هدفگذاری ۵ هزار تن صادرات از بندر خشک آپرین تا پایان سال/ ایجاد تحول بنیادی در صنعت ریلی کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، امروز شنبه (۳خرداد) علی اکبر شامانی معاون امور گمر، گمرک ایران در مراسم افتتاح فاز۱ تکمیلی- استقرار و شروع به کار گمرگ بندر خشک ریلی آپرین، گفت: در سال ۱۴۰۳ علی رغم مشکلات همکاریها با گمرک برای بهرهبرداری از بندر خشک آپرین انجام گرفت.
وی گفت: امسال ۵ هزار تن صادرات با کد گمرکی بندر خشک آپرین هدفگذاری شده و تا پایان سال جاری این اقدام مهم و ضروری انجام میشود.
به گفته شامانی؛ این بندر و مرکز لجستیک از لحاظ استراتژیک میتواند فرصتی مناسب برای توسعه مبادلات تجاری است.
تحول بنیادین در صنعت حمل و نقل ریلی
موسوی قائم مقام معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه این مراسم، گفت: ایران با داشتن ۱۵هزار کیلومتر خط ریلی، از شمال به جنوب و شرق به غرب، امروز در تقاطع شرق و غرب و شمال به جنوب، فاز نخست بندر خشک افتتاح میشود.
موسوی با تاکید براینکه این بندر با فاصله ۲۰ کیلومتری از تهران و ۴۰ کیلومتری از فرودگاه بین المللی با زیرساختهای مهم میتواند ارتباط با سایر نقاط کشور را برقرار کند، گفت: کاهش هزینهها و فاصلهها با حمل ونقل ریلی از طریق بندر آپرین میتواند فصل جدیدی برای گسترش تعاملات تجاری کالاهای صنعتی و تجاری باشیم.
وی گفت: با سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر آپرین، تحول بنیادی در نظام تجارت بین المللی کشور ایجاد شده است.
به گزارش آنا، پروژه بزرگ آپرین، بهعنوان قطب آتی حملونقل ترکیبی و لجستیک ریلی کشور، یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی ایران در حوزه ریلی محسوب میشود. این پروژه با هدف تمرکززدایی از ایستگاههای باری پرترافیک تهران و افزایش سرعت و ظرفیت حملونقل کالا در دستور کار شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
منطقه اپرین، واقع در غرب تهران، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، قابلیت اتصال به شاهراههای ریلی، جادهای و فرودگاهی را دارد. در صورت توسعه کامل این پروژه، انتظار میرود که اپرین به هاب اصلی لجستیکی پایتخت و حتی کشور تبدیل شود.
فعالسازی پایانههای ترکیبی در اپرین، فرصتهای جدید شغلی و سرمایهگذاری در حوزه انبارداری، صادرات، واردات و ترانزیت ایجاد میکند و موجب توسعه اقتصادی در منطقه میشود.از دیگر مزایای آن، اتصال به کریدورهای بینالمللی است اپرین میتواند نقش مکمل در مسیر کریدور شمال–جنوب، چابهار–سرخس، و حتی محور چین–اروپا داشته باشد.
با توجه به رویکرد فعلی دولت مبنی بر توسعه حملونقل ریلی و افزایش ترانزیت کالا، توسعه اپرین نهتنها یک الزام زیرساختی، بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک در آینده اقتصادی ایران محسوب میشود.
انتهای پیام/