سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری در بندر آپرین/ توسعه بنادر خشک ضرورت افزایش نظام لجستیکی کشور+فیلم
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری آنا، امروز (شنبه، سوم خرداد) در مراسمی با حضور میرحسن موسوی دیزجی قائم مقام مدیرعامل راهآهن، علی اکبر شامانی معاون گمرک، سیدرسول مهاجر معاون اقتصادی دیپلماسی وزارت امور خارجه و سرمایه گذاران بخش خصوصی، فاز تکمیلی فاز تکمیلی بندر خشک آپرین و استقرار و شروع به کار گمرک در این بندر خشک افتتاح شد و به بهره برداری رسید. بندر خشک آپرین در ۲۰ کیلومتری جنوبغربی تهران (اسلامشهر) در منطقهای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.
بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یکهزار واگن در روز را دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راهاندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید. بندر خشک، بندری چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل میشود؛ در واقع بندر خشک مرکزی برای دپو و انتقال کالاها به مقاصد دیگر است. داریوش یزدی مدیرعامل شرکت آپرین پرس، یوسف شرکتی، مدیرعامل هلدینگ ترانس اینوست و سلطان احمد بن سلیم رئیس گروه و مدیرعامل شرکت PCFC، سرمایهگذاران بخش خصوصی در این بخش از فاز تکمیلی بندر خشک آپرین هستند.
مزیتهای رقابتی در بندر خشک آپرین
در این مراسم نورالله بیرانوند، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن کشور، گفت: بندر خشک آپرین که در قلب ایران واقع شده، بهدلیل قرار گرفتن در تقاطع کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب، و همچنین استقرار در مرکز کریدورهای بینالمللی ریلی، ظرفیت ایفا کردن نقشی مکمل و راهبردی در شبکه لجستیکی کشور را داراست. این بندر در نزدیکی تهران، بهعنوان بزرگترین بازار مصرفی ایران، میتواند بهطور مؤثر زنجیره تأمین کالا را پشتیبانی کند و نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای صادرات و واردات ایفا نماید.
وی ادامه داد: بندر خشک آپرین با برخورداری از مزیتهای رقابتی قابل توجه، بستری مناسب برای افزایش رقابتپذیری صنعت حملونقل کشور فراهم میآورد و میتواند به پشتیبانی شرکتهای فعال در این صنعت کمک کند. این موقعیت استراتژیک همچنین امکان تبدیل شدن بندر به یک هاب لجستیکی کامل را فراهم میسازد؛ جایی که خدماتی همچون بستهبندی، فرآوری کالا، و ارائه سرویسهای فنی و جانبی میتوانند توسعه یابند و به ارتقای زنجیره ارزش کمک کنند.
احداث بندر خشک یا مرکز لجستیکی
در ادامه این مراسم مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهرهبرداری خط آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به وضعیت این بندردر نزدیکی تهران، گفت: براساس مطالعات انجامشده، انتخاب محل احداث بندر خشک یا مرکز لجستیکی در کشور وابسته به جریان کالا و زنجیره تأمین است. بررسیها نشان داد که تهران، به دلیل برخورداری از زیرساختهای مناسب حملونقل، از جمله فرودگاه بینالمللی امام خمینی، پایانههای جادهای و دسترسی مطلوب ریلی، بهترین گزینه برای ایجاد یک مرکز لجستیکی کارآمد است. بر این اساس، مرکز لجستیک آپرین در این منطقه شکل گرفت.
وی ادامه داد: هدف از تأسیس این بندر خشک، تسریع در آمادهسازی و انتقال بارهای وارداتی است؛ بهگونهای که بتوان بهجای توقف و انباشت کالا در بنادر جنوبی کشور، بارها را بهسرعت به بندر لجستیک منتقل کرد. این اقدام موجب کاهش زمان و هزینه ترخیص کالا خواهد شد. لازم به ذکر است که بخش عمدهای از کانتینرهایی که در بندر شهید رجایی ترخیص میشوند، مقصد نهاییشان شهر تهران است؛ بنابراین ایجاد بندر خشک آپرین، اقدامی راهبردی برای تسهیل و تسریع جریان کالا در کشور به شمار میرود.
سرمایهگذاری پیشبینیشده برای دو فاز بندر آپرین به ۴۰ میلیون دلار میرسد
امیرهمایون جهانی، رئیس هیئت مدیره بندر خشک آپرین،اظهارکرد: بندر خشک ریلی تهران، بهعنوان یکی از پروژههای راهبردی کشور، آینده گمرکی استان تهران را شکل خواهد داد. این بندر در دو فاز طراحی شده است. فاز نخست، که اکنون به بهرهبرداری رسیده، در زمینی به وسعت ۲۲ هکتار احداث شده و ظرفیت آن بالغ بر ۴۰۰ هزار تیای یو است. این فاز شامل بخشهای اداری، انبار خشک، سردخانه، محوطه رک یخچالی و حدود ۱۸ هکتار محوطه کانتینری است که با سه خط ریلی تجهیز شده است.برای فاز اول حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایهگذاری شده و مجموع سرمایهگذاری پیشبینیشده برای دو فاز این بندر به ۴۰ میلیون دلار میرسد. فاز دوم این پروژه نیز در افق ۵ سال آینده برنامهریزی شده است.
رئیس هیئت مدیره بندر خشک آپرین، گفت: تمرکز این بندر خشک بهویژه بر اتصال ریلی با کشورهای شرقی، بهویژه چین، است. نخستین محموله وارداتی از شهر شیآن چین وارد شده و برنامه توسعهای این بندر نیز بر مبنای تقویت حملونقل ریلی تدوین شده است. چرا که حمل ریلی، مزایای فراوانی از نظر زمان، هزینه و پایداری زنجیره تأمین دارد. با وجود اینکه بنادر نقش مهمی در تجارت دارند، اما تجربه تلخ انباشت کالا و بحران اخیر در بندر شهید رجایی، زنگ خطری جدی برای کشور بود و نشان داد که توسعه بنادر خشک، ضرورتی راهبردی در افزایش ظرفیت و انعطافپذیری نظام لجستیکی کشور است.از مهمترین چالشهای پیشروی توسعه بنادر خشک، مسئله گمرک و انجام تشریفات ترانزیتی است.
وی تاکید کرد: ضروری است که تعامل مؤثری با گمرک کشور صورت گیرد تا کانتینرها بتوانند در بندر شهید رجایی، بدون انجام کامل تشریفات، مستقیماً به بنادر خشک منتقل شوند. این اقدام، فرآیند ترانزیت را تسهیل کرده و زمان ترخیص کالا را به حداقل میرساند.در نهایت، بندر خشک باید بهگونهای عمل کند که از نظر هزینههای حملونقل، ترخیص و خدمات لجستیکی، برای فعالان اقتصادی مقرونبهصرفه باشد تا بتواند جایگاه خود را در زنجیره تأمین ملی و منطقهای تثبیت کند.
انتهای پیام/