۲۶/ خرداد /۱۴۰۴

از آیات غدیریه تا مسئولیت‌های امروز ما در تبیین ولایت

از آیات غدیریه تا مسئولیت‌های امروز ما در تبیین ولایت
یک کارشناس دینی با تأکید بر جنبه معرفتی غدیر گفت: اگر مسلمانان صدر اسلام پیام غدیر را می‌فهمیدند، امروز امت دچار انحراف نمی‌شد. در واقع غدیر نه یک سنت تاریخی، بلکه راهی به‌سوی آینده امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان رئیس انجمن علمی فقه مقارن جامعه المصطفی العالمیه (ص) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اهمیت راهبردی واقعه غدیر در نظام فکری اسلام ناب بیان داشت: عید اعظم غدیر نامی است که اگرچه از یک جغرافیای خاص برخاسته، اما مانند بعثت از غار حرا، وسعتی به پهنای اندیشه و هدایت بشری دارد. ما نمی‌توانیم آن را صرفاً در چارچوب مناسک عام‌پسند خلاصه کنیم.

وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در برابر تحریف‌ها و بی‌توجهی به پیام غدیر فرمودند: انی مخلف فیکم ما ان تمسکتم به لن تضلوا: کتاب‌الله و عترتی اهل‌بیتی... پیامبر خدا فرمود: من قرآن و عترتم را به‌جا می‌گذارم؛ و اینک این قرآن و من همان عترتم. این یعنی غدیر بدون فهم عترت، یعنی بی‌غدیر.

هشدار نسبت به تقلیل غدیر به اطعام و نمایش

حجت‌الاسلام خادمیان با هشدار درباره رویکرد برخی هیئت‌ها و فعالان مذهبی ابراز داشت: متأسفانه برخی آگاهانه یا ناآگاهانه عید غدیر را به اطعام و سفره تقلیل داده‌اند. اگرچه اطعام یکی از سنت‌های حسنه است، اما اینکه غدیر را به فراخوان جمع‌آوری پول برای پلوکباب و شام خلاصه کنیم، هم‌مسیر با تحریف غدیر و رضایت دشمنان آن است.

وی ادامه داد: ما چرا تبلیغی برای صله‌رحم در غدیر نداریم؟ چرا کسی مردم را به صلح با ارحام، که از آداب اصلی غدیر است، دعوت نمی‌کند؟

نیاز انسان معاصر محتوای غدیر است

این استاد حوزه اظهار داشت: انسان امروز نیازمند اطعام محتوای غدیر است نه غذای آن. غدیر نیامده تا سفره آدمیان را رنگین کند، بلکه آمده تا امت را از ضلالت برهاند. اگر مسلمانان صدر اسلام پیام غدیر را می‌فهمیدند، امروز امت اسلامی این‌گونه پراکنده و مضطرب نبود.

وی گفت: وظیفه ما در روزگار معاصر، بازخوانی هوشمندانه غدیر و تبیین اهداف آن برای انسان امروز است؛ نه فقط نصب پارچه و توزیع غذا. باید تحلیل کنیم که چرا مسلمانان صدر اسلام غدیر را درک نکردند و چگونه آن غفلت باعث گم‌گشتگی شد.

۱۵ آیه صریح قرآن درباره غدیر، هنوز مغفول است

حجت‌الاسلام خادمیان در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با بیان اینکه حدود ۱۵ آیه صریح قرآن به واقعه غدیر اشاره دارد، خاطرنشان کرد: عجیب است که این آیات هنوز در بسیاری از منابر و مجالس اصلاً مطرح نمی‌شوند. برای مثال، آیه و إن یکاد الذین کفروا... که بسیاری آن را به چشم‌زخم تفسیر کرده‌اند، در روایات اهل‌بیت به صراحت مربوط به بالا بردن دست حضرت علی علیه‌السلام توسط پیامبر در روز غدیر معرفی شده است.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام هنگام عبور از غدیر به راوی فرمود: اینجا جایی است که پیامبر دست علی را آن‌قدر بالا برد که سفیدی زیر بغلش دیده شد. برخی قریشیان وقتی آن منظره را دیدند، پیامبر را مجنون خواندند و خداوند همان‌جا آیه و إن یکاد... را نازل کرد.

آیه ۲۰ سوره سبأ و افشای نفاق در واقعه غدیر

رئیس انجمن علمی فقه مقارن جامعه المصطفی العالمیه (ص) با اشاره به ریشه قرآنی جریان تحریف غدیر گفت:

آیه ۲۰ سوره سبأ یعنی و لقد صدق علیهم إبلیس ظنه فاتبعوه إلا فریقاً من المؤمنین صراحتاً درباره واقعه غدیر نازل شده است. ابلیس اعلام کرد که برخی از اصحاب پیامبر به او وعده داده‌اند که برخلاف دستور پیامبر رفتار خواهند کرد؛ و این عده همان‌هایی هستند که مسیر هدایت غدیر را خلوت کردند.

وی ادامه داد: امام باقر علیه‌السلام نیز در تبیین این آیه فرمودند که ابلیس از قبل وعده گرفته بود که اینها به سفارش پیامبر در غدیر عمل نمی‌کنند. این یعنی، غدیر یک آزمون الهی بود و همان‌طور که در غار حرا، پیامبر از سوی خدا مأمور ابلاغ رسالت شد، در غدیر نیز مأمور معرفی وصی و جانشین خود شد.

غدیر؛ خط‌کش ایمان و نفاق در امت اسلامی

حجت‌الاسلام خادمیان بیان داشت: طبق آیات قرآن، غدیر فقط یک عید نیست، بلکه خط‌کش هدایت و ضلالت، معیار توحید و شاخص تمایز مؤمن و منافق است. کسانی که در صدد کوچک‌سازی این مسیر و یا ترویج نماد‌های تهی از معنا در آن هستند، در عمل در مسیر ابلیس و جبهه مخالفان امیرالمؤمنین حرکت می‌کنند.

وی گفت: غدیر ادامه بعثت است. آنچه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در غار حرا به علی علیه‌السلام فرمود که تو می‌بینی آنچه من می‌بینم و تو وزیر منی، در غدیر با اعلان ولایت و جانشینی علی علیه‌السلام به اوج خود رسید. امروز وظیفه ماست که این حقیقت را در برابر موج سطحی‌سازی و تحریف، احیا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب