اجرای مانور، علت اختلال در کارتخوانها و درگاههای پرداخت بود

به گزارش خبرگزاری آنا؛ امروز (۲۸ تیرماه) بخشی از شبکه پرداخت الکترونیکی شامل دستگاههای کارتخوان (پوز) و برخی درگاههای پرداخت آنلاین، با اختلال در عملیات تراکنش مواجه شدند. گزارشهای کاربران و پذیرندگان از سراسر کشور حاکی بود که دستگاههای کارتخوان در فروشگاهها، به طور پیوسته یا با تاخیر، امکان انجام تراکنش را تا مدتی از دست دادهاند. خدمات پرداخت اینترنتی شماری از سایتها و اپلیکیشنهای مالی نیز در این بازه زمانی با اختلال همراه بود و چالشهایی برای تکمیل پرداختهای آنلاین به وجود آمد.
امیرحسین شبیری، مدیرعامل شرکت شاپرک، در گفتوگو با رسانهها ضمن تایید این اختلال موقت، دلیل آن را اجرای یک مانور سراسری برای سنجش آمادگی شبکه پرداخت اعلام کرد. به گفته وی، این مانور به منظور افزایش ظرفیت و ارزیابی واکنش زیرساختها در شرایط خاص صورت گرفته و پس از پایان مانور، سرویسدهی در کل شبکه پرداخت و پایانههای فروشگاهی به حالت عادی بازگشته است.
علاوه بر این، مصطفی قمریوفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، با انتشار اطلاعیهای از رفع اختلال پایانههای فروش خبر داد. وی توضیح داد که این اختلال در بازه زمانی ۱۱:۱۶ تا ۱۱:۵۱ امروز، به صورت شش نوبت لحظهای و هر بار در حدود یک دقیقه رخ داده است. قمریوفا اعلام کرد هماکنون مشکل به طور کامل رفع شده و تمامی دستگاههای پوز در شبکه بانکی پایدار هستند.
این در حالی است که برخی گزارشها از تجربه اختلال پیوسته، فراتر از موارد اعلام شده توسط بانک مرکزی، اشاره داشتهاند و برخی کاربران، قطعی را طی بازه زمانی یاد شده پیگیرانه و مداوم توصیف کردهاند. همچنین طبق گزارشها، بخشی از درگاههای پرداخت اینترنتی نیز طی همین مدت دچار مشکل شدند و اختلال در تراکنشهای اینترنتی تجربه شد.
شبکه پرداخت الکترونیکی کشور روزانه میلیونها تراکنش را پوشش میدهد و ایجاد اختلال، اگرچه به صورت مقطعی رخ داده، اما تاثیر قابل ملاحظهای بر کسبوکارها و پرداختهای خرد و کلان داشته است. بر اساس اعلام مسئولان شاپرک و بانک مرکزی، رفع کامل اختلال تایید شده و زیرساخت پرداخت کشور به شرایط معمول بازگشته است.
انتهای پیام/