۲۸/ خرداد /۱۴۰۴

استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی در هنرستان‌ها

استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی در هنرستان‌ها
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش از آموزش فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی در هنرستان‌ها خبر داد و گفت هنرجویان با توجه به رشته‌های خود با این فناوری‌ها آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار آنا، فناوری تقریباً تمام جنبه‌های زندگی مدرن را دگرگون کرده است، و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. ادغام فناوری در کلاس‌های درس مزایای متعددی به همراه دارد و تجربه‌های تدریس و یادگیری را بهبود می‌بخشد.

فناوری یادگیری را تعاملی‌تر و مشارکتی‌تر می‌کند و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با محتوای درسی ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند. به جای حفظ کردن منفعلانه مطالب، دانش‌آموزان با انجام دادن یاد می‌گیرند، که اغلب منجر به حفظ بهتر اطلاعات می‌شود. برای مثال، آزمون‌های تعاملی، بازی‌های آموزشی یا فعالیت‌های حل مسئله روی دستگاه‌هایی مانند آی‌پد‌های مدرسه می‌توانند درس‌ها را پویاتر کنند. این تغییر از آموزش سنتی مبتنی بر سخنرانی به یادگیری عملی و فناورانه، مشارکت فعال را تشویق می‌کند و دانش‌آموزان را بیشتر درگیر فرآیند یادگیری می‌کند.

عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا درباره استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی در هنرستان‌ها اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین نمود فیزیکی ندارد؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که مانند تلفن همراه در دسترس هستند. کتاب مستقل برای آموزش فناوری‌های نوین در کتاب‌های هنرستانی، کتابی مستقل با عنوان «کاربرد فناوری‌های نوین» وجود دارد که در آن هنرجویان با فناوری‌های نوین آشنا می‌شوند. این آموزش‌ها متناسب با رشته‌های تحصیلی آنها ارائه می‌شود.

وقتی درس‌ها شامل عناصر تعاملی مانند بازی‌ها یا ویدیو‌ها می‌شوند، دانش‌آموزان بیشتر احساس هیجان و انگیزه برای یادگیری می‌کنند. بسیاری از دانش‌آموزان امروزی در محیطی مملو از فناوری بزرگ شده‌اند و آن را به عنوان ابزاری آشنا و لذت‌بخش می‌شناسند. با استفاده از فناوری، معلمان می‌توانند درس‌هایی طراحی کنند که با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کند و حتی آنهایی که کمتر فعال هستند را تشویق کند تا لذت و آسانی بیشتری در فرآیند یادگیری پیدا کنند. این افزایش انگیزه اغلب منجر به عملکرد تحصیلی بهتر و نگرش مثبت‌تری نسبت به آموزش می‌شود.

اهمیت یادگیری مادام‌العمر در حوزه فنی و حرفه‌ای

وی با اشاره به اهمیت یادگیری مادام‌العمر در حوزه فنی و حرفه‌ای، افزود: یادگیری مادام‌العمر یکی از شایستگی‌های مهم در این حوزه است، زیرا فناوری به سرعت در حال تغییر است. دانش‌آموزان در هنرستان‌ها یاد می‌گیرند چگونه اطلاعات فنی را از فضای مجازی کسب کنند.

تطبیق آموزش با رشته‌های تخصصی

بیات ادامه داد: آموزش فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی به تناسب رشته‌های تحصیلی هنرجویان انجام می‌شود. هر رشته بر اساس نیاز‌های خود از این فناوری‌ها استفاده می‌کند.

چالش‌ها و پیشرفت‌ها

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای با اشاره به چالش‌های موجود، گفت: اگرچه استفاده از فناوری‌های نوین در هنرستان‌ها آغاز شده، اما هنوز به عنوان بخش اصلی و واجب در همه رشته‌ها اجرایی نشده است. تفاوت‌هایی در کاربرد این فناوری‌ها بین رشته‌های مختلف وجود دارد و توانایی معلمان نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند.

در نهایت، رابطه بین فناوری و یادگیری دگرگون‌کننده است. با بهبود مشارکت، افزایش انگیزه، تقویت همکاری و شخصی‌سازی آموزش، فناوری به ابزاری ضروری در کلاس‌های درس مدرن تبدیل شده است. با ادامه پیشرفت فناوری، پتانسیل آن برای بهبود تجربه‌های یادگیری تنها افزایش خواهد یافت و راه را برای یک سیستم آموزشی نوآورانه‌تر و مؤثرتر هموار خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب