امیدآفرینی، مهمترین جهاد تمدنی دوران کنونی

به گزارش خبرنگار آنا، حجتالاسلام محمود حزبهزاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در نشست هماندیشی اساتید گروه معارف اسلامی و اعضای هیئت علمی سایر گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با موضوع «امیدآفرینی جوانان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد با تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری، استادان دانشگاه را به ایفای نقش فعال در تزریق امید به نسل جوان فراخواند.
وی با تأکید بر اهمیت نقش امید در جامعه، آن را مهمترین جهاد تمدنی دوران کنونی دانست و افزود: اگر امید در دل جوانان خاموش شود، موتور محرکه جامعه از حرکت میایستد. امید عامل پویایی و تلاش بوده و بیامیدی دقیقاً همان نقطهای است که دشمنان برای ضربه زدن به کشور نشانه گرفتهاند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با بیان داستانی از حضرت عیسی(ع)، نقش امید را در بازگرداندن انگیزه و تلاش افراد حیاتی عنوان کرد و ادامه داد: همانطور که در آن روایت، بازگشت امید باعث شد کشاورز دوباره دست به کار شود، امروز نیز وظیفه ماست که این شعله را در دل جوانان زنده نگه داریم.
حزبهزاده مهاجرت نخبگان را یکی از چالشهای جدی کشور برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از دانشآموختگان دانشگاههای تراز اول به دلیل یأس نسبت به آینده کشور تصمیم به مهاجرت میگیرند. این زنگ خطری برای ماست و باید از همین کلاسهای درس، جرقه امید را روشن کنیم.
وی رسانههای معاند را از عوامل مهم القای یأس در جامعه معرفی کرد و ادامه داد: این رسانهها با صرف هزینههای هنگفت در تلاشاند تا القا کنند که آیندهای روشن در کشور ممکن نبوده؛ هدف آنها چیزی جز تضعیف اراده عمومی و بیاثر کردن نقش مردم در تصمیمسازیها نیست. با تکیه بر ظرفیتهای موجود و نگاه به آیندهای روشن، استادان میتوانند در مسیر تمدنسازی نوین اسلامی نقشآفرینی کنند. امید واقعی باید در قلب نظام آموزشی نهادینه شود.
ایجاد تعامل سازنده میان استاد و دانشجو برای حل مسائل فرهنگی و تربیتی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز با اشاره به چالشهای آموزشی و فرهنگی در فضای دانشگاه گفت: حل مسائل فرهنگی و تربیتی صرفاً با نگاه انضباطی و آییننامهای ممکن نیست. باید با شناخت دقیق از نسل جدید، استفاده از زبان و ابزار ارتباطی مناسب به ایجاد تعامل سازنده میان استاد و دانشجو پرداخت.
سیدمحمدمهدی صافی افزود: در مواجهه با برخی ناهنجاریها در کلاس درس، الزاماً نباید رویکرد سختگیرانه در پیش گرفت. گاهی اغماض همراه با گفتوگوی سازنده میتواند مؤثرتر از برخورد مستقیم باشد. استادان باید مجهز به مهارتهای ارتباطی و تربیتی متناسب با نسل امروز باشند.
وی با بیان تجربه شخصی خود در تدریس، توضیح داد: در یکی از کلاسها با استفاده از ابزارهای نرمافزاری و اجرای زنده مباحث فنی، تغییر محسوسی در میزان مشارکت و انگیزه دانشجویان مشاهده کردم. این نشان میدهد زبان نسل جدید، زبان فناوری، تجربه عملی و تعامل است؛ نه صرفاً تئوریهای سنتی.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات منظم آموزشی و فرهنگی برای استادان، تبیین کرد: دانشجوی امروز، نسلی است که با تکنولوژی رشد کرده و برای ایجاد پیوند مؤثر با او، باید زبان و ابزار او را شناخت. برنامهریزی برای ایجاد این نوع ارتباط، یکی از اولویتهای دانشگاه در سال جدید خواهد بود.
حجتالاسلام بهزادینژاد، یکی از مدرسان معارف اسلامی هم با بیان اهمیت امیدآفرینی بین جوانان، نقش دانشگاه را در این زمینه بسیار کلیدی دانست.
حجتالاسلام سیدکاظم موسوی، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هم با پرداختن به ضرورت پاسخگویی به شبهات دانشجویان با تأکید بر اهداف اولیه، میانی و غایی تعلیم معارف اسلامی، راهکارهایی برای افزایش اثربخشی آموزش در دانشگاهها ارائه داد.
به گزارش آنا، معرفی مسئول هیئت شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول و برگزاری جلسه شورای فرهنگی از دیگر برنامههای این نشست بودند.
انتهای پیام/