وزیر آموزش‌‌و‌پرورش:

کتاب کمک‌آموزشی برای دانش‌آموز ابتدایی سم است

وزیر آموزش‌‌و‌پرورش گفت: استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی برای بچه‌ها در دوره ابتدایی سم است، زیرا بچه‌ها را از مدرسه جدا و یادگیری را طاقت‌فرسا و تلخ کرده است.
5.JPG

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزش‌و‌پرورش، سیدمحمد بطحایی در نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش اظهار کرد: این همایش بسیار ارزشمند است و طی این دو روز به مضمون بسیار مهمی در آموزش‌وپرورش که در آینده کشور اثرگذار است، پرداخته شد.


وی عنوان کرد: تقارن برگزاری همایش با موضوع هویت کودکان ایران اسلامی با میلاد مبارک حضرت محمد(ص)، تقارن مبارکی است زیرا آن حضرت تغییر و تحول در سنت و سیره‌ای ایجاد کردند که پایه‌گذار یک هویت جدید شد.


بطحایی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) بسیاری از سنت‌های غلط را از بین برد و این‌ها همه تغییری بود که هویت اسلامی را پایه‌گذاری کرد و امروز شاهدیم که این هویت همه ذخیره ارزشمند ما در جامعه است.


وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: موضوع هویت همانطور که در مقالات متعددی که به رشته تحریر درآمده، یکی از مهمترین مؤلفه‌های شخصیتی و یکی از مهمترین مؤلفه‌های رفتاری و منش افراد است که قالب این هویت در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد.


خانواده‌ها در حال تهدیدشدن هستند


وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از کیستی و چیستی، ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی افراد، غالباً در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و البته یکی از مهمترین محیط‌هایی که این هویت در آن شکل می‌گیرد و قوام و عمق پیدا می‌کند، خانواده است.


بطحایی عنوان کرد: خانواده یکی از مهمترین و اصلی‌ترین محیط‌هایی است که هویت بچه‌ها در آن شکل می‌گیرد و ساخته و پرداخته می‌شود اما متأسفانه خانواده در معرض تهدیدهای مختلف قرار گرفته است.


وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: گسست بین نسلی، نقش، محوریت و مرجعیت خانواده را در پرداختن به هویت کاهش می‌دهد و بچه‌ها کم کم دیگر پدر و مادر را الگوی خود قرار نمی‌دهند و دیگر مانند گذشته پوشش، ادبیات، رفتار و ... پسرها دیگر مثل پدرها نیست.


وی افزود: پسرها مرجعیت الگویی برای هویت را تغییر داده‌اند و کم‌کم نوجوانان و جوانان از گروه‌های همسال و دوستان خود الگوگیری می‌کنند که یکی از دلایل آن گسست بین نسل‌ها است.


بطحایی یادآور شد: نقش خانواده هنوز در دوره دبستان و پیش دبستانی و در دوران خردسالی پررنگ است و نقش مدرسه در هویت بخشی در دوره پیش دبستانی در مقایسه با خانواده کمتر است و خانواده‌ها هستند که همچنان بیشترین تأثیرگذاری را در هویت‌سازی کودکان بر جای می‌گذارند و این نقش در رده‌های سنی نوجوانی و جوانی به سرعت در حال تغییر است.


وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: گسست بین نسلی نقش خانواده‌ها را به شدت در هویت‌بخشی کاهش می‌دهد به‌نحوی که اکنون 24 میلیون و 196 هزار خانواده در کشور داریم که طی 40 سال گذشته، 3.4 برابر شده و یکی از دلایلی که نقش خانواده‌ها در این هویت‌بخشی کاهش یافته، افزایش سن ازدواج است.


بطحایی گفت: میانگین سن ازدواج از 26.6 سال در سال 85 به 29.2 در سال جاری افزایش یافته و سن ازدواج به طور میانگین سه سال افزایش یافته است ضمن اینکه خانواده‌ها نیز کوچک‌تر و کم‌جمعیت‌تر شده‌اند به نحوی که از 5.2 در سال 70 به 3.5 رسیده است.


وی تأکید کرد: این شاخص‌ها و بسیاری دیگر از شاخص‌هایی که در مورد آن تحقیق به‌عمل آمده، همه نشان می‌دهد که سهم خانواده‌ها در تأثیرگذاری هویت در کودکان و نوجوانان و جوانان رو به کاهش و در مقابل آن، سهم گروه همسالان در حال افزایش است و این دقیقاً همان چیزی است که آموزش‌وپرورشی‌ها باید بیشتر به آن توجه کنند.


بطحایی گفت: نقش نظام آموزش‌وپرورش و همسالان دارد گسترده‌تر می‌شود و نقش خانواده‌ها کمتر؛ بنابراین ما در دوره پیش‌دبستانی باید توجه بیشتری به خانواده‌ها از حیث نقشی که در هویت بخشی برای بچه‌ها دارند، به‌عمل آوریم.


