پژمانفر: کمیسیون اصل ۹۰ ترک فعل‌ها در طرح «نماد» را پیگیری می‌کند

پژمانفر: کمیسیون اصل ۹۰ ترک فعل‌ها در طرح «نماد» را پیگیری می‌کند
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر آمادگی کمیسیون متبوعش برای پشتیبانی از اجرای طرح «نماد» به عنوان یک نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، گفت: ما با ابزارهای قانونی، ترک فعل‌ها و کمبودها را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در خصوص اهمیت " نماد" گفت : نماد نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان، چارچوب ملی با هدف پیشگیری، شناسایی به‌موقع، مداخله مؤثر و پیگیری مشکلات روانی-اجتماعی دانش‌آموزان، شبکه همکاری بین دستگاهی با ارتباط مدرسه و نهادهای اجتماعی و حمایتی، مبتنی بر تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که هدف از " نماد" پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد، خشونت، افسردگی، فرار، اختلالات رفتاری و غیره) است.

پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان از اهداف ایجاد سامانه نماد

وی با اشاره به هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نماد، بیان کرد: غربالگری و مداخله به‌موقع، ایجاد امنیت روانی و محیط تربیتی سالم در مدرسه و ارتقای ارتباط خانواده-مدرسه، حمایت و پیگیری تخصصی برای موارد حاد یا خانوادگی با ایجاد این سامانه می تواند انجام شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرا و سازوکار این طرح اظهار کرد: سازو کار این طرح‌، مدرسه محور و با نقش کلیدی مدیر، معلم، مشاور و مربی پرورشی در شناسایی اولیه و ثبت در سامانه نماد است که در سطح منطقه و استان می تواند با بررسی پرونده‌ها، ارجاع به متخصصان، مدیریت موارد پیچیده انجام پذیرد.  

وی تصریح کرد: ستاد ملی بین‌دستگاهی شامل آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و دادستانی، سازمان تبلیغات، سازمان جوانان، هلال احمر، سازمان امور اجتماعی کشور است که باید همکاری لازم را انجام دهند و هدف ایجاد زنجیره حمایتی برای هر دانش‌آموز در معرض آسیب است.

به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خروجی‌های مورد انتظار با اجرای "نماد" کاهش افت تحصیلی و آسیب‌های پرخطر نوجوانی، افزایش مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری، تقویت توان خانواده در مدیریت مسائل فرزندان و مستندسازی وضعیت آسیب‌ها برای تصمیم‌گیری ملی است .

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم شورای اسلامی به تعهدات قانونی و ارتباط با سند تحول بنیادین اشاره و تاکید کرد: اجرای" نماد "تکلیف قانونی وزارت آموزش و پرورش و همسو با سند تحول بنیادین (راهکارهای مرتبط با پیشگیری و مراقبت اجتماعی، مدرسه-محور شدن اجرای نماد) است اما این اجرای این تکلیف قانونی چالش های عمده‌ای هم دارد، از جمله نبود توازن جایگاه نظارتی در استان‌ها، کمبود مشاوران در مدارس، ظرفیت سامانه و گزارش‌دهی ناکارآمد، ضعف همکاری بین دستگاهی، عدم اجرای کامل غربالگری، نبود برنامه مدرسه‌محور و موازی‌کاری پرورشی است.

وی در ادامه به نکات و محورهای کلیدی درخواست‌ها و پیشنهادهای کمیسیون اصل نود اشاره و اعلام کرد: تثبیت جایگاه نظارتی و حمایت قانونی با نگاه حمایتی و دقیق، اجرای تکالیف سند تحول بنیادین و نماد به صورت مدرسه-محور از نکات کلیدی است. همچنین در این راستا وجود مسئول پاسخگو در هر سطح (مدرسه، منطقه،استان) ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم یادآور شد: زنجیره واحد هم‌سویی بین دستگاه‌ها و اجرای الزامی و عدم ترک فعل‌ها از دیگر موارد محورها است و داده و گزارش‌دهی شفاف برای ارزیابی اثر (شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب، اقدامات انجام‌شده، نتایج) باید پیگیری شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به نقش محوری مدرسه و نقش حمایت‌گر ستاد به عنوان پشتیبان اشاره و تصریح کرد: برنامه زمان‌بندی، مسئول-محور و شاخص‌های ارزیابی برای اجرای کامل نماد، تفاهم‌نامه‌های عملیاتی با بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، بهداشت و سایر نهادها با خروجی قابل سنجش نیز از دیگر موارد محورهای اصلی "نماد" است .

وی از ایجاد سامانه یکپارچه پایش آسیب‌های دانش‌آموزی خبر داد و گفت: تخصیص بودجه مشخص و قابل نظارت (مثلاً سهم مشخص از بودجه استانی برای پیشگیری) ضروریست و نقشه جامع مداخلات تربیتی برای جلوگیری از موازی‌کاری، تقویت پیوند مدرسه با خانواده و طرح پیام مدرسه برای والدین و آموزش خانواده درباره مدیریت فضای مجازی و مسائل فرزندان باید اجرا شود.   

لزوم اجرای طرح «یار مدرسه» در راستای حمایت از طرح «نماد»

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح  "یارمدرسه "در راستای طرح " نماد" اطلاع داد و گفت : تعریف استاندارد برای "یار مدرسه" و تخصیص منابع انسانی (مشاوران پرورشی) در جهت حمایت طرح " نماد" است و پروتکل‌های غربالگری، محرمانگی داده‌ها و مداخله فوری برای بحران‌ها ( مشابه طرح ۱۱۵)، ایجاد قرارگاه عملیات مجلسی نماد در مناطق و تخصیص نیروهای پاسخگو، نیز  باید اجرایی شود.

وی تاکید کرد: گزارش‌های فصلی و جمع‌آوری شکایات مردمی باید برای تکمیل روند نظارتی، ارائه نسخه اولیه نقشه جامع، مداخلات تربیتی و اصلاحات اجرایی تا مهلت‌های مشخص به کمیسیون نود ارائه شود. همچنین کمیسیون اصل نود مجلس موضوع را به صورت پروژه‌ای زمان‌بندی‌شده با محوریت ارزیابی و گزارش به صحن علنی مجلس پیگیری می کند تا به عنوان سند رسمی در اسناد ملی ثبت شود و امکان بودجه و نظارت فراهم شود البته همراهی مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزش یک ضرورت جدی است و این اعلام آمادگی میسر است تا جلسه‌ای با محوریت موضوع در یکی از نشست‌های یکشنبه صبح مجلس برگزار شود و از ظرفیت‌های موجود برای اجرای برنامه استفاده شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: "نماد" باید از سطح شعار خارج و به سطح مدرسه برسد و مدارس میدان عملیات باشند. همچنین  وزیر و وزارت آموزش و پرورش باید برنامه عملیاتی مدرسه - محور با زمان‌بندی و شاخص‌های ارزیابی ارائه دهند و کمیسیون اصل نود آماده است با ابزارهای قانونی، ترک فعل‌ها و کمبودها را پیگیری و از اجرای کامل نماد پشتیبانی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا