معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

تحقق اساسنامه مدارس عشایری مانع ریزش دانش‌آموزان می‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان عشایری حل می‌شود، تصریح کرد: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کند و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه 187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری داریم، گفت: از این تعداد 88 هزار و 649 نفر دختر و 98 هزار و 646 پسر هستند.
وی افزود: 139 هزار و 433 دانش‌آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره علت ریزش دانش‌آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است. در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند، ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد.
حکیم‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند در معیشت به خانواده کمک می‌کنند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند.
وی با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی، آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چند سال با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود شاهد ریزش دانش‌آموز نخواهیم بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، تصریح کرد: 17 هزار و 381 نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند. بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چند پایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند.
حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، گفت: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کند و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد.
وی ادامه داد: علاوه بر معلم ما پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیز نیاز داریم. یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است؛ اکنون عشایر سهمیه‌ای در کنکور ندارند، هم‌چنین ما پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می‌کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود.


انتهای پیام/4038/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب