اقداماتی که پس از آتش بس ضروری به نظر میرسد

به گزارش خبرگزاری آنا، پس از دوازده روز تجاوز سازمانیافتهای که با ترورهای هدفمند فرماندهان عالیرتبه و دانشمندان برجسته جمهوری اسلامی توسط رژیم صهیونیستی و با پشتیبانی علنی و همهجانبه آمریکا و متحدان اروپاییاش همراه بوده، شرایط سیاسی و امنیتی جدیدی شکل گرفته است که نیازمند اتخاذ تصمیمات فوری، قاطع و همهجانبه است. آتشبسی که حاصل فشار مقاومت، اراده تزلزلناپذیر ملت ایران و زبونی دشمنان خارجی است، فرصتی طلایی برای بازتعریف ساختار دفاعی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی کشور فراهم آورده است؛ لذا لازم است که با تکیه بر واقعیتهای میدانی و روندهای سیاسی بینالمللی، اقدامات ضروری و الزامی برای روزهای آینده اتخاذ شود.
خروج فوری از NPT و پایان خوشرویی به آژانس خائن
یکی از زیانبارترین تصمیمات ایران در دهههای اخیر، باقی ماندن در چارچوب خسته و فرسوده معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) و امید به عدالت آژانس بینالمللی انرژی اتمی بوده است؛ نهادی که بارها و بارها اعتماد ایران را با ارائه اطلاعات حساس کشور به دشمنان و تنظیم گزارشهای سراسر مغرضانه و هدفمند، زیرپا گذاشته است. امروز، ایران حق دارد و باید بدون هیچگونه اتلاف وقت، مسیر خروج بیبازگشت از این معاهده بیخاصیت و عملاً خائن را آغاز کند.
تجربه برجام و سایر توافقات یکجانبه نشان داد که دستاوردی جز افزایش فشار، تحریم و تهدید برای ملت ایران نداشته است. امید بستن به محافظت حقوقی غرب، توهمی خطرناک بود که باید به تاریخ سپرده شود. اکنون وحدت بین دولت، مجلس و سایر ارکان نظام نسبت به خروج از NPT مطالبهای ملی است. این گام نهتنها به ادامه قاطعانه برنامه هستهای ایران و توقف ناپذیری آن اشاره دارد، بلکه پاسخ محکمی به سیاستهای خصمانه رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد داد و مسیر موضوعسازی کذب این محافل را مسدود میسازد.
شناسایی و برخورد با عوامل نفوذی و اصلاح ریشهای دستگاهها
رخنه عوامل نفوذی، جاسوسان و خائنان در نهادهای حساس کشور، علیالخصوص در بحرانهای اخیر، نشاندهنده عمق تهدیدات امنیتی است. رژیم صهیونیستی و متحدانش همواره تلاش کردهاند با نفوذ اطلاعاتی و روانی بر تصمیمسازان کشور تأثیر بگذارند؛ اینک وقت آن رسیده تا با راهاندازی یک طرح ملی چندمرحلهای برای شناسایی، پالایش و برخورد قاطع با چنین عناصر مخربی، بدنه مدیریتی ایران را از هر نوع آلودگی تطهیر کنیم.
اجرای چنین طرح گستردهای، نه از سر انتقام، بلکه به منظور حفاظت از جان مردم، امنیت سرزمینی و صیانت از راهبردهای کشور ضروری است. ناکارآمدی و اهمال در این زمینه، ضربهای جبرانناپذیر به اعتماد عمومی و ساختار امنیتی کشور وارد خواهد کرد. همکاری همه دستگاهها، بهویژه اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات و قوهقضائیه باید به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کند تا این طرح با دقت و سرعت به اجرا درآید.