وی اظهار کرد: در دوره پیش دبستانی مثل دوره نوجوانی و جوانی نمی‌توانیم جای خالی خانواده را در هویت‌بخشی پر کنیم زیرا مرجعیت اثرپذیری و هویت‌پذیری کودکان در دوره پیش دبستانی و دبستانی هنوز خانواده است.


وزیر آموزش‌وپرورش افزود: اگر خانواده‌ها به این بخش بی‌توجه باشند، تلاش‌های ما اگر هم موفق‌آمیز باشد، در دوره جوانی و نوجوانی با شکست مواجه خواهد شد بنابراین نمی‌توانیم ارتباط خود را با خانواده‌ها در دوره دبستان و پیش دبستانی مثل گذشته نگاه داریم.


وی عنوان کرد: نقش خانواده‌ها به ویژه در هویت‌بخشی در کودکان بسیار حائز اهمیت است و امروز با هجمه سنگینی که برای تخریب هویت کودکان به ویژه با سوءاستفاده از فضای مجازی وجود دارد، متأسفانه خانواده‌ها به نقش خود کم توجه هستند و متوجه نیستند که یک کودک چهار ساله مانند یک دوربین فیلمبرداری کاملاً از رفتار پدر و مادر و خواهر و برادر خود فیلمبرداری می‌کند و ریشه‌های او به این ترتیب شکل می‌گیرد.


بطحایی بیان کرد: رفتارها در محیط خانواده، برنامه‌های تلویزیونی و .... همه در رفتار کودکان اثر دارد زیرا شالوده‌های رفتار و هویت کودکان از همین‌جا شکل می‌گیرد بنابراین پر کردن جای خالی خانواده‌ها برای هویت‌سازی و تعمیق هویت از عهده آموزش‌وپرورش خارج است.


وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: ما باید به شدت در حوزه آموزش خانواده‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و این کار را آغاز کرده‌ایم و امروز با افتخار می‌گوییم که 70 درصد کودکان واجد شرایط در پیش دبستانی‌ها مشغول یادگیری هستند که این عدد تا هفت سال پیش 11 درصد بوده و جمهوری اسلامی با موفقیت در این زمینه توانسته یک گام بسیار جدی و بلند در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش عمومی بردارد و این اتفاقاً از مواردی بوده که با کمترین حمایت دولت اتفاق افتاده است.


آموزش زبان انگلیسی در سنین پایه ضرر فرهنگی دارد


بطحایی یادآور شد: مربیان پیش دبستانی تحت آموزش متمرکز قرار گرفته‌اند تا شاهد حضور مربیان حرفه‌ای در مهدکودک‌ها باشیم و انتقاد داریم از اینکه برخی مهدکودک‌ها نسبت به تخصص مربیان خود بی‌توجه هستند زیرا شاهد اتفاقاتی هستیم که به نام شادی و نشاط، تأثیراتی بر بچه‌ها گذاشته می‌شود که بسیار مخرب است.


وی بیان کرد: اصلاً یکی از دلایلی که آموزش زبان خارجی از پایه‌های پایین و در دوره پیش دبستانی، ضررش را بیش از نفعش می دانیم این است که آموزش زبان خارجی حامل فرهنگ است و این فرهنگ بر هویت بچه‌ها تأثیرگذار است و شالوده‌های فرهنگ کودکان را شکل می دهد و بعدها تغییر آن در دوره‌های بالاتر دشوارتر است.


وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در دوره پیش دبستانی سیاست ما در تعمیق هویت بچه‌ها، ارتباط و تعامل بیشتر با خانواده‌ها و آموزش خانواده‌هاست که برنامه‌هایی در دست اقدام در این زمینه داریم.


وی عنوان کرد: در دوره‌های تحصیلی در رده سنی نوجوانان و جوانان چه بخواهیم چه نخواهیم، گروه همسالان مرجعیت بیشتری نسبت به خانواده‌ها در هویت بخشی پیدا می‌کند و بچه‌ها در این رده سنی به همسالان خود بیشتر نگاه می‌کنند.


بطحایی خاطرنشان کرد: البته همه گروه همسالان در مدرسه و تحت مدیریت و اختیار آموزش‌وپرورش نیست اما اگر کیفیت کار تعلیم و تربیت در مدرسه افزایش یابد، می‌توانیم این فرصت مناسب را به داخل مدرسه بکشیم، یعنی به جای اینکه دانش‌آموز ما که آینده‌ساز کشور است در کوچه و خیابان دوست و همسال خود را پیدا کند، در داخل مدرسه این فضا را ایجاد کنیم.


وزیر آموزش‌‌و‌پرورش عنوان کرد: فضای فیزیکی آموزشی ما باید این امکان را برای معلم فراهم کند، معلم با 12 جلد کتاب درسی و 40 دانش‌آموز در یک  کلاس کوچک و یک زمان محدود، نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند بنابراین باید فضای آموزشی را تغییر داده و فضای کلاس‌ها را گسترش دهیم تا معلم بتواند نقش خود را ایفا کند.


