اربعین هوایی با نرخ جدید؛ از اعتراضها تا تعدیل نصفهنیمه قیمتها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، پس از اعلام نرخ اولیه بلیت پرواز اربعین بین ۱۸ تا ۲۲ میلیون تومان، موجی از نارضایتی میان زائران بهوجود آمد. واکنشی که در نهایت پای معاون اول رئیسجمهور را به ماجرا باز کرد و به کاهش قیمتها انجامید، اما هنوز هم بهای سفر برای بسیاری از مشتاقان، بیش از توانشان است.
در مطلبی دیگر با عنوان «نرخ بلیت پروازهای اربعین زیر ذربین انتقادها/ مدیر اتحادیه آژانسهای هواپیمایی: حداکثر نرخ ۱۲ میلیون، نه ۱۸ میلیون تومان!» میتوانید نکات مربوط به این سفر زیارتی را مطالعه کنید.
اعلام نرخ بلیت پروازهای اربعین صدای زائران را درآورد. خیلیها که از ماهها قبل چشمانتظار باز شدن مسیرهای هوایی بودند، با دیدن قیمتها از تصمیم خود منصرف شدند. نرخ اولیه اعلامشده برای بلیت رفتوبرگشت تهران–نجف ۱۸ میلیون تومان و برای پروازهای مشهد، زاهدان یا دیگر شهرهای دور، تا ۲۲ میلیون تومان تعیین شد؛ عددهایی که به گفته برخی مدیران کاروانها، عملاً سفر هوایی را برای طبقه متوسط و پایین غیراقتصادی کرده بود.
محسن رسولی، مدیر یک دفتر زیارتی در تهران، میگوید: «ما از چند ماه قبل با زائران در ارتباط بودیم. خیلیها میگفتند اگر بلیت زیر ۱۵ میلیون باشد، میآییم؛ حالا با این عددهای ۱۸ و ۲۲ میلیون تومان، همه بهدنبال سفر زمینی هستند.».
اما این موج واکنشها تنها در سطح مردم باقی نماند. عارف، معاون اول رئیسجمهور، با وزیر راه تماس گرفت و خواستار بازنگری در قیمتگذاری شد. عارف گفت که این رقمها با روح مردمیبودن اربعین همخوانی ندارد و دولت باید کمک کند تا هزینهها متعادل شود.
پس از این تماس، وزارت راه و شهرسازی قیمت بلیتها را تعدیل کرد. نرخ جدید برای مسیر رفتوبرگشت تهران–نجف ۱۵ میلیون تومان و برای زائران از مشهد، زاهدان و دیگر شهرهای دور ۱۸ میلیون تومان اعلام شد.
قیمتها در مقایسه با دو سال گذشته چقدر بالا رفته؟
افزایش امسال، اما تنها محدود به ارقام اولیه نیست. مقایسه قیمتها نشان میدهد که حتی نرخهای جدید نیز اختلاف زیادی با سالهای قبل دارد. در سال ۱۴۰۳، قیمت بلیت رفتوبرگشت در مسیر تهران–نجف بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان بود. سال ۱۴۰۲، این رقم بهمراتب کمتر بود؛ پرواز تهران–نجف حدود ۸ میلیون تومان و بلیت مسیرهای دورتر مثل مشهد به نجف نیز حدود ۹.۵ میلیون تومان قیمت داشت.
یعنی در دو سال گذشته، نرخ بلیت پرواز اربعین تقریباً دو برابر شده است.
یک زائر باسابقه از شهر ری میگوید: «دو سال پیش با همسر و دخترم جمعاً ۲۴ میلیون تومان دادیم و سهنفری سفر رفتیم؛ حالا فقط بلیت رفتوبرگشت من شده ۱۵ میلیون. واقعاً نمیدانیم چه کنیم.»
وزارت راه اعلام کرده که هزینههای ارزی ایرلاینها، افزایش نرخ سوخت، و مسائل مربوط به ناوگان هوایی از دلایل اصلی رشد قیمتها بوده است. با این حال، تجربه سالهای گذشته نشان میدهد که حتی با این فشارها، نرخ پروازهای اربعین با حمایتهای دولتی افزایش چندانی نداشته است.
در دولت قبل، فروش بلیت چارتری برای ایام اربعین ممنوع شد و نرخها بهصورت مصوب و یکنواخت اعلام میشد. این روند در سال گذشته نیز ادامه یافت، اما برخی ایرلاینها با دور زدن مقررات، قیمتهایی بالاتر تا سقف ۱۶ میلیون تومان هم عرضه کردند که موجب ایجاد بازار سیاه شد.
حالا با وجود اعلام نرخ مصوب جدید، این نگرانی وجود دارد که برخی شرکتهای هواپیمایی باز هم نرخها را با تاخیر عرضه کنند یا تعداد پروازهای محدود باعث ایجاد تقاضای کاذب شود.
با آنکه کاهش نرخ از ۱۸ به ۱۵ میلیون تومان، تا حدی از التهاب بازار کم کرده، اما هنوز هم سفر هوایی برای بسیاری از زائران دور از دسترس است. بهویژه آنهایی که از شهرهای شرقی یا جنوبی کشور قصد سفر دارند و هزینهها برایشان از ۱۸ میلیون تومان هم بیشتر میشود.
همچنین برخی دفاتر زیارتی معتقدند اگر قیمتها همینطور باقی بماند، بخش زیادی از ظرفیت پروازها خالی خواهد ماند و مردم بهسمت سفر زمینی میروند؛ موضوعی که میتواند فشار سنگینی بر جادهها، پایانهها و مرزها وارد کند.
در نهایت، سفر اربعین بهعنوان یک حرکت مردمی و میلیونی، نیازمند برنامهریزی ویژه و حمایت فراتر از عدد و آمار است. کاهش نرخ بلیت پرواز، اگرچه گامی مثبت بود، اما هنوز با آنچه «سفر آسان برای همه» خوانده میشود، فاصله دارد.
انتهای پیام/

مواکب دانشگاهیان در بیش از ۹۰ نقطه داخل و خارج از کشور جانمایی شد
