هفته پژوهش ۱۴۰۰(۱۳۰)/ خانی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

از داوری مجلات داخلی و خارجی تا کمبودهای عرصه پژوهش و فناوری

یک پژوهشگر برتر حمایت از پژوهش را انتظار پژوهشگران از دولتمردان برشمرد و متذکر شد که باید به ارتقای سواد دانشگاهی کشور توجه ویژه صورت بگیرد.
واحد میانه



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ علی خانی پژوهشگر برتر هفته پژوهش ۱۴۰۰ فارغ‌التحصیل رشته شیمی کاربردی گرایش مهندسی محیط‌زیست در مقطع دکتری تخصصی و عضو هیئت علمی گروه شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه بوده که پژوهش خود را در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های جدید دفع و بازیافت انواع پسماندهای شهری، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی و لجن‌های نفتی ادامه می‌دهد و تاکنون در بیش از ۳۰ مجله تخصصی داخلی و خارجی به‌عنوان داور فعالیت داشته است.




بیشتر بخوانید:


پژوهش و تحقیق کلید رشد جامعه است




خانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا که چه مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی موجب انتخاب شما به‌عنوان پژوهشگر برتر و برگزیده شد؟ گفت: انتشار مقالات در مجله‌های مختلف علمی پژوهشی، تألیف کتاب درسی، تأییدشدن به عنوان هیئت علمی فناور و زاه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان و فعالیت در بیش از ۳۰ مجله تخصصی داخلی و خارجی به عنوان داور ازجمله مؤلفه‌هایی است که در انتخابم به‌عنوان پژوهشگر برتر نقش داشته است.


وی درباره تازه‌ترین فعالیت‌ها و موفقیت‌های علمی و پژوهشی خود توضیح داد: با توجه به اهمیت محیط‌زیست، موضوع اشتغالزایی، تولید ثروت از علم و نیاز به ترمیم پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت، اکنون رویکرد اصلی پژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های جدید دفع و بازیافت انواع پسماندهای شهری، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی و لجن‌های نفتی است.


این پژوهشگر برتر کشور در پاسخ به این سؤال که نقص‌ها و کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور و بایدها و نبایدهای این حوزه را چه می‌دانید؟ تبیین کرد: با توجه به وجود مشکلات ریز و درشت کشور در حوزه‌های مختلف صنعت مسئله مهم و اساسی توجه به مدیریت صحیح در ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت است.


خانی یادآور شد: باید با زیرساخت‌های لازم در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات صنعت مورد شناسایی قرار گیرد و در قالب طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی با رویکرد صنعت محور نه صرفاً پژوهشی، بلکه به طور عملیاتی به رفع‌ نیازها و کمبودها اقدام شود.


وی، حمایت از پژوهش را انتظار پژوهشگران از دولتمردان برشمرد و متذکر شد: باید به ارتقای سواد دانشگاهی (نه صرفاً بالابردن مدرک) توجه ویژه صورت بگیرد، سوادی که واقعاً در عمل بتواند نخست زندگی شخص و سپس بشر را دچار تغییر و تحول سازنده کند.


این پژوهشگر برتر تبیین کرد: هرچند ذاتاً هدف اصلی پژوهش، درک و تبیین پدیده‌ها و روابط بین آنهاست؛ اما به قول حکیم مولانا «چون که صد آمد نود هم پیش ماست.»


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب