پیش بینی سفر ۲ میلیون زائر اربعین با اتوبوس با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت/عامری: هنوز تعداد ناوگان کمکی مشخص نیست

احمدرضاعامری در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد خبرگزاری آنا در رابطه با نرخ مصوبها گفت: نرخ بلیت اتوبوس از تهران به مرزهای ۷ گانه خروجی به عراق به شرح زیر است تهران به مهران ۱ میلیون ۴۶۲، تهران به شلمچه ۱ میلیون ۷۳۷ تومان، تهران به چذابه ۱ میلیون ۷۰۰ تومان، تهران به خسروی ۱ میلیون ۳۱۶ تومان، تهران باشماق ۱ میلیون ۲۲۵ تومان، تهران به تمرچین ۱ میلیون ۴۲۶ تومان است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری، در اشاره به دلایل تعیین نرخ بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در نرخگذاری سفرهای یکسر خالی است، به این معنا که زائران از ایران به سمت عراق حرکت میکنند، اما در مسیر بازگشت، از آن سمت مسافری وجود ندارد که اتوبوس را پر کند که همین موضوع موجب افزایش هزینه شرکتها و در نتیجه تأثیرگذاری بر نرخ بلیت شده است.
وی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی، نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین سال جاری نسبت به سالهای گذشته نهتنها افزایش نداشته، بلکه کاهش نیز پیدا کرده است در واقع با وجود افزایش هزینهها، سعی شده قیمتها به گونهای تنظیم شود که فشار کمتری به مردم وارد شود و بتوانند به راحتی به استقبال اربعین بروند.
عامری در اشاره به تعداد جابه جاییها در این ایام اظهار داشت: سال گذشته استقبال مردم بسیار زیاده بوده به گونهای که ۲ میلیون از مردم عزیز ایران از اتوبوس برای سفر به کربلا استفاده کردند پیش بینی میشود که مجدد درسال جاری با استقبال گستردهای از توده مردم روبه رو شویم و تمامی شرکتهای حمل و نقل در خدمت مقدم آماده ارائه خدمات هستند.
وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در ایران از ۱۴۰۱ تا کنون
رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، تعداد اتوبوسهای فعال در شبکه حملونقل کشور ۱۶۵۰۰ دستگاه بود. اما به دلیل سیاستهای کنترل نرخ کرایهها و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، این آمار به طور قابل توجهی کاهش یافته و در حال حاضر به حدود ۵۰۰۰ دستگاه رسیده است.
به گفته عامری؛ این تعداد اتوبوس برای کشوری با جمعیت بالا و پتانسیلهای گردشگری گسترده مانند ایران، به هیچ عنوان کافی نیست. بر اساس استانداردهای لازم، ایران حداقل به ۳۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای پوششدهی مناسب نیاز دارد تا بتواند نیازهای حملونقل عمومی را به طور کامل برآورده سازد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری در ادامه با اشاره به آمادگی شبکه حملونقل جادهای برای جابهجایی زائران تأکید کرد: تمامی مسیرهای کشور تحت پوشش قرار دارند و تلاش شده که هماهنگیهای لازم میان استانها صورت گیرد تا خللی در تردد اتوبوسها ایجاد نشود و مساغرین عزیز بتوانند در امنیت کامل و آرامش به سفر خود ادامه دهند.
تمام ناوگان کشور در ایام اربعین استفاده خواهند شد
وی همچنین درباره تأمین ناوگان کمکی برای ایام پیک سفر تصریح کرد: تمامی ناوگان کشور در ایام اربعین استفاده خواهند شد و در این مسیر با کمبود اتوبوس چه در مسافرتهای داخلی و چه در مسیر ایران به عراق مواجه نخواهیم شد و رایزنیهایی برای استفاده از خودروهای کمکی انجام شده و مسئولان مربوطه وعدههای در این زمینه دادهاند، اما هنوز تعداد ناوگان کمکی مشخص نیست چراکه ممکن است شرایط خاصی و استراتژیکی پیش میآید و این برنامهریزیها تغییر کند.
عامری گفت: انشاءالله شرایط بهگونهای فراهم شود که زائران با آرامش خاطر سفر خود را آغاز کرده و با سلامت کامل بازگردند و آرزوی قلبی ما این است که همه مشتاقان بتوانند به زیارت سیدالشهدا بروند.
به گزارش آنا، قیمت بلیتها در سال گذشته بدین شرح بوده که شهر تهران به مهران ۷۳۰، تهران به شلمچه ۸۳۵، تهران به چذابه ۸۱۵، تهران به خسروی ۷۲۰، تهران به باشماق ۶۵۰، تهران به تمرچین ۶۹۰ که مقایسه قیمت بلیت اتوبوس برای ایام اربعین در سال ۱۴۰۴ با سال ۱۴۰۳ نشاندهنده افزایش شدید قیمتها است، هرچند مسئولان از واژه کاهش نسبت به نرخ مصوب سال گذشته استفاده کردهاند که بیشتر بهنوعی بازی با واژگان شباهت دارد.
با وجود آنکه رئیس هیاتمدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری از کاهش نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین نسبت به نرخ مصوب سال گذشته سخن گفته، اما بررسی مقایسهای نرخهای اعلامشده در سال ۱۴۰۴ با نرخهای پرداختشده واقعی در سال ۱۴۰۳ نشان از افزایش چشمگیر قیمتها بین ۸۳ تا ۱۱۰ درصد دارد در حالی که مردم سال گذشته برای سفر به مرز مهران ۷۳۰ هزار تومان پرداخت کردند، امسال باید ۱ میلیون و ۴۶۲ هزار تومان هزینه کنند؛ این الگو در دیگر مسیرها نیز تکرار شده است بهعبارت دیگر برخلاف تأکید مسئولان بر کاهش نرخ واقعیت بازار نشان میدهد که زائران در سال جاری باید دو برابر سال گذشته برای رسیدن به مرزها هزینه کنند. این تضاد میان روایت رسمی و واقعیت اقتصادی نهتنها بار مالی مضاعفی بر دوش مردم میگذارد، بلکه اعتماد عمومی به اطلاعرسانی شفاف و صادقانه را نیز با چالش مواجه میسازد.
انتهای پیام/