۲۷/ خرداد /۱۴۰۴
سید مجتبی حسینی در گفت‌وگو با آنا؛

فرهنگستان‌ها نهاد‌هایی کیفی هستند، نه اجرایی / توسعه زیرساخت‌های پژوهشی در دستور کار است

فرهنگستان‌ها نهاد‌هایی کیفی هستند، نه اجرایی   توسعه زیرساخت‌های پژوهشی در دستور کار است
دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از دشواری‌های مهمی که پیش روی ماست، درک نادرستی است که درباره ماهیت فرهنگستان‌ها وجود دارد. متأسفانه فرهنگستان‌ها با نهاد‌های اجرایی قیاس می‌شوند، در حالی که این نهاد‌ها مأموریتی کاملاً متفاوت دارند.

سید مجتبی حسینی، دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به مسیر تحولی این نهاد در سال‌های اخیر گفت: طبیعتاً یکی از کار‌های بنیادینی که حدود سه سال و نیم پیش در فرهنگستان آغاز شد، مستندسازی مجموعه فرایند‌های پژوهشی و ساختاری بود که در این نهاد صورت می‌گیرد. هدف از این اقدام، اصلاح این فرایند‌ها برای رسیدن به بهره‌وری بیشتر و تمرکز بر مأموریت اصلی فرهنگستان یعنی تولید علم بود و ما در این سال‌ها دقیقاً بر اساس همین رویکرد پیش رفتیم.

وی افزود: از جمله اقداماتی که به‌تدریج در حال تحقق است، توسعه حوزه فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف است. این توسعه شامل به‌روزرسانی زیرساخت‌های سخت‌افزاری فرهنگستان برای میزبانی نرم‌افزار‌های مورد نیاز و ارتقای کیفیت خدماتی است که قرار است از دستاورد‌های علمی و پژوهشی فرهنگستان به مخاطبان ارائه شود. هدف ما این است که انتقال این خدمات با کیفیت و امکانات بهتر صورت گیرد.

دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در کنار این اقدامات، به‌سازی ساختار، برنامه‌ریزی منظم برای بودجه، نظام‌مند کردن فرایند جذب پژوهشگران، و توسعه تعاملات با دانشمندان و ادیبان از طریق واسپاری طرح‌های پژوهشی نیز در دستور کار قرار دارد؛ تا جایی که فرهنگستان بتواند حلقه ارتباطی مؤثرتری با جامعه علمی و ادبی کشور برقرار کند.

وی با تأکید بر جایگاه متفاوت فرهنگستان‌ها گفت: یکی از دشواری‌های مهمی که پیش روی ماست، درک نادرستی است که درباره ماهیت فرهنگستان‌ها وجود دارد. متأسفانه فرهنگستان‌ها با نهاد‌های اجرایی قیاس می‌شوند، در حالی که این نهاد‌ها مأموریتی کاملاً متفاوت دارند. خود من نیز در نهاد‌های اجرایی فعالیت داشته‌ام و در دوره‌هایی همکاری پاره‌وقت با فرهنگستان هنر به عنوان قائم‌مقام گروه هنر‌های تجسمی داشته‌ام؛ بنابراین از نزدیک شاهد تفاوت این دو نوع نهاد بوده‌ام.

حسینی تصریح کرد: این متفاوت بودن به معنای برتری نیست، بلکه تفاوت در نوع مأموریت و سنجش کارایی است. همان‌طور که در یک کارخانه صنعتی، تعداد تولیدات معیار ارزیابی است، اما در یک دانشگاه، کیفیت تدریس و عمق علمی فعالیت‌ها اهمیت دارد، فرهنگستان نیز باید با معیار‌های کیفی سنجیده شود. در حالی‌که ارزیابی کمی می‌تواند مانع از بروز کارایی واقعی فرهنگستان در سطح ملی شود. امیدوارم این نگاه در نهاد‌های ارزیاب کشور شکل بگیرد و تقویت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب