وقتی ماشینها با هم حرف میزنند!

به گزارش آناتک، در دنیای امروز که فناوریهای ارتباطی و اینترنت اشیا به سرعت در حال پیشرفت هستند، امکان تبادل دادهها میان دستگاهها و سیستمهای مختلف اهمیت زیادی یافته است.
یکی از حوزههایی که به شدت از این فناوریها بهرهمند میشود، شبکههای متصل به هم از خودروهاست که میتوانند اطلاعات متعددی را به اشتراک بگذارند و بدین ترتیب به بهبود ایمنی، کاهش ترافیک و افزایش کارایی حملونقل کمک کنند. با این حال، انتقال و تجمیع حجم عظیمی از دادهها در این شبکهها چالشهای فراوانی دارد.
در این متن، به بررسی یک الگوریتم جدید و تحلیلی دقیق درباره عملکرد آن در شبکههای خودروهای متصل و نحوه مدیریت دادهها پرداخته شده است. همچنین به چالشهای ارتباطی و مزایای حذف دادههای تکراری و زائد اشاره میشود که نقش مهمی در بهینهسازی انتقال دادهها ایفا میکند.
اما به شکل عجیبی، تحلیلهای ریاضیاتی پژوهشگران نشان میدهد که اگر شبکه به صورت مجموعهای از خوشههای متراکم باشد که بین آنها تعداد کمی اتصال اضافی وجود داشته باشد، در این حالت انجام تجمیع دادهها به طور کامل غیرممکن است.
کورنخو یکی از پژوهشگران ارشد در این رابطه میگوید: «یک پارادوکس در اتصال وجود دارد؛ اگر خوشههایی داشته باشیم که از هم جدا و ایزوله هستند، اما در داخل هر خوشه ارتباطات داخلی قوی و مناسبی برقرار باشد، آن زمان میتوانیم مطمئن باشیم که دادهها در هر خوشه به خوبی تجمیع خواهند شد.»
او ادامه میدهد: «اما اگر این خوشهها به خوبی به یکدیگر متصل باشند و دیگر ایزوله نباشند، ما قادر هستیم نشان دهیم که در این حالت تجمیع دادهها امکانپذیر نیست. این موضوع فقط مربوط به الگوریتم ما نیست؛ بلکه در کل هیچ الگوریتمی نمیتواند در این شرایط کار کند.»
جان هایدمَن، استاد پژوهشی در مؤسسه علوم اطلاعات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، توضیح میدهد: «به طور کلی، ارزان بودن کامپیوترهای کوچک و حسگرهای مقرون به صرفه باعث شده ما بتوانیم حجم بسیار بالایی از دادهها درباره محیط اطراف خود تولید کنیم.»
او میگوید: «متأسفانه، هزینه مربوط به برقراری ارتباط و انتقال دادهها همچنان بالا و گران است.»
هایدمن در ادامه بیان میکند: «مزیت اصلی تجمیع دادهها این است که دادههای تکراری و زائدی را که از منابع مختلف جمعآوری شدهاند حذف میکند، بنابراین حجم دادههایی که باید ارسال شوند کاهش مییابد و این موضوع باعث صرفهجویی در پهنای باند ارتباطی میشود.»
اگرچه تحقیقات هایدمَن بیشتر بر روی شبکههای حسگر متمرکز است، او معتقد است که شبکههای متشکل از خودروها نیز میتوانند از همین مزایا بهرهمند شوند.
او توضیح میدهد: «اگر قصد داشته باشید ترافیک خودروها را تحلیل کنید، احتمالاً در بزرگراه لسآنجلس حدود ۱۰ هزار خودرو وجود دارد که از وجود ترافیک سنگین مطلع هستند. نیازی نیست که همه آنها این موضوع را به صورت جداگانه به شما اطلاع دهند.»
انتهای پیام/