وی تصریح کرد: اگر دولت و خانواده و همکاران ما در  آموزش‌وپرورش کیفیت کار مدرسه را بالا نبریم، به‌ویژه در دوران جوانی و نوجوانی که خانواده‌ها به تدریج نقش مرجعیت خود را از دست می دهند، دچار مشکل خواهیم شد.


بطحایی تاکید کرد: جای خالی خانواده را باید مدرسه پر کند و بتواند محیطی ایجاد کند که بچه‌ها در مدرسه نقش الگوبرداری و تعمیق هویت خود را از محیط مدرسه و برنامه های آموزشی مدرسه کسب کنند.


کتب کمک آموزشی برای دانش‌آموز سم است


وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی برای بچه‌ها در دوره ابتدایی سم است، زیرا بچه‌ها را از مدرسه جدا کرده و یادگیری را طاقت‌فرسا و تلخ کرده زیرا فشار بسیاری به کودکان ما وارد می‌کند در حالی که این کودکان باید زندگی کردن را در مدرسه یاد بگیرند و ویژگی های هویتی را تأمین کنند.


حذف کتاب‌های درسی در دوره ابتدایی


بطحایی عنوان کرد: حذف کتاب‌های درسی در دوره ابتدایی گام اول است و مسئولیت اصلی آن با معاونت آموزش ابتدایی است و این سیاست مهم آموزش‌وپرورش است و تا زمانی که بطحایی باشد، این سیاست باید محقق شود.


وی از مدیران و معاونان آموزش ابتدایی خواست با سرکشی‌های مستمر، آموزش های مداوم، پیگیری‌های جدی، تلاش کنید مدرسه‌ها را به مدارس با نشاط تبدیل کنید و به طور قطع این کار با یک ماه و دو ماه و یک سخنرانی هیجانی محقق نمی‌شود اما باید اینقدر تکرار و تذکر و سرکشی شود که این سیاست مهم آموزش‌وپرورش نهادینه باشد.


وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مدارس ابتدایی ما باید از این آلودگی‌ها تصفیه شوند و بچه‌ها باید در مدارس ابتدایی بتوانند نفش بکشند و از یادگیری خود لذت ببرند.


بطحایی با اشاره به دستور خود برای پخش فوتبال در مدارسی که امکان آن وجود دارد، افزود: آن روز نمی‌دانستم که این اقدام اینقدر آثار مثبت دارد و صدها پیام رسید که بسیاری از فرزندان خانواده‌ها از روزهای بعد با اشتیاق دیگری به مدرسه رفتند.


وی تأکید کرد: اگر من و شما به عنوان معلمان حرفه‌ای کار خود را بلد باشیم، همان پخش فوتبال، درس است و بچه‌ها یاد می‌گیرند همدیگر را تحمل کنند و اگر عصبانی شدند، باید عصبانی شدن خود را کنترل کنند و این مسائلی است که با ایجاد چنین شرایطی یاد می گیرند.


وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: تغییر ماهیت تکالیف نیز باید مرتب تکرار شود البته نگفتیم تکالیف حذف شود بلکه گفتیم ماهیت آن تغییر کند و باید به تدریج به سمتی برویم که تکالیف در مدرسه انجام شود و در خانه تکالیف باید مهارت محور شود.


راه‌اندازی اتاق بازی در دبستان‌ها


وی افزود: امسال برنامه ویژه مدرسه که برای شش پایه تحصیلی یعنی ابتدایی دوم و متوسطه اول شروع کردیم این است که دو ساعت در اختیار معلم و مدیر مدرسه باشد و برنامه رسمی قطع شود و دو ساعت با چارچوبی که ارائه شده، متناسب با نیاز مدرسه و کلاس برنامه ارائه دهد.


بطحایی اظهار کرد: امسال برای سه پایه اول ابتدایی اتاق بازی‌های آموزشی را راه‌اندازی خواهیم کرد البته می‌دانیم سخت است و سنگ‌اندازی زیاد می‌شود اما نمی توانیم صبر کنیم که یک روز همه چیز کامل شود.


وی بیان کرد: این اتاق‌ها باید راه‌اندازی شود تا فرآیند یادگیری با بازی با اسباب بازی اتفاق بیفتد و در 10 استان کشور این طرح را اجرایی می کنیم و بعد به تدریج آن را گسترش خواهیم داد.


انتهای پیام/4076


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات شما
شفیعی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کتب آموزشی نتیجش خروجی داشگاهها در حد صفر است
سهیل احمدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
متاسفانه کتابهای کمک آموزشی باعث تنبل تر شدن تنبل ها و تنبل شدن زرنگها میشود و این در واقع سمی است که ذره ذره بدنه آموزشی کشور راضعیف میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
کمک آموزشی یک وسیله برای دانش آموز ومعلم می با شد ضرر ندارد . به تازگی آموزش دیجیتا ل اضافه شده است آگاهی همراه درد است
گوشتیران
قالیشویی ادیب