مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری درگفت‌وگو با آنا:

احداث «ال‌.آر.تی» مشکلات ترافیکی را افزایش می‌دهد/ لزوم احداث ال‌.آر.تی در غرب تهران

علی‌عبدالله‌پور گفت: تردد آسان شهروندان با ال‌.آر.تی و اجرای راحت‌تر آن نسبت به مترو از جمله محاسن این سیستم است و بخش زیادی از خیابان را در بر می‌گیرد و مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند اما احداث آن در برخی مناطق ضروری است.
ال آر تی



گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ این روزها با توجه به رشد جمعیت، افزایش وسایل نقلیه شخصی و آلودگی هوا، استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس به امری ضروری تبدیل شده زیرا شهروندان برای تسهیل در رفت‌وآمد و کاهش هزینه از سیستم‌های حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.


البته با توجه به رشد جمعیت، باید این سامانه‌های حمل و نقل عمومی نیز نسبت به گذشته تقویت شوند و در این راستا می‌طلبد که مدیریت شهری نیز برای افزایش ایستگاه‌های مترو و ورود سیستم‌های جدید حمل و نقل عمومی نظیر ال‌.آر.تی به این ناوگان برنامه‌هایی را داشته باشد تا شاهد افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی و در شهرها باشیم.


ال‌.آر.تی چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟


در سیستم حمل و نقل عمومی از Light Rail Transit یا همان ال.آر.تی به‌عنوان حمل و نقل ریلی سبک یا قطار سبک شهری نام‌برده می‌شود و اگر بخواهیم به تاریخچه آن اشاره داشته باشیم، می‌توانیم به استفاده از این سیستم در ۲ کشور آمریکا و انگلیس اشاره کنیم، چراکه اولین بار از ال.آر.تی در این کشورها استفاده شد و همچنان نیز با گذشت سال‌ها از راه‌اندازی آن، مورد استفاده شهروندان قرار دارد.




بیشتر بخوانید:


تاکید بر اجرای تفاهمنامه تعمیرات اساسی ۳۱ رام قطار متروی تهران


انتصاب من به عنوان شهردار قانونی است/ بهره‌مندی از نیروهای بیرون سازمان شهرداری بر حسب نیاز




این قطارهای سبک شهری از یک تا چهار واگن دارند که بر روی زمین تردد می‌کند و سوخت الکترونیکی آن باعث شده تا طرفداران زیادی را جذب خود کند و این وسیله نقلیه عمومی، همانند بی.آر.تی جزء سامانه‌های تندرو محسوب می‌شوند و بین ۳۰ تا ۱۰۰ کیلومتر نیز سرعت دارند.


آیا قرار است از ال.آر.تی در تهران استفاده شود؟


در همین راستا علی‌اصغر قائمی، عضو کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره به‌کارگیری ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران می‌گوید: «درباره راه‌اندازی ال.آر.تی صحبت‌هایی شده، اما در راستای توجیه اقتصادی آن بحث‌هایی وجود دارد و بهره‌وری و کارکرد اقتصادی آن، باید در جلسات کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»


احداث «ال‌آرتی» مشکلات ترافیکی را افزایش می‌دهد/ لزوم احداث ال‌آرتی در غرب تهران


عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر افرادی در حوزه حمل‌ونقل درباره ال.آر.تی دفاعیاتی دارند، می‌توانند ارائه دهند ادامه می‌دهد: «در حال حاضر چنین برنامه‌ای در دستور کار شهرداری برای سال ۱۴۰۰ نیست. ممکن است سلسله نظرهایی درباره مدهای جدید حمل و نقل مطرح یا پیشنهاد شود، اما با انجام کار کارشناسی از جهت بهره‌وری اقتصادی و دلایل دیگر رد شود.»


به گفته قائمی، ممکن است در تیم جدید مدیریت شهری روی به‌کارگیری ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی فکر شود و راهکار عملیاتی و اقتصادی هم برای آن داشته باشند، اما تاکنون به موضوع ورود نشده است.


آیا استفاده از ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی ضرورت دارد؟


در همین راستا علی عبدالله‌پور، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه درباره ضرورت‌ استفاده از ال.آر.تی در سیستم حمل و نقل عمومی به خبرنگار آنا می‌گوید: «در بسیاری از کشورها ال.آر.تی به عنوان مکمل سیستم حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود و به عنوان سیستم حمل و نقل انبوه مسافری نیست. در جاهایی که محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان تونل مترو احداث کرد، می‌توان از ال.آر.تی استفاده کرد.»


مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه ال.آر.تی محاسن و معایب متفاوتی دارد، ادامه می‌دهد: «تردد آسان شهروندان با ال.آر.تی و اجرای راحت‌تر آن نسبت به مترو از جمله محاسن این سیستم است. البته برای ال.آر.تی باید یک کریدور را در نظر گرفت و احداث این کریدور، بخش زیادی از خیابان را در بر می‌گیرد و مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کند.»


احداث «ال‌آرتی» مشکلات ترافیکی را افزایش می‌دهد/ لزوم احداث ال‌آرتی در غرب تهران


وی می‌گوید: «در بسیار از کشورها که سال‌هاست از ال.آر.تی استفاده می‌کنند، تصادفات متعددی در زمینه برخورد وسایل نقلیه با قطارها دیده شده و این موضوع نیز از دیگر معایب آن است. البته هر سیستم مکملی در جای خود ارزشمند است و می‌توان از این سیستم در جاهایی که مترو وجود ندارد و به دلیل بالا بودن سطح آب‌ زیرزمینی به زمین امکان ساخت مترو وجود ندارد، از ال.آر.تی استفاده کرد.»


به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه از ال.آر.تی می‌توان در مناطقی مثل ۲۲ و شهر آفتاب استفاده کرد تا مسافران زیادی را به ایستگاه مترو و اتوبوس برسانند و هزینه‌های احداث این سیستم نسبت به مترو بسیار پایین‌تر است.


انتهای پیام/۴۱۷۲/پ



انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب