انجام بیش از ۲۰ طرح پژوهشی تقاضامحور و کاربردی در دانشگاه آزاد کردستان

محمدهژیر مظفری معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد که این دانشگاه با پنج واحد دانشگاهی در شهرهای سنندج، سقز، قروه، مریوان و بیجار و یک مرکز آموزشی در بانه، نقش محوری و تعیینکنندهای در معماری آموزش عالی استان ایفا میکند بطوریکه با بیش از ۱۵ هزار دانشجو، ۳۱۸ عضو هیئت علمی تمام وقت و وابسته و ۲۸۳ کارمند به عنوان بزرگترین شبکه آموزش عالی کردستان فعالیت میکند.
وی ادامه داد: در چارچوب رویکرد مأموریتگرا و توسعه تعاملات اثربخش با محیط پیرامونی که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأکید است، واحدهای دانشگاهی استان کردستان طی سالهای اخیر گامهای مهمی در جهت گذار به الگوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم برداشتهاند؛ دانشگاههایی کارآفرین، اثرگذار و متصل به زیستبوم توسعه.
راهاندازی آزمایشگاههای مرزی استاندارد مشتقات نفتی
مظفری اضافه کرد: از جمله دستاوردهای شاخص این مسیر میتوان راهاندازی سامانه یکپارچه کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی، راهاندازی آزمایشگاههای مرزی استاندارد مشتقات نفتی و لوازم الکتریکی در منطقه باشماق مریوان، توسعه زیرساختهای کشاورزی دانشبنیان، انعقاد تفاهمنامههای هدفمند با سازمانها و نهادهای استانی در حوزههای پژوهش، فناوری، خدمات آزمایشگاهی، سلامت و استانداردسازی را ذکر کرد؛ اقداماتی که ظرفیت دانشگاه را برای نقشآفرینی در توسعه استان و پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه بهصورت معناداری ارتقا دادهاند.
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان بیان کرد: تحول در نقش دانشگاه از نهادی صرفاً آموزشی و پژوهشی به بازیگری اثرگذار در حل مسائل جامعه، یکی از جهتگیریهای اساسی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان است. بر همین مبنا، تعامل هدفمند و ساختاریافته با صنعت، دولت و جامعه بهعنوان بخش جداییناپذیر از مأموریت دانشگاه تعریف شده است.
ردیف مربوط به قراردادهای بروندانشگاهی در بودجه سال جاری ۱۴۵ درصد محقق شد
وی تشریح کرد: در این چارچوب، دانشگاه تاکنون بیش از ۲۰ طرح پژوهشی تقاضامحور و کاربردی را در همکاری با نهادهای اجرایی، شرکتهای خصوصی و سازمانهای تخصصی استان به سرانجام رسانده است. این پروژهها طیف وسیعی از موضوعات از برنامهریزی توسعه منطقهای، بهرهوری انرژی و مدیریت منابع شهری گرفته تا چالشهای اجتماعی همچون کاهش آسیبهای خانوادگی، توسعه مشاغل جدید و سیاستگذاری فرهنگی را در بر میگیرد بهطوریکه از لحاظ درآمدی هم، ردیف مربوط به قراردادهای بروندانشگاهی در بودجه سال جاری ۱۴۵ درصد محقق شده است.
مظفری در بخش دیگری از گفتوگو با آنا اظهار کرد: تجربه مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در استان کردستان، نشان میدهد که تحقق کامل مأموریتهای راهبردی دانشگاه در استانهای کم برخوردار، مستلزم همترازی اختیارات و منابع با مسئولیتها و نیز تقویت انعطافپذیری نهادی در سطوح تصمیمگیری است. در این میان، انتظار میرود سازمان مرکزی با نگاهی واقعبینانه و تدبیرگرایانه، نسبت به شرایط خاص استانهای در حال توسعه، تمهیداتی هدفمند و متناسب اتخاذ کند.
