12:38 12 / 02 /1404
یادداشت؛

شاگردی نیازمند توجه معلم

شاگردی نیازمند توجه معلم
همه بدون استثنا یک شاگرد مکتب‌گریزی داریم که به‌شدت نیازمند آموزش و توجه است. این شاگرد بسیار به ما نزدیک بوده و در دسترس ماست؛ اما دیرآموز، مکتب‌گریز و فراری است.

خبرگزاری آنا ـ مجتبی جعفری؛  یکی از افتخارات و در واقع بزرگ‌ترین افتخار معلمان همین عنوان باشکوه معلمی است که عمری با کسانی سپری می‌کنیم و آنها را آموزش می‌دهیم که سکان‌دار آینده کشور هستند. در زمینه عظمت جایگاه معلم، قرآن و روایات اسلامی سنگ تمام گذاشته‌اند و تعابیر بلندی در عظمت جایگاه معلمی بیان کرده‌اند و در این زمینه کتاب‌های فراوانی نیز نوشته شده است.

 در یک حدیث زیبا از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده که خدا و پیامبرش حتی مورچه‌ای که در لانه است و حتی ماهی دریا به کسی که به مردم خیر و خوبی بیاموزد، درود می‌فرستند. از این دست روایات درباره معلم زیاد است که همگی اهمیت این جایگاه و مقام رفیع را معرفی می‌کنند. جا دارد در اختیار داشتن این کرسی با عظمت را به همه معلمان و استادان این آب و خاک تبریک و تهنیت عرض کرده و برای همگان خیر دنیا و آخرت آرزو کنیم.

 اما همه بدون استثنا یک شاگرد مکتب گریزی داریم که به شدت نیازمند آموزش و توجه است. این شاگرد بسیار به ما نزدیک است و در دسترس ماست، اما دیرآموز و مکتب گریز و فراری است و آن شاگرد فراری کسی نیست جز نفس انسان که گاهی معلم و استاد همه را آموزش می‌دهد؛ اما از این نفس پرحیلت غفلت می‌کند.

آری همه باید در کنترل و مدیریت نفس خویش بکوشیم. وقتی که پیامبری مانند حضرت یوسف چنین تعبیر می‌کند که؛ ان النفس لاماره بالسوء (سوره یوسف، آیه ۵۳) دیگر تکلیف ما انسان‌های معمولی روشن است. آری باید این نفس را مدیریت کنیم که خدای نکرده در نیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و فعل‌ها و ترک فعل‌های ما اثر نگذارد و پیوسته در تحت مدیریت عقل ما باقی بماند. آنچه بیان شد مضمون این حدیث نورانی از امیر مؤمنان است که فرمود: مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ، و لیکن تأدیبُهُ بسِیرَتِهِ قَبلَ تأدیبِهِ بلِسانِهِ، و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم.

امام علی علیه‌السلام: هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند با رفتار خود تربیت کند و کسی که آموزگار و مربّی خود باشد بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا آنکه آموزگار و مربی دیگران است.

ان‌شاءالله خداوند توفیق و ثواب تعلیم و تربیت خویشتن را نیز در کارنامه ما ثبت فرماید.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب