمرکز گوشی را خاموش کنند یا اعلانها را نادیده بگیرند؛ بلکه میتوانند با انتخاب هوشمندانه زمان و نوع دریافت اعلانها، زندگی دیجیتال خود را به یک ابزار برای آرامش و بهرهوری تبدیل کنند.
در دنیایی که مرز بین زندگی واقعی و دیجیتال هر روز کمتر میشود، مدیریت نوتیفیکیشنها یک مهارت کلیدی سبک زندگی است. گوشیهای هوشمند، با قابلیتهای خود، نه تنها ارتباط ما را با دنیای دیجیتال حفظ میکنند، بلکه به ما کمک میکنند زندگی متعادلتر، آرامتر و متمرکزتری داشته باشیم.
انتهای پیام/