احکام قاطع قضایی علیه جاسوسان و خائنین
قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با صدور احکام قاطع برای جاسوسان و خائنین دستگیر شده، گام مهمی در جهت بازدارندگی و حفاظت از امنیت ملی برداشته است. این روند، بدون هیچگونه اغماضی، باید ادامه یابد. در شرایط کنونی که کشور در معرض شدیدترین فشارهای خارجی و تهاجمات نظامی و امنیتی قرار دارد، هر گونه مماشات با خائنین و جاسوسان، بهمنزله خیانت به خون شهیدان و تباه ساختن دستاوردهای بزرگ مقاومت است. این احکام باید بازدارندگی لازم را ایجاد کرده و به وضوح نشان دهد که هیچ کس در راه خیانت به ملت ایران، در امان نخواهد بود. این اقدامات در واقع، پیام قاطع نظام به دشمنان است که هرگونه تلاش برای ایجاد ناامنی داخلی با شدیدترین پاسخها مواجه خواهد شد.
بازسازی فوری پدافند کشور با فناوریهای نوین و ایمنسازی آسمان و فضای مجازی
حملات اخیر رژیم صهیونیستی به مراکز حساس ایران، ضرورت بازسازی و ارتقاء سریع سامانههای پدافند هوایی، موشکی، سایبری و جنگ الکترونیک را بیش از هر زمان دیگری آشکار ساخته است. تکیه بر فناوریهای نوین، هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشبینی تهدید با بهرهگیری از توان مهندسان و متخصصان داخلی، نه تنها یک گزینه، بلکه یک الزام است. این گام حیاتی، تضمینکننده پاسخ قاطع به هرگونه تهدید هوایی و سایبری و تأمین امنیت زیرساختهای حیاتی کشور است. جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیتهای داخلی و دستاوردهای بومی خود در صنایع دفاعی، توانایی کامل برای رسیدن به خودکفایی و حتی برتری در این حوزهها را داراست.
آتشبس تاکتیکی، آمادهباش راهبردی؛ ایران مهیای رویارویی بلندمدت
برخلاف تحلیلهای خوشبینانه برخی محافل داخلی و خارجی، این آتشبس نباید به منزله پایان درگیریها با آمریکا و رژیم صهیونیستی تلقی شود. سابقه عهدشکنیهای مکرر این دو رژیم، بهویژه در وقایع اخیر، گواه روشنی بر این مدعاست. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باید در حالت آمادهباش کامل باقی بمانند و خود را برای یک جنگ فرسایشی و بلندمدت آماده سازند. این آمادگی شامل تقویت توان موشکی، توسعه و تولید تسلیحات پیشرفته بومی، و گسترش آموزشهای نظامی نوین برای مقابله با تهدیدات ناهمگون است. تصور اینکه این درگیری یک مقطع گذراست، اشتباهی راهبردی است که باید از آن پرهیز کرد. ایران باید برای هر سناریویی آماده باشد.
بازتعریف نقش محور مقاومت و شریان حیاتی ایران در منطقه
امروز، هیچ تحلیلگر واقعبینی، ایده تقویت محور مقاومت را برای رویارویی با خطرات پیرامون کشور و منطقه رد نمیکند. گروههای مقاومت در لبنان، یمن، عراق، سوریه و فلسطین، نه تنها اهرمهای بازدارندگی ایران در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند، بلکه بازوهای اجرایی ایران برای مقابله با هرگونه اقدام خصمانه در منطقه محسوب میشوند. کمک و پشتیبانی بیوقفه از این گروهها، در پاسخ به موج جدید تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، حیاتی است و برگ برنده ایران در کوتاهمدت و بلندمدت خواهد بود. این حمایت، شامل آموزش، تجهیزات نظامی، و پشتیبانی اطلاعاتی است تا محور مقاومت بتواند به اهداف خود در تضعیف قدرتهای متخاصم و حفظ ثبات منطقه دست یابد.
