۲۷/ خرداد /۱۴۰۴

چرا حال نشر کودک خوب نیست؟

چرا حال نشر کودک خوب نیست؟
محمدرضا شرفی کارشناس انتشارات پیام آزادی گفت: کاهش فروش آثار نمایشگاه کتاب امسال صرفا به دلیل مسائل اقتصادی نیست، مشکل در ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی برای حضور مردم است.

محمدرضا شرفی، مدیر انتشارات پیام آزادی در گفت وگو با خبرنگار آنا با اشاره به حضور این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تقریباً ۱۷۰ عنوان کتاب به نمایشگاه آورده‌ایم که حدود ۵ عنوان از آنها جدید هستند.

وی با اشاره به آثار شاخص این انتشارات افزود: کتاب‌هایی مانند دایره‌المعارف کودک و نوجوان، اطلس دایناسور‌ها و حیات وحش از جمله کتاب‌هایی هستند که با استقبال خوب نوجوانان مواجه شده‌اند. در بخش داستانی نیز کتاب “۳۶« قصه» از آثار پرمخاطب ماست.

شرفی درباره تخفیف‌های ارائه‌شده در نمایشگاه اظهار کرد: نمی‌توان درصد دقیقی اعلام کرد، اما در برخی موارد تا ۴۰ درصد تخفیف برای کتاب‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تعداد کتاب‌های ارائه‌شده افزایش داشته است، ادامه داد: امسال حدود ۳۰ درصد تعداد کتاب‌ها بیشتر شده و قیمت کتاب‌ها نیز بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر انتشارات پیام آزادی با انتقاد از شرایط فروش در نمایشگاه گفت: فروش ما به‌طور محسوسی کمتر از سال‌های گذشته بوده و به نظرم علت اصلی آن مسائل اقتصادی نیست. مشکل اصلی در ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی نمایشگاه است. برخلاف سال‌های گذشته که خانواده‌ها حضور پررنگی داشتند، امسال چنین نیست.

وی افزود: من سی سال است در این نمایشگاه شرکت می‌کنم و همیشه دیده‌ام خانواده‌ها با برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه خاصی برای خرید کتاب به نمایشگاه می‌آمدند. حتی در فضای باز و هنگام استراحت، مردم کتاب به دست بودند، اما امسال چنین فضایی دیده نمی‌شود.

شرفی در پایان با اشاره به وضعیت عمومی نشر کودک گفت: حال نشر کودک خوب نیست و این موضوع در نمایشگاه نیز مشهود است. نیاز به برنامه‌ریزی، حمایت و سیاست‌گذاری‌های دقیق‌تری در این حوزه احساس می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب