تاکید جهانبین بر محوریت استاد در تربیت اجتماعی دانشجویان

به گزارش خبرنگار آنا، فرزاد جهانبین با اشاره به گزارش دکتر خسروپناه، فناوری ویژه دانشگاه آزاد اسلامی در پیوند دادن استاد با کار فرهنگی را ستود و نمونه بارز آن را کرسیهای آزاداندیشی با راهبری ۱۱ هزار استاد و طرح استاد همیار عنوان کرد که همگی مبتنی بر این بیانیه و برآمده از دل آن هستند.
ضرورت تربیت اجتماعی پیش از مواجهه با چالشها
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با استناد به نامه ۳۱ نهجالبلاغه، دو چالش پیش روی جوانان را حوادث گوناگون و آدمهای جورواجور برشمرد و تاکید کرد: اگر فرد تربیت نشود و آماده نباشد، لگدکوب حوادث و آدمها خواهد شد. وی با اشاره به افزایش سن بلوغ اجتماعی از ۱۹ به ۲۴ سال، اهمیت آمادهسازی جوانان برای ورود به جامعه را دوچندان دانست و افزود: حضرت امیر (ع) خود را همچون درخت بیابانی تربیت کردند که در مقابل سختیها مقاوم است، نه درخت شهری که شکننده باشد.
الگوبرداری از تجارب جهانی با حفظ محوریت استاد
جهانبین به تجارب دانشگاههایی چون هاروارد (برنامههای خدمات اجتماعی و مشاورههای رایگان) و آکسفورد (شوراهای دانشجویی و مشارکت در مدیریت کالجها) اشاره کرد و پرسید: چرا با وجود این طرحهای فوق برنامه، در همه این دانشگاهها محور تعلیم و تربیت اجتماعی، استاد قرار گرفته است؟ وی پاسخ را در این نکته دانست که با توجه به اینکه ۸۱.۶ درصد دانشجویان خارج از کلاس دسترسی مؤثری ندارند، لازم است دانشجو قبل از ورود به جامعه، توسط استاد و در کلاس درس همچون "درخت بیابانی" تربیت شود.
اکوسیستم تعلیم و تربیت اجتماعی با محوریت استاد
وی با اشاره به تاکید دکتر طهرانچی بر لزوم ایجاد "اکوسیستم تعلیم و تربیت اجتماعی"، بیان داشت که کرسیهای آزاداندیشی، نهادهای دانشجویی و اردوهای جهادی همگی حلقههای این اکوسیستم هستند، اما محور آن باید استاد باشد، زیرا سایر فعالیتها در بهترین حالت به ۲۰ درصد دانشجویان دسترسی دارند.
جهانبین به ۹ بند کلیدی بیانیه مذکور اشاره کرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
۱. دانشگاه به عنوان کنشگر فعال در عرصه تربیت اجتماعی.
۲. چرخش تحولی از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی و توجه به ابعاد اخلاقی، هویت معنوی و تخصصی.
۳. لزوم بازبینی در کارکرد کلاس و استاد به عنوان نقش محوری و الگو در تربیت اجتماعی.
۴. محیط دانشگاه به عنوان اولین محیط مشترک برای تمرین حضور موثر، امن و دوشادوش همه اقشار.
۵. تعمیق مهارتها برای زیستن و آمادهسازی دانشجو برای ورود به اجتماع.
۶. ایجاد زمینه فکری و اندیشهای برای اعضا در موضوع تربیت اجتماعی از طریق جلسات هماندیشی.
نهضت بازگشت به استاد و کلاس درس
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با اشاره به برگزاری ۱۳۲۰۰ نفر-ساعت جلسه هماندیشی در ۱۸ استان و چهار واحد تهران، از مسئولین واحدهای دانشگاهی خواست نهضت بازگشت به استاد و کلاس درس را برای تربیت هویتی، اخلاقی و اجتماعی جدی بگیرند. وی تصریح کرد: جشنوارهها و رویدادها حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد تاثیرگذاری دارند و این تاثیر عمیق نخواهد بود. اگر اساتید پای کار بیایند، تعلیم و تربیت اجتماعی موفق خواهد بود، در غیر این صورت با کارهای پرجاذبه و نمایشی کسی تربیت نمیشود.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با ذکر خاطرهای از عدم شناخت یک دانشجوی واحد علوم تحقیقات نسبت به رئیس قوه قضاییه، بر اهمیت آگاهیبخشی تاکید کرد و افزود: مهمترین دستاورد ما باید گره زدن اساتید به حوزه فرهنگی باشد تا بتوانیم انسانی وطندوست، با عرق به کشور و مؤمن تراز انقلاب تربیت کنیم.
جهانبین در پایان از همه مسئولین و اساتید خواست تا با توجه به این بیانیه، در جهت پیوند هرچه بیشتر اساتید با مباحث فرهنگی و تربیتی تلاش کنند.
انتهای پیام/