13:13 12 / 03 /1404
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در گفتگو با آناتک:

هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های بازار کار، فرصتی جدید برای دانشجویان است

هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های بازار کار، فرصتی جدید برای دانشجویان است
همزمان با پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی، خوشرو تأکید کرد که شناخت دقیق داده‌های بازار کار و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، می‌تواند به بهبود اشتغال فارغ‌التحصیلان کمک کند.

همکاری موثر بین دانشگاه و صنعت در چهارمین دوره رویداد صدرا، موجب شد تا شرکت «نیک اندیش» به‌عنوان یک استارت‌آپ فناور مستقر در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، با جذب دانشجویان برتر، زمینه حضور پویای آنها در بازار کار نرم‌افزاری را فراهم کند. در ادامه این رویکرد، دکتر محمدجواد خوشرو، عضو هیئت علمی این دانشگاه و بنیانگذار این شرکت، در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار آناتک درباره نقش دانشگاه در توسعه فعالیت‌های نوآورانه، چالش‌های همکاری دانشجویان با صنعت و پیشنهادات مهمی برای ورود دانشجویان به فضای کسب‌وکار صحبت کرده‌اند.

۲۰ سال تدریس و فعالیت در بازار کار؛ از کلاس درس تا تاسیس یک شرکت فناور

محمدجواد خوشرو در معرفی خود گفت: «بیش از ۲۰ سال است که عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، در رشته مهندسی نرم‌افزار مشغول تدریس دروس تخصصی هستم. در کنار فعالیت آموزشی، طی این سال‌ها در حوزه صنعت نیز فعالیت داشتم. از دو سال گذشته شرکتی به نام «نیک اندیش» را ثبت کردیم که در حوزه فناوری فعالیت می‌کند و خدمات خود را به بازار کار ارائه می‌دهد.»

وی افزود: «شرکت ما در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده است. اکثر همکاران ما از دانشجویان خودمان در واحد تهران غرب هستند. ما سعی کرده‌ایم از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم و با ایجاد این شرکت، دانشجویان را به‌صورت عملی وارد فضای کسب‌وکار کنیم.» 

خوشرو: با پیشرفت هوش مصنوعی، بسیاری از مشاغل سطح پایین در خطر افتاده‌اند. مهم این است که بچه‌ها در سنین جوانی وارد فضای کسب‌وکار و به افراد خبره‌ای تبدیل شوند که بتوانند در فضای نوآوری فعالیت و به اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک کنند.

خارج کردن دانشجو از فضای کم‌هیجان کلاس درس

خوشرو درباره انگیزه اصلی از برپایی غرفه در رویداد صدرا گفت: «هدف ما این بود که دانشجویان را از فضای صرفاً آموزشی که ممکن است برای بچه‌ها کمی کسالت‌آور باشد، بیرون بیاوریم و آنها را در فضای واقعی فناوری قرار دهیم. من به عنوان یک معلم، وظیفه‌ام می‌دانم که دانشجویان را در مسیر واقعی شغلی و کاربردی هدایت کنم.»

وی ادامه داد: «تمام دانشجویانمان و بچه‌هایی که می‌شناختیم را دعوت کردیم تا در این فعالیت‌ها شرکت کنند. این رویکرد نه تنها یک مشوق برای بچه‌ها است بلکه به ما اجازه می‌دهد از استعداد‌های برتر استفاده کنیم و این افراد را به دیگر کارفرمایان معرفی کنیم.»

تقویت همکاری دانشگاه و صنعت

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران غرب، درباره آینده همکاری‌های شرکت‌های دانش بنیان با دانشگاه، گفت: «قرار است یک تفاهم‌نامه امضا شود که این نوع همکاری‌ها را رسمی‌تر و پایدارتر کند. این اتفاق می‌تواند الگویی برای سایر واحد‌های دانشگاهی نیز باشد.»

تحول دانشگاه آزاد؛ از آموزش صرف به نوآوری و کسب‌وکار

خوشرو در مقایسه وضعیت فعلی آموزشی دانشگاه با گذشته، گفت: «تا چند سال پیش، دانشگاه آزاد تنها یک رویکرد آموزشی داشت. تقاضا برای تحصیل زیاد و دانشگاه هم عرضه‌کننده خدمات آموزشی بود. اما در دهه اخیر، به‌ویژه با مدیریت جدید دکتر طهرانچی، رئیس دانشگا‌های آزاد، رویکرد دانشگاه کاملاً تغییر کرده است.»

وی اضافه کرد: «شاهد برپایی رویداد‌هایی هستیم که دانشجویان را با فضای کسب‌وکار آشنا می‌کند. این تحول به بچه‌ها کمک می‌کند تا وارد فضای واقعی کار بشوند و در آینده شغلی امن و پویا داشته باشند.»

هوش مصنوعی و تحولات بازار کار؛ فرصتی برای نوآوری

خوشرو در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان دانشجویان را در مقابل تحولات بازار کار آماده کرد، گفت: «با پیشرفت هوش مصنوعی، بسیاری از مشاغل سطح پایین در خطر افتاده‌اند. مهم این است که بچه‌ها در سنین جوانی وارد فضای کسب‌وکار و به افراد خبره‌ای تبدیل شوند که بتوانند در فضای نوآوری فعالیت و به اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک کنند.»

راستی و واقع‌گرایی در رزومه‌نویسی

وی درباره چالش‌های موجود در همکاری با دانشجویان گفت: «یکی از مشکلاتی که داریم این است که بعضی از دانشجویان در رزومه‌های خود اغراق می‌کنند. این موضوع گاهی باعث سرخوردگی آنها و همچنین بدبینی کارفرمایان نسبت به نیروی جوان، به ویژه دانشجویان می‌شود.»

خوشرو ادامه داد: «من به بچه‌ها می‌گویم که علاقه‌ها و استعداد‌های واقعی خود را در رزومه بنویسند. کسی که قصد جذب دانشجو داشته باشد، معیار‌ها و ملاک‌های خود را بگونه‌ای قرار میدهد که دانشجویان در زمان و موقعیت مناسب به کار گرفته شوند.»

وی در پایان اظهار کرد: «کمال‌گرایی و ایده‌آل‌گرایی گاهی مانعی بر سر راه بچه‌ها می‌شود. باید بدون افراط و تفریط حرکت کنند و به‌تدریج وارد فضای واقعی کار بشوند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب