«آموزگار» معلمان اثرگذار را به قاب تلویزیون میآورد/درس معلم ار بود زمزمه محبتی...

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، تصویر فرهنگی معلم در ذهن ما با حکیمان و دانایان گره خورده است. زمانی انسانی به معلمی و استادی میرسد که به مقام دانایی رسیده باشد و شایسته آن باشد که معمار جامعه لقب بگیرد. چه بسیار معلمانی که در کنار حرفهشان توانستهاند روی اطرافیان هم اثرگذار باشند؛ معلمانی که مانند مادر و پدری دلسوز همراه دانشآموزانشان بودهاند و تأثیری در زندگی آنان داشتهاند که تصویر زیبای ابدی رشد و تعالی را در ذهن دانشآموز ساخته است. معرفی این معلمان اکنون در برنامه «آموزگار» رخ میدهد. «آموزگار» بهتهیهکنندگی آرمین عابدینی، تولیدی از گروه مهارتهای تخصصی و عمومی، جمعهها ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه آموزش میرود.
آرمین عابدینی که هماکنون تهیهکنندگی برنامه «مثبت آموزش» را هم در این شبکه بر عهده دارد، درباره این برنامه گفت: آبان سال گذشته بهپیشنهاد شبکه آموزش، «آموزگار» را طراحی و وارد مراحل ساخت کردیم. هدف از این برنامه هم پرداختن به مقام معلم و توجه به جایگاه او در جامعه بود.
وی افزود: ما پیشازاین، برنامههای زیادی با محور دانشآموز داشتهایم؛ اما اینکه بهشکل ویژه سراغ معلمانی برویم که در دنیای پیرامونشان اثرگذار بودهاند، موضوع مهمی بود که در این برنامه شکل گرفت.
تهیهکننده «آموزگار» درخصوص این برنامه ۵۵ دقیقهای گفت: شاید در نگاه اول، حضور یک معلم در تلویزیون تکراری به نظر برسد؛ ولی ما میزبان معلمانی هستیم که حضورشان در جامعه مؤثر بودهاند. نقطهتمرکز اصلیمان هم بر استانها و شهرهای مختلف در ایران است که در هر نقطه آن معلمی فرهیخته و فداکار حضور دارد.
عابدینی با اشاره به نحوه آشنایی و انتخاب معلمان عنوان کرد: با همراهی «بنیاد برهان» که متولی برگزاری رویداد «جایزه معلم» است، با معلمان فرهیخته و اثرگذار آشنا شدیم. ضمن اینکه هماهنگیهای درونگروهی و تعامل با افراد و نهادهای مختلف، ما را با بسیاری از معلمان در شهرهای دور از پایتخت آشنا کرد.
وی یادآور شد: تمرکز ما روی استانهای مختلف و مناطق دوردستی است که معلمان فداکار در آنجا ناشناخته ماندهاند و سعی میکنیم با دعوت از آنها در این برنامه زنده، جامعه را با این افراد آشنا کنیم. این معرفی میتواند حس متفاوتی به خانوادهها و دانشآموزان بخشد و فضایی برای الگو گرفتن از شیوه و منش معلمان نمونه فراهم کند.
تهیهکننده «آموزگار» خاطرنشان کرد: معلمی که کلیهاش را به شاگردش اهدا کرده؛ معلمی که در نهضت سوادآموزی باسواد شده و حالا در مقام معلم، شاگردان زیادی را آموزش میدهد؛ معلمی که برای تدریس بچهها در مناطق صعبالعبور، با امکانات خودش حضور دارد و یا سبک تدریس خاصی را پیش گرفته که بسیار موردتوجه است؛ معلمی که علاوهبر تدریس، یک جهادگر تمامعیار است و...، نمونههای فراوانی از این افراد است که بهنیت ادای دین به آنها، باید در رسانه معرفی شوند.
وی درخصوص تفاوت این دو برنامه گفت: در برنامه «مثبت آموزش» نگاه ما پرسشگرانه و مطالبهآمیز است. آسیبها، مشکلات و رویدادهای مهم در جامعه معلمی و دانشآموزی را رصد میکنیم و از متولیان امر در مقام پاسخگویی دعوت میکنیم که پشت خط بیایند و توضیحات لازم را درخصوص مشکلاتی که رخ داده، ارائه کنند.
عابدینی تصریح کرد: ما با این دو برنامه در شبکه آموزش تلاش کردیم هر دو وجه نظام آموزشی را روی آنتن ترسیم کنیم. ازیکسو، با معرفی معلمان زحمتکش و فرهیخته، از حضورشان قدردانی میکنیم و ازسویدیگر، در دو طرف معلم و شاگرد ایستادهایم و با نگاه تحلیلی، آسیبهای این بخش از جامعه را رصد و از مسئولان برای اقدام در این مسائل مطالبه میکنیم.
انتهای پیام/