جزئیات صورتجلسه ۸ مادهای برای کامیونداران معترض/ آیا مطالبات قانونی برآورده میشوند؟+سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ افزایش هزینه بیمه تامین اجتماعی و همچنین خبر چند پلهای شدن نرخ گازوئیل جرقه بود تا رانندگان خودروهای سنگین ترابری را که سالها با مشکلاتی از جمله تامین روغن موتور و لاستیک و افزایش سرسام آور هزینههای تعمیر و نگهداری و نوسازی خودروهای خود مواجه بودند را به سوی اعتراض سوق دهند.
در همین راستا از روز پنجشنبه اول خرداد رانندگان خودروهای ترابری در برخی از پایانهها از بارگیری خودداری کردند تا به این طریق اعتراض خود را به شرایط موجود اعلام کنند. هرچند که برخی اخبار غیر رسمی حاکی از گسترش دامنه اعتراض به ۱۰۵ شهر است، اما روز گذشته رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران این اعتراضات را محدود به دو استان فارس و کرمان دانست و اشارهای به تعداد شهرهای درگیر این موضوع نکرد.
هرچند که رستمی نیز وعده حل و فصل این ماجرا را داد، اما به نظر میرسد که تاکنون اتفاق قابل توجهی در این موضوع رخ نداده است و اعتراضات رانندگان همچنان ادامه دارد. در همین رابطه به پیگیری موضوع از سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعت و معدن ایران و فعال در صنعت حمل و نقل پرداختیم.
مقیمی در گفتوگو با خبرنگار آنا با اشاره به توقف بارگیری توسط برخی رانندگان در اعتراض به مسائل مرتبط با نرخ سوخت و کرایه حمل، گفت: تصمیماتی که بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب و مشورت با نمایندگان مطلع صنفی اتخاذ میشود، خود موجب بروز مشکلاتی از جمله همین ناهماهنگیها در بارگیری و حملونقل شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی بحرانی حاکم بر کشور، نرخ حملونقل بین ۳۰ درصد یا بیشتر روی قیمت تمامشده کالا تأثیرگذار است. بنابراین، هرگونه تصمیمگیری درباره مؤلفههای مؤثر بر این بخش باید با مشارکت تشکلهای صنفی و رانندگان انجام شود.
این فعال حوزه حملونقل همچنین با انتقاد از نحوه اجرای برخی طرحهای سابق از جمله سامانه پیمایش، تصریح کرد: متأسفانه با وجود گذشت چند سال از طرحهای هدفمند مانند سامانه پیمایش، هنوز رانندگان برای دریافت سهمیه سوخت با مشکل مواجهاند و در برخی موارد حتی به قاچاق متهم میشوند، در حالی که این نگاه کاملاً نادرست است.
برای حل مشکل چه باید کرد؟
رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با اشاره به نشست اخیر برخی سازمانها با نمایندگان صنفی رانندگان گفت: در این نشستها وعدههایی در خصوص بازنگری در نحوه نرخگذاری گازوئیل، شیوه پرداخت کرایه حمل، زمان نوبتدهی و وضعیت بیمهها داده شده است که در صورت پیگیری جدی میتواند بخشی از مشکلات موجود را حل کند.
مقیمی در پایان تأکید کرد: رانندگان قشری زحمتکش و تأثیرگذار در چرخه اقتصادی کشور هستند و انتظار دارند حقوقشان به رسمیت شناخته شود. امیدواریم در آینده تصمیمات مهم حوزه حملونقل با مشارکت مستقیم نمایندگان صنفی و در فضای گفتوگو اتخاذ شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعت و معدن ایران در پایان گفت: تعیین شده که به موارد اعتراضی رانندگان رسیدگی شود و در این رابطه بین ریاست سازمان راهداری با تشکل های صنفی بخش حمل و نقل کالا صورت جلسه ای تنظیم شده است و تعهد شده که مشکلات رانندگان حل شود؛ حالا باید منتظر بازخورد این توافق باشیم.
انتهای پیام/