بازتعریف دکترین دفاعی کشور؛ بازدارندگی چندلایه
یک بازنگری کلان در ساختار دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ضروری است. قدرت بازدارندگی ایران باید چندلایه باشد و شامل قابلیتهای موشکی دقیق، سایبری پیشرفته، جنگ نامتقارن و توانمندیهای منحصربهفرد گروههای مقاومت باشد. این دکترین جدید، باید به گونهای طراحی شود که رژیم صهیونیستی و آمریکا را از هرگونه تجاوز احتمالی بازدارد و در صورت وقوع حمله، توانایی پاسخگویی قاطع و ویرانگر را داشته باشد. این بازتعریف، باید بر اساس درسهای گرفته شده از درگیریهای اخیر و با در نظر گرفتن سناریوهای آینده صورت گیرد.
مقابله جدی با عوامل تفرقهافکن و جنگ روانی داخلی
تلاشهای مذبوحانه برای تضعیف انسجام ملی و همدلی عمومی که پس از حملات بیرحمانه دشمن صهیونیستی ایجاد شده، بهمنزله خیانت به آرمانهای انقلاب و ملت ایران است. ایجاد بیاعتمادی در فضای اجتماعی کشور در چنین شرایطی، بهمثابه اقدام علیه امنیت ملی است و باید با رسانهها و عناصری که همصدا با دشمنان داخلی و خارجی، اقدام به تحریک و ایجاد تفرقه میکنند، برخوردهای قانونی و امنیتی قاطع صورت گیرد. در این زمینه، هیچگونه مماشات و سهلانگاری قابل پذیرش نیست. رسانههای داخلی باید نقش خود را در تقویت روحیه ملی و خنثیسازی توطئههای دشمن ایفا کنند.
سیاست دریایی جدید ایران در تنگه هرمز و اخذ عوارض از کشتیهای خارجی
با توجه به تسلط متحدان ایران در یمن بر تنگه راهبردی بابالمندب و نقش کلیدی ایران در تأمین امنیت تنگه هرمز، زمان آن فرا رسیده که ایران با تدوین سازوکار جدیدی برای اخذ عوارض از کشتیهای خارجی این آبراه، کنترل کامل آن را در اختیار بگیرد. این اقدام، نه تنها به بستن یا نبستن تنگه هرمز یک موضوعیت ثانوی میدهد، بلکه به ایران این امکان را میدهد تا از منافع اقتصادی و امنیتی این آبراه مهم بهرهبرداری کند. بازرسی کشتیهای عبوری و اخذ عوارض و مالیات بابت این آبراه مهم، یکی از مواردی است که میتواند در دستور کار قرار گیرد.
عدم عضویت رسمی ایران در کنوانسیون حقوق دریاها، فرصتی طلایی را برای اتخاذ چنین سیاستی فراهم میآورد. دریافت عوارض ۵ تا ۱۰ درصدی از کشتیهای نفتکش و تجاری خارجی، بهویژه از کشورهایی که در زمان سختی در کنار ملت ایران نبودهاند و ادعای دوستی دارند، اما به دشمنان ایران باج میدهند، یک سیاست قانونی و متقابل است که میتواند در دستور کار دولت قرار گیرد. این طرح در چارچوب سیاست «موازنهی هزینه-امنیت» تعریف شده و پاسخی قاطع به شرارتهای آمریکا در منطقه و انفعال کشورهای مدعی دوستی است.
فرجام سخن
ترور فرماندهان و دانشمندان کشور، نهتنها خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران وارد نکرده، بلکه موجب آغاز یک فصل جدید از بازتعریف قدرت دفاعی، امنیتی و راهبردی ایران در منطقه و جهان میشود. پیام ایران در این ۱۲ روز روشن بود: هرگونه تجاوز، با پاسخی بیرحمانه، هوشمندانه و بلندمدت مواجه خواهد شد. بازنگری در نقاط ضعف این جنگ و تقویت نقاط قوت، از راهبردهای اصلی و فوری است. ایران قویتر از هر زمان دیگری، آماده رویارویی با هرگونه تهدید است و با اتخاذ این راهبردهای حیاتی، مسیر خود را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت منطقهای بیبدیل و پیشرو در نظم نوین جهانی هموار خواهد ساخت.
انتهای پیام/