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان اضافه کرد: آنچه امروز در استانهایی نظیر کردستان ضرورت دارد، اتخاذ رویکرد سیاستگذاری متمایز و اقتضایی است که مبتنی بر واقعیتهای محیطی، محدودیتهای ساختاری و ظرفیتهای بالفعل دانشگاه آزاد اسلامی استان شکل گرفته باشد. این مهم از طریق متمرکز سازی پرداخت حقوق و دستمزد و ایجاد انعطاف در اجرای بخشنامهها قابل تحقق است؛ امری که در صورت اهتمام به آن، میتواند زمینهساز ارتقای اثربخشی دانشگاه در ایفای مأموریتهای علمی، اجتماعی و توسعهمحور در سطح استان و کشور شود.
تحقق کامل مأموریتهای راهبردی دانشگاه در استانهای کم برخوردار، مستلزم همترازی اختیارات و منابع با مسئولیتها و نیز تقویت انعطافپذیری نهادی در سطوح تصمیمگیری است. در این میان، انتظار میرود سازمان مرکزی با نگاهی واقعبینانه و تدبیرگرایانه، نسبت به شرایط خاص استانهای در حال توسعه، تمهیداتی هدفمند و متناسب اتخاذ کند
مظفری ادامه داد: در چارچوب الزامات سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد استان کردستان با محور معاونت هماهنگی و برنامهریزی، الگوی تعامل شبکهای و همافزای واحدهای دانشگاهی را در سطح استان مستقر کرده است. این الگو بر مبنای انسجام راهبردی، بهرهبرداری اشتراکی از منابع و همراستاسازی مأموریتها طراحی شده و هدف آن ارتقای بهرهوری، کاهش موازیکاری و جهتدهی واحدها بهسوی مدیریت یکپارچه و مأموریتمحور است.
این مسئول یادآور شد: در این مسیر، ساختار استانی دانشگاه با تمرکز بر پایش منسجم عملکرد، تفکیک هوشمندانه مأموریتها و تخصیص کارویژههای متناسب با ظرفیت هر واحد، زمینهساز شکلگیری یک نظام دانشگاهی هماهنگ و مأموریتگرای دروناستانی شده است؛ نظامی که واحدهای آن نه بهصورت جزایر مستقل بلکه در قالب اجزای یک سازوکار منسجم هدفمند و مکمل، در عرصه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری بهطور همافزا فعالیت میکنند.
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان گریزی به فعالیتهای سما در این استان زد و به خبرنگار آنا گفت: در استان کردستان، شبکه سما متشکل از ۱۰ مدرسه فعال در چهار شهرستان سنندج، سقز، بیجار و قروه است که در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برای دختران و پسران و با حدود ۲۰۰۰ دانش آموز به ارائه خدمات آموزشی میپردازند و خوشبختانه از اقبال عمومی و جایگاه مناسبی برخوردارند.
تعریف و طراحی کلانپروژههای اقتصادی دانشبنیان با رویکرد حل مسئله
مظفری درباره اجرای سند تحول و تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان هم بیان کرد: طی دو سال اخیر با رویکردی نظاممند و دادهمحور نهادینه شده و مبنای اصلی برنامهریزی، پایش عملکرد و هدایت تحولات نهادی در سطح واحدها استان است.
وی یادآور شد: استان کردستان در ارزیابی کشوری تفاهمنامه عملکردی که مبتنی بر شاخصهای سند تحول است، در دو دوره اخیر موفق شد در بیش از ۳۰ درصد شاخصها عملکردی فراتر از هدفگذاری سند داشته باشد؛ نتیجهای که مرهون استقرار هستههای فکری تخصصی اجرای ۱۰ بسته کاری سند تحول و تعالی و بومیسازی محتوایی و اجرایی آن با اقتضائات واحدهای استان بوده است.
معاون هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان ادامه داد: برونداد این هستههای فکری صرفاً به سطح تحلیل محدود نمانده و به تعریف و طراحی کلانپروژههای اقتصادی دانشبنیان با رویکرد حل مسئله انجامیده است؛ پروژههایی که از دل سند تحول استخراج شده و بر بستر ظرفیتهای بومی و نیازهای اولویتدار استان طراحی و شدهاند.
انتهای پیام/